Koeajossa Volvo V90 Cross Country – korimallien nerokas hybridi vai väliinputoaja?

Volvo täydensi uuden sukupolven mallistoaan korotetulla farmarimallilla. V90 Cross Country tuli paikkaamaan pois jäänyttä XC70 alkuvuodesta. Historiaa mallin teemalla on takanaan jo 20 vuotta.

Tykkäsimme

Tyylikkyydestä

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 60 524 €
Koeajoauto 90 076 €

Volvo V70 menestyi farmarimarkkinoilla vuosikaudet. Samaa odotetaan V90:ltä. Maasturit taas ovat oma lukunsa ja niiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Näiden kahden luokan välillä on kehitelty malleja jo pitkään. Miksi ostaja valitsisi välimallin eikä suoraan SUV-autoa? Syy voisi olla auton helpompi käsittely tai polttoainetalous, mutta se luultavasti on ulkonäkö. Maasturi-innostuksesta huolimatta kaikki eivät halua autoonsa korkeutta, mutta auton pitää silti kyetä selviytymään mökkiteistä tai pääkaupunkiseudun lumikaaoksesta.

V90 Cross Countryn esittely täydentää sitä suurta muutosta, jonka ruotsalaismerkki on käynyt viime vuosina läpi. XC90-katumaasturi oli ensimmäinen täysin Volvon omaa tuotantoa oleva malli nykyisessä kiinalaisomistuksessa. Seuraavaksi esitellyt V90- ja S90-mallit jakavat saman perustekniikan XC90-mallin kanssa ja perustuvat modulaariselle SPA-pohjalevylle.

Sisätilat noudattavat XC90-mallin alottamaa linjaa. Tyyli on pelkistettyä nahan ja puun verhoamaa pintaa. Keskikonsoli on riisuttu napeista ja lähes kaikkea ohjataan keskikonsolin kosketusnäytön kautta. Volvon käyttöjärjestelmä muistuttaa tabletti-tietokoneita, mutta kauniin pelkistetty kokonaisuus vaatii totuttelua. Monet toiminnot ovat useiden pyyhkäisyjen ja painallusten takana, joten ajon aikana ominaisuuksien hallinta on mahdotonta ilman aiempaa tuntemusta.

Ensimmäisen sukupolven Volvo Cross Country -malli, V70 XC, kehitettiin vuonna 1997 vaihtoehdoksi SUV-malleille ja etuvetoisille autoille. Se kasvatti suosiotaan, kun vanhan koulukunnan SUV:t alkoivat muuntautua kaupunkimaastureiksi. Parhaiten V70 XC menestyi Pohjois-Amerikan markkinoilla. Menestystarina jatkui alueella koko mallin historian ajan, ja sen kolmatta ja viimeistä sukupolvea myytiin Pohjois-Amerikassa lähes puolet valmistetuista XC70-autoista.

Eurooppa on farmariautojen reviiriä. Siksi Volvolle V90 on 90-sarjan tärkein malli. Kartano-Volvon tavaramerkkinä tunnettu laatikkomainen farmarikori on nauttinut suosiostaan ikuisuuden, joten ei ihme, että kombinaatioita alettiin tarjoamaan jo ennen maasturihypeä. Toisaalta maastomaisemmat farmarit ovat saattaneet myös vauhdittaa maastureiden maihinnousua.

Volvon Cross Country korostaa maastomaisuuttaan enemmän kuin nykyiset urbaanit katumaasturit, joissa maasturimaisuus saattaa olla vain korin korkeudessa. Maastohenkisyys ei kuitenkaan pilaa V90:lle tyypillistä tyyliä ja muotoilua, jolla se erottuu edukseen saksalaisista kilpailijoista. Jos omat reitit kulkevat myös huonompien teiden kautta, mutta korkea korimalli ei miellytä, voi maastofarkku olla hyvinkin paras vaihtoehto.

MIKÄ Seuraaja Volvo XC70 -mallille. Mallistossa V90:n ja XC90:n välissä.

KENELLE Farmariautoilijalle, joka hakee autolta maastokelpoisuutta, mukavuutta ja tyyliä.

AJETTAVUUS Volvo on tehnyt uudesta V90 Cross Coutrysta äärimmäisen mukavan. Se ei yritä olla näennäisen urheilullinen vaan painotus on vahvasti tyylikkyydessä. Ohjaus on varsin tunnoton, mutta sopiva kokonaisuuteen. Sport-asetuksella alusta ja ohjaus jämäköityvät, mikä antaa ajamiseen suoraviivaisemman tuntuman.

SUORITUSKYKY Volvon uuden moottorisukupolven tuotteet on tavattu jo muiden 90-mallien yhteydessä. Tehokkain dieselmalli D5 on 235-hevosvoimainen ja se liikuttaa suurta autoa nopeasti. Sen parina toimiva 8-portainen automaatti toimii kiireettömässä ajossa hyvin, mutta yllättävissä kiihdytyksissä vaihdot saattavat viivytellä.

TILAT V90 Cross Country tarjoaa yltäkylläisesti tilaa ja mukavuutta. Edessä on laajat säätövarat ja leveät istuimet, joissa on myös riittävästi tukea. Takamatkustajille on myös hyvin tilaa, mutta reisituki jää vajaaksi aikuisella. Tavaratilaa on kiitettävä määrä, vaikkakaan uusi kaartuvampi kattolinja ei yllä samaan kuin laatikkomainen legendamalli. Laajennus tapahtuu kätevästi tavaratilan puolelle sijoitetuista kytkimistä ja takaistuimet taittuvat tasaiseksi lattiaksi.

MALLISTO V90 Cross Countryyn on tarjolla kaksi dieselmoottoria (190 ja 235 hv) ja kaksi bensamoottori (254 ja 320 hv). Kaikki ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Varustelu on hyvin kattavaa jo malliston aloittavan Momentumin tasolla, ja lisävarusteet ovat pääasiassa paketoitu järkeviksi kokonaisuuksiksi.

VOLVO V90 Cross Country D5 AWD Pro aut.
Polttomoottori
1 969 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 173 kW (235 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1 750-2 250 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 939 mm, leveys 1 903 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 941 mm
Omamassa 1 881 kg
Perävaunumassa jarruin 2 500 kg
Tavaratila 560-1 630 l

Kuvat: Mia Pelttari