Ferrari 812 Superfast on valmistajansa tehokkain ja nopein sarjatuotantoauto. Se hämmästyttää mukavuudellaan, mutta voittaa sydämet upealla V12-moottorilla ja sen tarjoamalla suorituskyvyllä.
Tykkäsimme
Moottorista
Vaihteistosta
Ajettavuudesta
Äänistä
Emme tykänneet
Vetelystä uraisilla teillä
Koeajoauto 729 000 €
Onhan se nyt upea ilmestys. Pitkä keula, sulavan kaarevat ja funktionaaliset linjat, itsevarman kauniit yksityiskohdat. Ferrari 812 Superfast on ilo silmälle jo ollessaan paikallaan, ja autoa voisi kierrellä ja katsella vaikka kuinka pitkään. Klassisen gt-auton mittasuhteet yhdistettynä Ferrarille tyypilliseen huomaamattomaan aerodynamiikkaan antavat autolle suorastaan lumoavan ilmeen. Ilmavirran kulkeutumisen hallitusti pitkin pinnan muotoja voi helposti kuvitella.
Ohjaamossa on vastassa tyylikäs ja laadukas tunnelma. Mukavat vakioistuimet tarjoavat hyvät säätövarat ja riittävästi tukea. Ilmavasti muotoillun keskikonsolin myötä matalassa ohjaamossa ei ole ahdas tunnelma. Kuljettajan näkökentästä löytyy ison kierroslukumittarin ja vaihdenäytön lisäksi kaksi näyttöä, joista toinen tarjoaa ajotietokoneen näkymän ja toisen kautta käytetään muita järjestelmiä kuten äänentoistoa ja navigointia. Apukuljettajan edestä löytyy oma näyttö ajotiedoille.
Sivistynyt
Ohjauspyörän punaisen käynnistypainikkeen painamista seuraa ensimmäisellä kerralla yllättävän pitkään kuuluva startin pyörintä, jota lopulta seuraa V12-moottorin herääminen. 6,5-litrainen kaksitoistasylinterinen on Ferrarin kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoautoon tiensä löytänyt moottori ja vieläpä nykypäivänä historiallisesti vapaasti hengittävä. Tehoa keulalla, mutta etuakselin takapuolella, sijaitsevasta moottorista otetaan kunnioitettavat 123 hevosvoimaa per litra, ja jokaisella hevosvoimalla on liikuteltavaan vain hieman yli kaksi kiloa massaa. Kunnioitettavia lukuja gt-tyyliä edustavalle urheiluautolle, ja näiden myötä 812 Superfast on oikeutettu myös kantamaan Ferrarin tehokkaimman ja nopeimman sarjatuotantoauton titteliä.
Ferrarin 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii hienostuneesti ja liikkeellelähtö tapahtuu määrätietoisesti, mutta sivistyneesti. Rauhallisessa ajossa vaihtoja ei huomaa muista kuin kierroslukumittarista ja hieman enemmän kiihdytettäessä äänimaailmasta. Automatiikka pitää normaalilla ajoasetuksella mielellään hyvin isoa vaihdetta sisällä ja pienempää haetaan vasta kaasua oikeasti syvemmälle painettaessa. Tällainen toiminta tuo arkiajoon hienostunutta pehmeyttä, ja suorituskyvyn mukanaan tuomat odotukset auton kulmikkuudesta loistavat poissaolollaan. Auton eteneminen on arkiliikenteessä vaivatonta myös näin, sillä väännöstä 80 prosenttia, yli 570 Nm, on käytettävissä jo kierrosluvulta 3 500 lähtien.
Voimalinjan tavoin myös alustan toiminta tarjoaa positiivisen yllätyksen. Superauton suorituskyvyllä varustettu auto toimii paikoin hiekkokuntoisellakin tiestöllä sivistyneesti ja iskunvaimennuksen pehmeämpi asento tuo menoon jopa keinahtelevuutta. Eniten kuljettajan keskittymistä vaatii sopivalla ajolinjalla pysyminen, sillä leveä raideleveys yhdessä leveiden renkaiden (edessä 275 ja takana 315) kanssa ei tarjoa parasta mahdollista suuntavakautta uraisilla teillä. Onneksi ensimmäistä kertaa Ferrarissa käytössä oleva sähköisesti tehostettu ohjaus kuitenkin viestii tienpinnan tapahtumista ja kuljettaja pysyy hyvin kartalla. 812 Superfast on varustettu myös nelipyöräohjauksella, jonka toimintaa ei kuitenkaan ratin takana käytännössä huomaa. Onnistunut toteutus siis.
