Kartanon isännän oppipoika – uusi Volvo V60 Sportswagon seuraa isompien mallia

Volvo on uudistanut mallistoaan tiiviiseen tahtiin. Nyt vuorossa on keskikokoluokan perinteinen farmari, joka ottaa oppia isommilta sisarmalleiltaan.

Volvo toi vuonna 2015 markkinoille valmistajan uuden sukupolven ensimmäisen SPA-pohjalevyyn perustuvan auton. XC90:n jälkeen samaa pohjalevyä on hyödynnetty V90, S90 sekä kokoluokkaa pienemmässä XC60-katumaasturissa. Samaa perustekniikkaa hyödynnetään nyt esiteltävässä V60 Sportswagonissa. Samalla auto on myös kasvanut yli 10 senttiä edeltäjäänsä verrattuna.

Uusi V60 noudattaa isompien malliensa tyyliä sekä muotoilussa että sisustuksessa. Muotoilullisesti uurin ero V90:een löytyy auton peräosasta, josta löytyy takalokasuojien pullistukset. Myös takalasin kulma on pystympi, mikä vie ajatuksia kohti väistynyttä V70-mallia. Kokonaisuudessaan Volvon muotokieltä voi pitää varsin onnistuneena ja V60 on selkeä osa malliperhettä.

Sisätila noudattaa vielä läheisemmin isompien tyyliä. Keskikonsolista löytyvän Sensus-järjestelmän kautta käytetään käytännössä auton kaikkia toimintoja. Niin ikään digitaalinen mittaristo tuttu muista SPA-rakennetta hyödyntävistä autoista.

Moottorivalikoima rakentuu Volvon 2,0-litraisten ahdettujen nelisylinteristen ympärille. Alkuun autoon on tarjolla bensiinivaihtoehdoiksi T5 ja T6, dieseleiksi D3 ja D4 sekä kaksi aina nelivetoista ladattavaa hybridiä T6 Twin Engine (340 hv) ja T8 Twin Engine (390 hv). Näistä miedompi pistokehybridi on ainoa varsinainen uutuus, sillä muut moottorit ovat tarjolla myös sisarmalleihin.

Muiden SPA-pohjalevyä hyödyntävien autojen tapaan myös uusi V60 on varustettu nykyaikaisilla kuljettajaa avustavilla ja turvallisuutta parantavilla järjestelmillä. City Safety -järjestelmä tekee tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen estääkseen onnettomuuden kaupunkinopeuksissa. Pilot Assist -nimellä kulkeva järjestelmä puolestaan on askel kohti autonomista autoilua. Olosuhteiden salliessa järjestelmällä varustettu auto pystyy ajamaan itsenäisesti hetkellisesti hyödyntäen aktiivista kaistallapitoavustinta ja vakionopeudensäädintä. Ohjausavustukseen on liitetty myös vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminto, jolla pyritään välttämään kohtaamisonnettomuuksia.

Uuden Volvo V60 Sportswagonin hinnat eivät ole vielä tiedossa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Koeajossa uusi Volvo XC60 – ruotsalainen zen-elämys
Koeajossa Volvo XC40 – täydellinen haastaja kuumentamaan katumaastureiden hypeä
​​​​​​​Koeajossa Volvo V90Cross Country – korimallien nerokas hybridi vai väliinputoaja?
​​​​​​​Koeajossa Volvon maasturin ”järkimalli” – lisätekniikka laskee hintaa​​​​​​​