Keski-Euroopan oloihin suunnitellut kitkarenkaat voivat heikentää turvallisuutta Pohjoismaissa

Keski-Euroopan talviolosuhteisiin suunniteltujen kitkarenkaiden osuus kaikista kitkarenkaista Suomessa on peräti 17,6 prosenttia. Osuus on niin suuri, että se voi heikentää liikenneturvallisuutta, todetaan VTT:n tuoreessa selvityksessä.

Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat eivät välttämättä sovellu suomalaisiin tieolosuhteisiin. VTT:n tekemän selvityksen mukaan Pohjoismaihin suunniteltujen kitkarenkaiden osuus oli maassamme 82,4 prosenttia.

Keski-Eurooppaan suunniteltujen kitkarenkaiden osuudeksi arvioitiin 17,6 prosenttia kaikista kitkarenkaista (vähintään 12,7 % ja enintään 21,0 %). Osuus niin suuri, että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.

Keski-Eurooppaan tarkoitettujen kitkarenkaiden todettiin kasautuvan muutamiin automerkkeihin ja käytettynä maahan tuotuihin autoihin.

Renkaiden valinnasta päättävät yleensä autonomistajat, jotka eivät välttämättä ole tietoisia renkaiden ominaisuuksien eroista. Syynä saattaa olla esimerkiksi se, että auto ostetaan käytettynä ja kitkarenkaat tulevat auton mukana.

Tavallinen autonomistaja tuskin kiinnittää huomiota renkaiden nopeustunnukseen, kunhan renkaissa on riittävästi kulutuspintaa ja ne ovat yleisesti ottaen hyväkuntoisen näköiset. Tilanne voi olla myös se, että uuteen autoon hankitaan autovalmistajan suosittelemat kitkarenkaat.

Lopputuloksena saattaa olla, että renkaiden ajo-ominaisuudet poikkeavat huomattavasti siitä, mitä kuljettaja olettaa. Tämän seurauksena onnettomuusriski voi kasvaa, vaikka kuljettaja pyrkisikin ajamaan turvallisesti.

Selvityksessä kerättiin Ahvenanmaata lukuun ottamatta koko Suomesta talvella 2011 maantieteellisesti edustava kitkarengasaineisto (1 009 autoa), jota täydennettiin ajoneuvokohtaisilla tiedoilla.

Teknari