Koeajo: Audi A4 – uusi businessluokka

Tuore Audi A4 on erittäin vakuuttava paketti. Etuvetoisiin perusversioihin pääsee kiinni kilpailukykyisellä hinnalla, mutta nelivetojen hinnat kipuavat valitettavan korkeiksi.

Suomeen syksy 2015
Hinta alk. 37 502 €

Uusi A4 jakaa saman pohjalevyn kuin Audi Q7. Kyseessä on siis vuonna 2007 kehitetyn pitkittäismoottorisiin autoihin tehty alusta, jota Audi on jalostanut huomattavasti. A4 ei jaa siis samaa alustaa VW Passatin kanssa, vaikka A4:n perusversiot ovatkin etuvetoisia.

Uudistettu pohjalevy on keventänyt A4:ää reilulla sadalla kilolla. Tämä tuntuu tien päällä etenemisen keveytenä sekä näkyy lompakossa huoltamolla pysähdyttäessä. Painoa on säästetty tasaisesti ympäri autoa, ja eniten käyttämällä entistä enemmän alumiinia mm. moottoreissa, jousituksessa ja jarruissa.

Varustepuolella autoon on saatavissa lähes kaikki kuviteltavissa oleva. Se oli ennen se, kun uudet varusteet esiteltiin vain huippuversioissa. Nykyään ihmiset odottavat samoja varusteita autoonsa kaikissa malleissa. A4:n varustelistalta voi poimia mm. sellaisia herkkuja kuin matrix LED -valot, älykkään ja nopeusrajoitukset tunnistavan vakionopeudensäätimen sekä konserttisalitasoisen 3D-äänentoiston.

Pääsimme ensin sedanin rattiin, mutta farmari tulee myyntiin heti syksyllä sekin. Avantin kanssa pääsemme koeajolle vajaan kuukauden kuluttua.

Tykkäsimme

jousituksesta

ohjaamosta

kasvaneista takatiloista

kattavasta varustevalikoimasta

Emme tykänneet

quattro tarjolla vasta tehokkaampien moottoreiden yhteyteen

pistokehybridi ei heti mallistossa

MIKÄ Audin tärkein business-malli, jolla Audi yrittää nousta taas kilpailijoiden yläpuolelle. Viime vuonna A4 sedaneita rekisteröitiin Suomessa 590 kappaletta. BMW 3-sarjaa meni kaupan 665 autoa ja C-Mercedestä 881 yksilöä.

KENELLE Uuden tekniikan avulla – ja ennen kaikkea uudistetun ohjaamon myötä etenkin premium-merkkejä arvostavat hifistelijät suuntaavaat taas katseensa Audiin.

AJETTAVUUS Sähkötehosteinen ohjaus on hyvä.Ajoimme A4:n sekä normaaliversiona että progressiivisella ohjauksella. Näistä jälkimmäinen sopii sormenpäillä ratista kiinni pitäville, eli auton pitää antaa mennä. Se on tottumiskysymys, kummasta ohjauksesta pitää enemmän. Kaupungissa paljon ajavalle jälkimmäinen saattaa olla fiksumpi valinta. Audin erinomaiseen matkustusmukavuuteen eniten vaikuttava ominaisuus on sen napakan pehmeä jousitus. Meno on todella mukavaa jopa urheilualustalla ja 19-tuumaisilla renkailla. Ja jos autossa on vielä mukautuva jousitus, se vaimentaa todella hyvin tien epätasaisuudet. Uusi A4 on myös hiljainen, etenkin jos autoon on valinnut akustiset sivulasit etusivuikkunoihin.

SUORITUSKYKY Ajoimme kaikki kolme bensakonetta sekä 190 hv dieselin. Bensakoneista pienin eli 1.4 TFSI (150 hv) kulkee jouheasti. Sillä pärjää Suomessa enemmän kuin hyvin, jos ei odota autolta urheilullisempaa ajettavuutta. Seuraava kone (2.0 TFSI/190 hv) tarjoaa vähän enemmän tehoreservejä, ja se myös rullaa todella kevyesti. Tämä taloudellinen ultra-versio teki moottoreista minuun suurimman vaikutuksen. Tehokkain bensakone (2.0 TFSI/252 hv) on sekin nelonen, ja sellaiseksi hyvin urheilullinen. Äänimaailma ja fiilis jäävät tosin hieman vaisuiksi. Näitä on luvassa vasta ensi vuonna S4:n turbokuutosen (3.0 TFSI/354 hv) myötä. 190-heppainen diesel on taloudellinen ultra-versio, eli sen välitykset on haettu taloudellisuutta silmällä pitäen. Näin ollen kulku ei vastaa teholukemia. Suosittelen siksi pienempitehoista 150 hv dieseliä. Ainoa syy ottaa 190 hv diesel on se, jos haluaa autonsa nelivetona.

TILAT Ohjaamo on ilmava, ja materiaalit sekä laatuvaikutelma vakuuttavat. Hieno ja tarpeen mukaan muuntuva virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon huipputeknisen vivahteen. Tarjolla on myös lukuisia verhoiluvaihtoehtoja, ja koeajoautoissa vaikutuksen teki etenkin alcantaralla verhoillut ovet. Takapenkillä on pari senttiä enemmän jalkatilaa kuin edeltäjässä. Myös tavaratila on kasvanut.

MALLISTO Alkuun valittavana on kolme nelisylinteristä bensaturboa (1.4/150 hv ja 2.0/190 tai 252 hv), kaksi dieselnelosta (2.0/150 tai 190 hv) sekä dieselkuutonen 3.0/272 hv). Tehokkain bensakone on aina automaatti, muissa sen saa lisähintaan. Dieseleissä ainoastaan pienitehoisimman saa manuaalina. Tehokkain bensakone ja kaksi tehokkaampaa dieseliä ovat aina nelivetoja, muihin quattroa ei saa lisärahallakaan – ainakaan toistaiseksi. Tehoversio S4 tulee myyntiin ensi vuonna, ja kehitysputkessa on myös pistokehybridiversio. Varusteversioita on kaksi: business ja business sport. Suomessa autojen vakiovarustelu on kattavampi kuin Saksassa, meillä on mm. LED-valot aina vakiona. Vastaavasti Saksasta myynnissä oleva design-varustelu ei kuulu ainakaan alkuvaiheessa Suomen tuontiohjelmaan.

Audi A4 2.0 TFSI ultra S tronic
Moottori 1 984 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 140 kW (190 hv) / 4 200–6 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450–4 200 r/min
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 210 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 4,8 l/100 km (16” renkain)
CO2-päästöt 109 g/km (16” renkain)
Mitat Pituus 4 726 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 480 kg
Tavaratila 480 l

Lue myös: Uusi Audi A4, mikä myy?