Porsche lähti mukaan katumaasturimarkkinoille noin 15 vuotta sitten. Tämä osoittautui nopeasti kannattavaksi valinnaksi, ja Cayenne esiteltiin kolmas sukupolvi.
Tykkäsimme
Ajettavuudesta
Voimalinjasta
Tiloista
Emme tykänneet
Takapenkin vajavaisesta reisituesta
Mittariston vähäisistä muokkausmahdollisuuksista
Hinta alkaen 121 551 €
Koeajoauto 188 491 €
”Jos rakentaisimme maastoajoneuvon meidän laatustandardien mukaisesti, ja siinä olisi keulalla Porschen merkki, ihmiset ostaisivat sen.” Näin totesi Ferry Porsche tammikuussa 1989. Hän ei kerennyt todistaa vuonna 2002 tapahtunutta aluevaltausta, kun Porsche esitteli ensimmäisen katumaasturinsa ja hänen ennustuksensa kävi toteen.
Tästä alkoi myös tuotannon määrällä mitaten saksalaisvalmistajalle historiallisen suuri muutos. Kuluvan vuoden toukokuussa valmistui miljoonas 911, joka on toistaiseksi eniten valmistettu Porschen malli. Tämän saavuttamiseen kului noin 54 vuotta. Muutos tilastoissa nähtäneen lähivuosina, sillä Cayennen 15 tuotantovuoden aikana katumaasturimallia on valmistettu jo 770 000 kappaletta, joten vuosituotantomäärä on hieman eri kokoluokkaa legendaan verrattuna.
Yksi Cayennen kulmakivistä on ollut katumaasturiksi sporttinen ajettavuus, ja tähän on tullut entisestään vahvistusta kolmannen sukupolven myötä. Auto on pakattu täyteen viimeisintä teknologiaa, joka on pääosin tuttua noin vuosi sitten esitellystä Panamerasta. Yksittäisenä tekijänä 48-voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa muun muassa aktiiviset kallistuksenvaimentimet sekä nelipyöräohjauksen. Näillä järjestelmillä varustettuna auto tuntuu hyvällä tavalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä ja jopa mutkatiellä kurvailu on suorastaan viihdyttävää.
Tämän lisäksi vaikutuksen tekee myös auton mukavuus normaalissa ajossa. Ilmajousitus nielee epätasaisuudet, mutta monien muiden tapaan terävät poikittaissaumat tuntuvat lievänä tärähdyksenä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mahdollisuutta kokeilla autoa kotimaan tiestöllä talvirenkailla.
Porsche Cayenne lukeutuu katumaasturien eliittiin monilla mittareilla. Oikeastaan ainoa harmittava yksityiskohta on Panameran tavoin näytöillä toteutettujen mittaristojen vähäiset muokkausmahdollisuudet. Etenkin kun oleellinen tieto, eli kierroslukumittari ja nopeus, ovat edelleen Porschelle ominaiseen tyyliin näkyvissä keskellä.
Cayennen myyntimäärät lasketaan kymmenissä, joten Suomessa kyseessä on varsin marginaalinen malli. Meilläkin myynti saadaan kunnolla käyntiin vasta siinä vaiheessa, kun mallistoa täydennetään paljon kaivatulla hybridillä. Panameran tavoin hybridistä on tulossa Cayennen edullisin versio, eli käytännössä valitsemalla autonsa sähkömoottorilla varustettuna hinnasta leikataan pois kymmeniä tuhansia euroja.
MIKÄ Porschen isomman katumaasturin kolmas painos.
KENELLE Laatutietoisella ja hyvää ajettavuutta arvostavalla katumaasturikuskille.
AJETTAVUUS Alustan aktiivisilla ominaisuuksilla (säädettävä ilmajousitus (3 501 €), aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (5 363 €), nelipyöräohjaus (3 356 €)) varustettuna Cayenne S on kokoisekseen käsittämättömän näppärä ja nopea auto. Järjestelmien toimintaan ei kiinnitä huomiota ratin takana, mikä kertoo niiden onnistuneesti ohjelmoinnista. Selkeimmän eron muihin tämän kokoluokan autoihin tekee aktiivinen kallistuksenvaimennus, jonka ansiosta auto ei kallistele hurjistakaan kaarrenopeuksista huolimatta. Märällä pinnalla perän saa nättiin luisuun määrätietoisella kaasun käytöllä, mikä tuntuu jälleen auton koko huomioiden lähes koomiselta. Alustan kolmesta jäykkyydestä Normal tarjoaa mukavaa kyytiä isolla tiellä, Sport sopii mutkaisemman ja vauhdikkaamman pätkän tarpeisiin, kun Sport Plus menee jo hieman turhan jämäkäksi yhtään heikommalla kestopäällysteellä.
SUORITUSKYKY 440 hevosvoimaa ja 550 newtometriä ovat enemmän kuin riittävästi katumaasturin liikutteluun. 8-portainen automaattivaihteisto toimii rauhallisessa ajossa erittäin pehmeästi, mutta täyskaasukiihdytyksissä vaihdot eivät häpeä edes urheiluautojen nopeudelle. Miellyttävän vaivatonta suorituskykyä maustaa vielä maukas äänimaailma.
TILAT Cayenne on kasvanut hieman joka suuntaan ja tämä tuntuu myös sisällä. Edessä tila on jaettu selvästi kahteen osaan korkean keskikonsolin avulla, mutta takana on erittäin ilmava tunnelma. Jalkatilaa on suorastaan edustusautoluokkaan oikeuttava määrä, penkkien paikkaa pituussuunnassa ja selkänojan kaltevuutta voi säätää tarpeen mukaan. Valitettavasti istuinosa on aavistuksen lyhyt ja reisituki jää vajaaksi. Takapenkki on kuitenkin yksi katumaaturiluokan mukavimpia ja laitapenkit on mahdollista varustaa lämmityksen lisäksi tuuletuksella. Tavaratila on kasvanut sadalla litralla lukemaan 770 litraa, mikä on sekin luokkansa kärkipäätä. Tila on myös laajennettavissa takapenkit kaatamalla.
MALLISTO Aloitusvaiheessa mallistosta löytyy Cayenne (340 hv), Cayenne S (440 hv) ja Cayenne Turbo (550 hv). Oletettavasti ensi vuonna mallistoon liittyy Cayenne S:ään perustuva hybridi, joka tullee olemaan myös Suomen malliston edullisin vaihtoehto. Todennäköisesti tarjolle on tulossa myös dieselversio. Varusteluettelo on pitkä, ja sen ruksaaminen käy helposti kalliiksi.
Porsche Cayenne S
Polttomoottori 2 894 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 324 kW (440 hv) / 5 700-6 600 r/min
Vääntö 550 Nm / 1 800-5 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,9 s (Sport Chrono -paketilla)
Huippunopeus 265 km/h
EU-kulutus 9,2 l/100 km
CO2-päästöt 209 g/km
Mitat Pituus 4 918 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 696 mm, akseliväli 2 895 mm
Omamassa 2 020 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 770-1 710 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Ensituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksi
Porsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta Cayennesta
Kotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöä
Porschelle kunnioitettava merkkipaalu – linjalta rullasi ulos miljoonas 911