Myös S-ryhmä panostaa jatkossa enemmän verkkokaupan pikatoimituksiin.
S-ryhmän mukaan pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. Jatkossa S-ryhmässä robokuljetusten rinnalle tulee lisää nopeita kotiinkuljetusvaihtoehtoja, kun yhteistyö Foodoran ja Woltin kanssa käynnistyy vaiheittain.
K-ryhmä on saavuttanut viime aikoina verkkokaupassa vahvaa kasvua yhteistyöllä pikatoimituksissa Woltin kanssa.
S-ryhmän ruokakauppoja alkaa löytyä Foodora-sovelluksesta vaiheittain joulukuusta 2024 alkaen. Yhteistyön myötä asiakkaat saavat tilaamansa ruokaostokset kotiovelle jopa puolessa tunnissa. Foodora on myös S-ryhmän ravintoloiden kotiinkuljetuskumppani.
Lisäksi loppuvuodesta neljän osuuskaupan alueella alkaa pilotti, jossa S-kaupat-palvelusta voi tilata ostokset kotiovelle tunnissa. Kuljetuskumppanina toimii Wolt.
Samalla S-ryhmä aikoo laajentaa yhä myös robokuljetuksia uusiin myymälöihin ja myös uusille alueille.
Osuuskaupat tiedottavat paikallisesti, kun palvelut käynnistyvät.
S-ryhmän ruoan verkkokaupan eli S-kaupat-palvelun tilastot kertovat, että yhä useammat asiakkaat keskittävät ruokaostoksiaan verkkoon, niin viikon isot kuin pienet täydentävät ostoksetkin. Muutos näkyy erityisesti pikatoimitusten suosion kasvussa: pikatoimitustilauksia tekevien talouksien määrä on tuplaantunut vuodessa.
”Tarjoamme asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja tehdä ruokaostoksia ja tilata ostokset myös kotiovelle. Laajentamalla pikatoimitusvaihtoehtoja pystymme yhä kattavammin vastaamaan asiakkaiden erilaisiin arjen tilanteisiin. Kotiinkuljetuspalveluja kaivataan yhä enemmän erityisesti isommissa kaupungeissa”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kuvaa.
”Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupassa edelleen meidän suurin asiakasryhmä, mutta sinkku- ja dinkkutalouksien määrä on kasvanut nopeasti ja on jo 28 % kaikista talouksista. Yli 60 % on alle 44-vuotiaita ja näille sukupolville pikatoimitukset kotiovelle nopeasti ovat itsestään selvä palvelu”, S-kaupat-palvelun kehityksestä vastaava Product Lead Emilia Ala-Kurikka kuvaa.
Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa koko ajan. Tilauksia S-kaupat-palvelusta on viimeisen vuoden aikana tehty yli 2,5 miljoonaa ja robotilauksia yli 250 000 (10/2023–10/2024).