Ota sonnia sarvista, ajossa avonainen herkku-Lambo

Seurapiireissä kaikki riippuu siitä, kenen kanssa olet liikkeellä. Jos seuralainen on Lamborghini Huracan Spyder, päät kääntyvät varmasti.

Tykkäsimme

terävästä ulkonäöstä

yhtä hyvän näköinen niin katto alhaalla kuin ylhäälläkin

moottorin kierrosherkästä luonteesta

ilma ei juurikaan pyörteile ohjaamossa edes 120 km/h nopeudessa

Emme tykänneet

korkeasta kulutuksesta

omistaminen vaatii exhibitionistin luonnetta

ohjaamossa ahdistaa katto pään päällä

Avonaisen Huracanin särmikäs olemus pysäyttää. Auton mittasuhteita on vaikea hahmottaa yhdellä silmäyksellä. Spyder on erittäin leveä, kohtalaisen kompaktin mittainen ja äärettömän matala. Kun autolla on korkeutta vain 1,18 metriä, se halaa kirjaimellisesti tietä.

Lamborghini on valinnut uusimman katuohjuksensa koeajopaikaksi avoauton luonteeseen erittäin hyvin sopivan Miamin. Lambon eri versiot ovat tuttu näky kaupungissa niin musiikilla kuin urheilullakin nopeasti hyvän tilin tehneiden keskuudessa. Seurapiirielämä käy kuumana Miamissa ympäri vuoden, ja avonainen superurheiluauto on kuin tehty Miamin katukuvaan ja palmujen reunustamille bulevardeille.

Harva tällaisen auton omistaja loppujen lopuksi kokeilee auton äärirajoja rataympäristössä – eikä se välttämättä ole edes tarpeen. Tästä autosta voi nauttia niin monella tapaa.

Ensinnäkin Huracan Spyderin katseluun ei kyllästy koskaan. Eri kulmista siitä on helppo löytää jatkuvasti uusia piirteitä. Parhaimmillaan auto on takaa katsottaessa.

Toinen tapa nauttia Lambosta on auton soundit. Moottorin ja pakosarjan raaka äänimaailma ei välttämättä vaadi vielä suuria nopeuksia. Kun edessä on sopivasti tyhjää tilaa, auton äänistä pääsee nautiskelemaan kiihdyttämällä kakkosvaihteella aina tehopiikkiin 8 250 kierroksen kohdalla. Kokemus on järisyttävä.

Katto pään päällä ohjaamossa ahdistaa vähänkin isompaa kuskia. Siksi klassinen ja kolmikerroksinen kangaskatto lasketaan heti. Katto viikkautuu piiloon täysin automaattisesti 17 sekunnissa. Kattoa voi operoida myös ajon aikana, kunhan nopeus ei ylitä lukemaa 50 km/h.

Tuulilasi lepää yhtä viistossa kulmassa kuin mäkihyppääjä suksiensa päällä ja ohjaa tuulen ohjaamon yli. Pyörteilyä kabiinissa voi hillitä myös niskatukien sivuilla olevilla ja säädettävillä tuulenohjaimilla sekä ylös nostettavalla takalasilla.

Ken puolestaan nauttii myrskyisästä säästä, hän laskee sivuikkunat ja takalasin alas – sekä jättää tuulenohjaimet asentamatta. Sitten vain kaasua, ja pian tukka hulmuaa. Upeasti resonoiva ja taivaallista soitantaa ulos laskeva V10-moottori istuu tukevasti ohjaamon takana. Rajoitinta lähestyttäessä äänimaailma muuttuu taivaallisesta infernaaliseksi. Ja jos paikka on oikea, Huracan Spyderin yltää yli 320 km/h lukemaan sekä katto alhaalla että ylhäällä.

Kattomekanismi sekä ympäriajon sattuessa matkustajien suojaksi millisekunneissa esiin nouseva turvakaari nostavat auton painoa reilulla 120 kilolla umpiversioon verrattuna. Se kuulostaa urheiluautossa kiusallisen suurelta luvulta, mutta näillä teholukemilla sillä ei ole suurta merkitystä. Painonjakauma on onneksi sama kuin coupessa, auton massasta 43 prosenttia lepää etuakselilla ja 57 prosenttia takana. Kori on myös uskomattoman tanakan oloinen avonaisenakin. Huracanin kori on avonaisena 60 prosenttia jäykempi kuin sitä edeltäneen Gallardon.

Vaihteiston virkaa ajaa 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti ja se toimii nopeasti sekä täsmällisesti. Normaalissa katuliikenteessä Huracan Spyder on myös yllättävän sivistynyt ajettava.

Kun auto painii tässä hinta- ja imagoluokassa, silloin kosiskellaan estoitta menestyviä ja menestyksestä estoitta muille näyttäviä ja usein myös julkisuuteen hakeutuvia raharikkaita. Tämä näkyy myös tunteisiin vetoavassa markkinointimateriaalissa. Huracan Spyderista tehty mainosvideo on ihan Hollywood-tasoa.


Lamborghini Huracan Spyder LP 610-4
Moottori 5 204 cm3, V10
Teho 449 kW (610 hv) / 8 250 r/min
Vääntö 560 Nm / 6 500 r/min
0-100 km/h 3,4 s
0-200 km/h 10,2 s
Huippunopeus 324 km/h
EU-kulutus 12,3 l/100 km
CO2-päästöt 285 g/km
Mitat Pituus 4 459 mm, leveys 1 924 mm, korkeus 1 118 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 542 kg
Tavaratila 100 l

comments powered by Disqus