Uusi nimi, uudet kujeet – pääsimme tutustumaan täysin uuteen Skoda Scalaan

Skodan mallisto saa täydennystä täysin uudesta jäsenestä alkuvuodesta. Olimme mukana tutustumassa uuteen Skoda Scalaan mallin maailman ensiesittelyssä Israelissa.

Automaailmasta löytyy erittäin pitkään eläneitä automalleja, mutta sitäkin enemmän vain muutaman sukupolven mittaisia tarinoita. Vaikka auto ei totaalisesti muuttuisi, uusi nimi antaa valmistajalle mahdollisuuden tuoda selkeästi erilaisista lähtökohdista suunniteltu auto poistuvan mallin tilalle.

Nyt esitelty Skoda Scala korvaa mallistossa ja on siis henkinen seuraaja Skoda Rapidille, joka ei koskaan ole oikein löynyt läpi Suomessa. Mittojensa puolesta Rapid on ollut hyvin lähellä Fabia Combia, mutta aavistuksen vanhoillisempi ja halvempi. Nimen myötä muuttuu myös auton tyyli, sillä Scala esittelee ensimmäisenä Skoda uutta muotokieltä sekä sisällä että ulkona.

Valmistajan sanoin Scala on saanut innoituksensa muotoihin autonäyttelyissä nähdystä Vision RS -konseptiautosta. Vilkkaalla mielikuvituksella yhtymäkohtia on löydettävissä, mutta kuten tavallista perheautoluokkaan sijoittuvan auton kanssa ei lähdetä liian rohkeille linjoille. Keulassa on Skodan nykytyylin mukaista kulmikkuutta, jota on viety kuitenkin asteen verran pidemmälle. Etenkin terävän muodon saaneet ajovalot antavat keulalle hauskalla tavalla aggressiivisen ilmeen. Vahvimmin Rapidista muistuttaa sivuprofiili, mittoihin nähden pitkä akseliväli ja loivasti laskeva kattolinja. Perän ja etenkin takavalojen muodoissa on terävyyttä. Scalassa nähdään ”edeltäjästä” tuttu jatkettu takalasi, joka on mahdollista varustaa perinteisen logon sijaan Skoda-tekstilogolla.

Sisätilojen tyylin osalta Scala edustaa selkeämmin uuden sukupolven Skodaa. Mittariston roolia hoitaa lisävarusteena tilattavissa oleva 10,25-tuumainen näyttö, ja keskikonsolin suurimmillaan 9-tuumainen näyttö on nostettu ylemmäs kojelautaan. Ergonomian lisäksi valmistaja kertoo panostaneensa laatuvaikutelmaan ja kylmien tyyppien perusteella väitteet eivät ole pelkkää markkinointipuhetta. Ergonomia toimii, pintamateriaalit ovat pehmeitä ja viimeistely siistiä.

Skodan tyyliin autossa täytyy olla runsaasti tilaa, eikä Scala tee tähän poikkeusta. Uutuudella on mittaa 4,36 metriä, eli Rapidiin ja Fabia Combiin verrattuna pituutta on tullut lisää noin kuusi senttiä. Akseliväli (2 649 mm) puolestaan on lähes 20 senttiä pidempi kuin Fabiassa, ja tämä myös tuntuu takapenkillä. Jalkatilaa on todella runsaasti ja myös leveyssuunnassa on kokoluokassaan poikkeuksellisen hyvin tilaa kiitos lähes 1,8 metrin leveyden. Tavaratilaksi kirjataan perusmuodossaan kiitettävät 467 litraa, ja takapenkit kaatamalla lääniä on yli 1 410 litraa.

Skoda Scalan pinnan sisältä löytyy Volkswagen-konsernin uusi pienissä autoissa nähty modulaarinen MQB A0 -pohjalevy. Ensimmäisenä tämä rakenne otettiin käyttöön vuonna 2017 Seat Ibizan kuorissa, minkä jälkeen sama tekniikka on nähty myös uudessa Volkswagen Polossa sekä näiden molempien katumaasturimalleissa eli Aronassa ja T-Crossissa. Scala saa kunnian olla ensimmäinen MQB A0 -rakennetta hyödyntävä Skoda.

Uutuusmallin moottorivalikoima on tuttu muista samaa rakennetta hyödyntävistä malleista. Tarjolla on kaksi tehoversiota (70 kW / 95 hv ja 85 kW / 115 hv) 1,0-litraisesta ahdetusta kolmisylinterisestä, joista pienemmän parina on aina viisiportainen manuaalivaihteisto, kun isomman manuaalissa pykäliä on kuusi, tai vaihtoehtoisesti tarjolla on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Tarjolla on myös sylinterienlepuutuksella varustettu 1,5-litrainen nelisylinterinen (110 kW / 150 hv), ja 1,6-litrainen turbodiesel (85 kW / 115 hv), ja näissä vaihteistona ovat niin ikään kuusiportainen manuaali tai lisävarusteinen automaatti. Vuoden 2019 loppupuolella mallisto täydentyy mielenkiintoisella kaasuversiolla, joka perustuu 1,0-litraiseen kolmisylinteriseen (66 kW / 90 hv), ja tämä puolestaan on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalilla. MQB A0 -pohjalevyn myötä Scalasta löytyy myös kaikki nykyaikaiset mukavuus- ja turvallisuusvarusteet kuten esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutusassistentti ja kuolleen kulman varoitin.

Uusi Scala on erittäin tervetullut nuorennusleikkaus Skodan mallistoon. Ulkonäössä on rohkeutta, jolla Skoda lähtee tavoittelemaan uusia ja ennen kaikkea nuoria asiakkaita. Ulkonäköä suuremman vaikutuksen tekevät modernit sisätilat, eikä Skodan perinteistä vahvuutta eli luokassaan hulppeaa tilantarjontaa sovi unohtaa.

Skoda Scala tulee markkinoille kevään 2019 aikana.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.