Koeajossa uuden sukupolven Mazda CX-5 – hiljainen yllättäjä

Katumaasturit käyvät kaupaksi kuin kuumille kiville ja Mazda hakee kasvua uudella CX-5:llä. Tyylikkään ulkonäön lisäksi auto tarjoaa entistä enemmän mukavuutta.

Tykkäsimme

Hiljaisuudesta

Alustan toiminnasta

Voimalinjasta rauhallisessa ajossa

Emme tykänneet

Vaihteiston verkkaisuudesta kovemmissa kiihdytyksissä

Ohjauksen lievästä tunnottomuudesta

Multimediajärjestelmän hitaudesta

Hinta alkaen 27 796 €
Koeajoauto 53 927 €

Mazda liittyi Euroopassa suosittuun katumaasturiluokkaan vuonna 2012 esitellyllä CX-5:llä. Malli viitoitti silloin Mazdan uutta muotokieltä, joka on tullut osaksi koko mallistoa. Tänä vuonna esitelty toisen sukupolven CX-5 jatkaa samalla linjalla ja näyttää valmistajan viimeisintä muotoilutyyliä.

Uusi CX-5 on saanut tyyliinsä annoksen yksinkertaisuutta. Etenkin kyljen tuplapokkausten oikominen antaa autolle arvokkaamman ilmeen. Samaa jatkaa huomattavasti leveämmän vaikutelman tarjoava iso maski ja viirumaiset valot. Korkealla auton perän kiertävä pokkaus luo jämäkän vaikutelman ja kiertää perän viirumaisten takavalojen yhtyessä tähän linjaan.

Edeltäjään verrattuna myös mitat ovat kasvaneet. Tämä näkyy ja tuntuu sisätiloissa miellyttävänä tilantuntuna. Leveyttä korostetaan myös sisällä vaakasuuntaisilla linjoilla. Tyyli on kokonaisuutena tuttua Mazdaa, ja samat sanat pätevät myös auton käytettävyyteen. Multimediajärjestelmän käyttöliittymässä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Sinänsä käyttölogiikka on hyvä, mutta järjestelmän pohdintaa saa ajoittain odottaa varsin pitkään, mikä saattaa aiheuttaa lievää turhautumista.

Yleisen mukavuuden kannalta merkittävin parannus on kuitenkin valmistajan panostus äänieristykseen. Tämä ei ole perinteisesti ollut Mazda vahvin osa-alue, mutta valmistaja on nyt selvästi ottanut opiksi saamastaan palautteesta. Tiemelu on vähentynyt merkittävästi pyöräkoteloiden ja rakenteiden parantuneen eristyksen ansiosta. Myöskään moottorin ääni ei kuulu sisälle häiritsevästi edes voimakkaammissa kiihdytyksissä. Viimeisen silauksen hiljaisuudelle tuo poissaolollaan loistavat tuulen suhinat. Mazda on esimerkiksi muuttanut pyyhkijänsulkien sijaintia, ja etusivuikkunat ovat kaksikerroksista laminoitua lasia.

Tekniikan saralla uusi CX-5 ei tarjoa suuria uudistuksia. Voimalinjat perustuvat edeltäjään, mutta normaalin malliuudistuksen tapaan pienillä uudistuksilla on hiottu etenkin auton taloudellisuutta ja hienostuneisuutta. Koeajossa ollut tehokkaampi 175-hevosvoimainen dieselmoottori puolustaa paikkaansa katumaasturiin hyvin vääntävänä voimanlähteenä, mutta ikä tulee esille hieman vanhahtavan tuntuisen vaihteiston muodossa. Samaa kielivät myös paperiarvot. Manuaalivaihteistolla varustettuna auto pinkaisee sataseen puoli sekuntia nopeammin ja myös ilmoitettu kulutus on 0,4 l/100 km automaattia pienempi. Modernien automaattien parhaimmisto on kääntänyt tämän asetelman jo toisinpäin. Osittain korkeammasta kulutuksesta ja Suomen CO2-pohjaisesta verotuksesta johtuen myös automaattivaihteiston hinta nousee 3 800 euroon.

Toisen sukupolven Mazda CX-5 voi hämätä ensivaikutelmallaan. Muutokset eivät ole yhtä rajuja kuin nykypäivänä usein uuden mallin kohdalla, mutta tässä tapauksessa sisäinen kauneus on se juttu. Mazda on keskittynyt uudistuksessaan siihen, mikä näkyy ja tuntuu auton kanssa eläessä.

MIKÄ Mazdan haastaja suosittuun katumaasturiluokkaan.

KENELLE Mukavuutta ja rauhallisuutta arvostavalle katumaasturikuskille.

AJETTAVUUS Mazda on viime vuosina onnistunut hyvin yhdistämään mukavuuden ja näppärän ajettavuuden. Sama jatkuu myös uuden CX-5:n kohdalla. Auto tottelee tarkasti kuljettajan toiveita ja kaikki tapahtuu hyvin vaivattomasti. Alustan viritys on onnistuneen mukavuuspainotteinen, mutta se ei kuitenkaan säikähdä vauhdikkaampaakaan kaarreajoa. Korostetun vaivattomuuden seurauksena ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, minkä seurauksena tunto ei ole paras mahdollinen, mutta autoluokka huomioiden se ei nouse ongelmaksi.

SUORITUSKYKY 2,2-litrainen turbodiesel on miellyttävä työjuhta, ja automaattivaihteisto tuo etenemiseen leppoisaa mukavuutta. Maantienopeuksissa vääntöä on riittävästi turvallisiin ohituksiin, joissa kuitenkin vaihteistoa kannattaa käyttää manuaaliasetuksella. Vaihteiston toiminta ei muutenkaan pärjää nykypäivän parhaimmistolle, mikä näkyy hitautena ja manuaalivaihteistoon verrattuna myös kulutuslisänä.

TILAT CX-5 tarjoaa miellyttävät tilat neljälle matkustajalle ja tavaroille. Ohjaamon laatuvaikutelma on kiitettävä ja viimeistely virheetöntä. Myös kaikkien hallintalaitteiden toiminta on erittäin täsmällistä ja miellyttävää. Kuljettajan paikalla penkiltä toivoisi hieman enemmän sivuttaistukea.

MALLISTO Mazda tarjoaa CX-5:n pellin alle 2,2-litraista dieseliä kahtena tehoversiona (150 ja 175 hv), 2,0-litraista bensaa kahtena tehoversiona (160 ja 165 hv), ja malliston huipulta löytyy 2,5-litrainen vaparibensa (195 hv). Pienempi bensa on aina etuveto ja manuaali, keskimmäinen puolestaan on aina neliveto ja tarjolla sekä manuaalina että automaattina, kun taas tehokkain bensa on aina varustettu sekä nelivedolla että automaattivaihteistolla. Pienempi diesel on tarjolla etu- ja nelivetona, ja molempien yhteydeen on tarjolla manuaali tai automaattivaihteisto. Tehokkaampi diesel on aina neliveto, jonka pariksi voi valita manuaalin tai automaatin.

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD
Polttomoottori
2 191 cm3, R4 turbo
Teho 129 kW (175 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 420 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 206 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 152 g/km
Mitat Pituus 4 550 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 610 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 506-1 620 l

Kuvat: Mia Pelttari

Uusi Mazda CX-5 nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden toisessa jaksossa maanantaina 25.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.