Ensituntumassa Volvo XC40 – tuleeko mallistoon myös pieni SUV?

Volvon uusi aikakausi on ollut menestyksekäs. Muutoksen aloittanut XC90 on ollut koko malliston suunnannäyttäjänä, ja sitä seurannut XC60 lähti keväällä kovilla panoksilla mukaan. Samaa vauhtia näyttäisi jatkavan malliston uusi tulokas XC40.

XC40:lle on suuret odotukset menestyvän perheen kuopuksena. Se perustuu ensimmäistä kertaa pienemmän kokoluokan arkkitehtuuria hyödyntävälle CMA-alustalle, jolle tulevaisuudessa kaikki 40-sarjalaiset rakennetaan. Valmistajan mukaan myös täyssähköinen versio ja mahdollisesti myös hybridimalli tulevat perustumaan samaan rakenteeseen.

XC40:n tunnistaa selvästi Volvon SUV-perheen jäseneksi. Muotoilu on kuitenkin hieman rohkeampaa ja vapaampaa lukeutumatta kuitenkaan liian persoonalliseksi autoksi. Sopiva sekoitus rauhallisia vaakasuoria leikkauksia yhdistettynä kaksivärimaalaukseen ja valinnaiseen villiin sisätilan värimaailmaan saavat auton puhuttelemaan ostajakuntaa hyvin laajalla skaalalla. Lisäksi XC40:ssä on pidetty sama laadukkuus kuin malliston suuremmissa, joten se säilyttää oman tyylinsä olematta halvempi ja pienempi versio isommista.

Pieneksi autoa ei kuitenkaan voi moittia. Mallinimi johtaa jopa harhaan, kun vastassa ei olekaan V40:n kokoluokkaa vastaava SUV-malli. Valmistaja ei kuitenkaan lupaa vielä pienempää mallia markkinoille. Kaikilta mitoiltaan kookkaampi XC40 soveltuu helposti pienen perheen tilavaksi autoksi, jonka muunneltavat tilaratkaisut taipuvat notkeasti erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi 21 sentin maavara nostaa mallin ihan oikeiden katumaastureiden luokkaan.

Ensikoeajolle valikoitunut huippumalli T5-bensiinimoottori tuottaa 247 hevosvoimaa. Voimanlähde soveltuu hyvin tasaiseen arkiajoon pehmeytensä ansiosta. Myös kiihdytyksiin riittävää voimaa on tarjolla, vaikkakaan vaihteisto ei pysy mukana niin terävästi kuin olettaisi. Nopeassa ajossa autoa on kuitenkin helppo hallita suoran ohjauksen ja hyvän tuntuman ansiosta.

Merkittävänä kilpailutekijänä ja Volvolle jo itsestäänselvyytenä XC40:ssä on vahva kattaus uusimpia turvavarusteita. Autosta löytyy automaattisen hätäjarrutuksen tarvittaessa tekevä City Safety -järjestelmä, osittain autonominen Pilot Assist -järjestelmä sekä esimerkiksi 360-asteen kamerajärjestelmä.

Uuden XC40:n tuotanto aloitetaan nelivetoisista First Edition -malleista, jotka ovat isommistakin malleista tutut kaksilitrainen D4-diesel ja T5-bensakone. Toukokuun alusta mallistoa laajennetaan myös kolmisylinterisellä, etuvetoisella T3-bensiinimoottorilla sekä nelivetoisella T4-moottorilla. Dieselpuolella vastaavat laajennukset tuovat mallistoon mukaan etuvetoisen D3-moottorin sekä suosituimmaksi povatun saman voimanlähteen nelivetoisen version.

Uusi XC40 esitellään Suomessa ensi helmikuussa Venemessuilla Helsingin messukeskuksella. Ensimmäiset asiakasluovutukset suoritetaan kolme viikkoa myöhemmin. Hinnat alkavat D3-moottorin ja Momentum-varustelutason 39 953 eurosta.

Kuvat: Mia Pelttari