Raju
Alastaron moottorirata avautuu edessä, joten on aika kääntää ohjauspyörästä löytyvä ajotilavalitsin, Ferrarin kielellä Manettino, Race-asetukselle. Jo rauhallisilla kierroksilla on helppo huomata auton toimintojen herkistyminen. Nyt jo pienempi kaasun painallus saa vaihteiston tiputtamaan salamannopeasti pykäliä ja valmistamaan auton näyttämään toisen luonteensa. Suoran auetessa ja oikean jalan suoristuessa V12 alkaa kiskoa autoa tajuntaa repivällä voimalla kenties nykymaailman upeimpien äänien säestyksellä. Leveiden renkaiden ja kevyen takapainotteisuuden ansiosta (painojakauma 47:53) vetopito on hämmästyttävä. Rauhallisessa ajossa huomaamattomasti toiminut vaihteisto latoo nyt isompaa pykälää sisään suorastaan brutaaliin tyyliin, ja tottelee kuljettajan pyyntöjä viiveettömästi. 200 km/h vilahtaa mittariin muutamassa sekunnissa ja maisemien vaihtumista säestävä V12 ihastuttaa äänillään uudelleen ja uudelleen. Kiihdytys toisensa jälkeen.
Suorituskyvyn rajuus oli pääteltävissä teknisistä tiedoista, mutta auton kyvykkyyttä mutkissa ei. Suhteellisen iso gt-auto ei varsinaisesti ole tehty radalle, mutta ratin takana auton koko unohtuu nopeasti. Jarrutuksissa auto pysähtyy samalla määrätietoisuudella kuin se suoralle tullessa sinkoutuu liikkeelle. Myös kaarrekäytös ihastuttaa. 812 Superfast taittuu veitsenterävästi kuljettajan pyyntöjen mukaisesti mutkiin. Vaikka nelipyöräohjauksen toimintaa ei varsinaisesti huomaa, voi sen kuvitella parantavat ennen kaikkea kaarrekäytöstä rataolosuhteissa. Ohjaus on myös nopeudeltaan sopivaksi välitetty; keskialue on riittävän rauhallinen tarkkuutta vaativaan rata-ajoon.
Melkoinen paketti
Ferrari 812 Superfast on upea kokonaisuus, joka yllättää monella osa-alueella. Auto tarjoaa mukavuutta arkiajoon, riittävästi tilaa kahdelle ihmiselle ja tavaroille pidemmällekin viikonloppureissulle, ja nimensä mukaista suorituskykyä moottoriradalla. Kun kaikkea tätä toimintaa säestää kenties yksi viimeisistä valmistajan vapaasti hengittävistä ja upealta kuulostavista V12-moottoreista ja silmää hivelevä muotoilu, ei paketti jätä juuri toivottavaa.
Ferrari 812 Superfast on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähtään maanantaina 23.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Ferrarin nopein ja tehokkain sarjatuotantoauto.
KENELLE Hänelle, jonka tallista puuttuu klassinen etumoottorinen Ferrari.
AJETTAVUUS Kadulla hämmästyttävän vaivaton ja mukava. Radalla koko huomioiden käsittämättömän tarkka ja nöyrä.
SUORITUSKYKY Normaalissa ajossa huomaamaton ja vaivaton. Vapaassa ympäristössä raju.
TILAT Ferrarin etumoottoriset mallit edustavat italialaisvalmistajan herrasmiesvaihtoehtoja ja niin sanottuja gt-autoja. Tämä tarkoittaa, että auton tulee tarjota miellyttävä matkustusmahdollisuus kahdelle ihmiselle tavaroineen. Ohjaamossa on hyvät tilat ja kiitettävän tuen tarjoavat istuimet ovat monipuolisesti säädettävissä. Pienille tavaroille tosin voisi olla enemmän säilystilaa. Tavaratilaa on tarjolla autoluokalle riittävästi eli pari matkalaukkua mahtuu vaivatta mukaan. Ja toki Ferrari tarjoaa myös räätälöidyn laukkusarjan, joka täyttää reilun 300 litran tilan sopivasti.
MALLISTO 812 Superfast sai hiljattain rinnalleen myös GTS-nimellä kulkevan avoversion. Varustelu on kattava ja asiakkaan päätettäväksi jää lähinnä istuimen valinnan lisäksi yksityiskohtien värien valinta.
Ferrari 812 Superfast
Polttomoottori 6 496 cm3, V12
Teho 588 kW (800 hv) / 8 500 r/min
Vääntö 718 Nm / 7 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 2,9 s
0-200 km/h 7,9 s
Huippunopeus 340 km/h
EU-kulutus 16,1 l/100 km
CO2-päästöt 366 g/km
Mitat Pituus 4 657 mm, leveys 1 971 mm, korkeus 1 276 mm, akseliväli 2 720 mm
Omamassa 1 630 kg
Tavaratila 320 l
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.
Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.