Miksi tämä automalli aina menestyy? Kotimaan koeajossa arkiautoilun kruunaamaton kuningas

Uudistettu Skoda Octavia jätti itsestään hyvän vaikutuksen ensikoeajojen jälkeen Portugalissa. Nyt autoja on saatu Suomeen ja koeajot ovat alkaneet epätasaisemmissa maastoissa.

Tykkäsimme

kustannustehokkuudesta

ajettavuudesta

tiloista

äänieristyksestä

jaettavasta WiFi-verkosta

Emme tykänneet

kosketusnäytön käyttöjärjestelmästä

Hinta alkaen 21 885 €
Koeajoauto 39 223 €

Uusi mallien ensikoeajot ja testaukset pyritään usein järjestämään mielenkiintoisessa ympäristössä ja optimaalisissa olosuhteissa. Euroopan lehdistö kokoontuu kauniita maisemia tarjoavaan kohteeseen, jonka ympärillä on runsaasti mielenkiintoisia koeajoreittejä. Suomeen verrattuna tiet ovat järjestäen paremmassa kunnossa ja siksi lopullinen tuomio jää odottamaan kotimaan koeajoa.

Skoda Octavian ensituntuma oli oikein hyvä. Kestosuosikki ei sinänsä yllättänyt vaikka se onkin nyt parhaimmillaan, kuten uudistuksen jälkeen kuuluukin. Ulkoisesti muutosta olisi voinut tulla rohkeamminkin, jotta uusi ostaja tuntisi ostavansa jotain uutta. Toisaalta faceliftien trendi ei ole muuttaa ulkonäköä mitenkään huomattavasti, vain aavistuksen, jos sitäkään.

Aivan kuten muidenkin ulkomaan ensikoeajojen jälkeen, myös Octavian suhteen odotukset olivat suoriutua karkeammin Suomen tiestöstä johtuen. Pääkaupunkiseudulla kun ei ole temppu eikä mikään löytää reitin varrelle roudan runtelemia teitä – kuoppia, soraa, töyssyjä ja karkeaa, halkeillutta asfalttia. Ero on huima verrattuna lähes mihin tahansa Euroopan käytetyimpiin tieosuuksiin.

Sileästä ensivaikutelmastaan huolimatta Octavia tuntui jopa paremmalta, kuin ensimmäisellä kerralla. Autojen koeajoissa tosin toistuu lähes aina sama huomio; kun auton kanssa pääsee sinuiksi muutaman päivän ajelun jälkeen, ajotuntuma paranee. Toisaalta osin liian pehmeäksi mieltäneeni alusta pääsee oikeuksiinsa epätasaisuuksia ylittäessään. Maltillinen rengastus pitää lisäksi melutason alhaisena eikä auto vetele urissa.

Skoda Octavia ei tarjonnut suuria yllätyksiä Suomen kamaralla. Se ei edelleenkään ole markkinoiden jännittävin auto, mutta arjen sankarina tai autoilun peruskalliona oleminen on jo saavutus. Octavian menestyksen salaisuus lieneekin se, että se sopeutuu niin moneen ja monelle. Se ei ärsytä, muttei herätä suuria tunteitakaan. Se sopii parhaiten karkeiden teiden lisäksi arjen karkeuteen ja tekee matkanteosta hieman sileämpää.

MIKÄ Arkiautoilun kruunaamaton kuningas Skoda Octavia.

KENELLE Suomalaiselle perheelle.

AJETTAVUUS Octavialla on helppo ajaa tasaisesti. Tuntuma on kohtalaisen pehmeä, mutta kuoppien aiheuttama aaltoilu vaimenee nopeasti. Ohjaus on tarkka ja kohtuullisen tunnokas. Autoa on helppo hallita nopeissakin tilanteissa ja pidemmillä ajomatkoilla hyvä suuntavakaus on ehdotonta plussaa. Lisäksi ajamiseen pääsee keskittymään hiljaisuudessa ilman tuulen suhinoita tai häiritsevää rengasmelua.

SUORITUSKYKY Viime vuosien Suomen myydyin versio on ollut 2,0 TDI (150 hv) yhdistettynä DSG-automaattivaihteistoon. Tällöin puhutaan 8,5 sekunnin suoritusarvoista 0-100 km/h nopeuden saavuttamiseksi. Pienemmillä päästöarvoilla oleva 1,4-litrainen bensiinimoottori suoriutuu kiihdytyksistä vielä hieman rivakammin (8,1 s) tehojen ollessa yhtä suuret. Kulutus ei kuitenkaan karkaa käsistä ja pysyy käytännössäkin alle kuudessa litrassa. Vaikka dieselmoottorille odotetaan suosion jatkumista, on bensiinimoottoreilla tällä hetkellä suurempi kysyntä. Koeajoauton moottori voisikin olla hyvä vaihtoehto kaksilitraisen dieselin suorituskykyyn tottuneelle omistajalle.

TILAT Tilojen puolesta Octaviaa ei uskoisi c-segmentin autoksi. Takapenkillä jalkatilaa on jopa enemmän kuin monessa d-segmentin autossa. Tavaratila on käytännöllisen avara ja litroissa puhutaan sedan mallissa 590 litrasta ja takaistuimet taitettuina 1580 litrasta. Farmarimallissa tavaratilaa löytyy 610 litrasta 1740 litraan.

MALLISTO Skoda Octaviaan on saatavilla seitsemän moottorivaihtoehtoa: kolme TSI-bensiinimoottoria, kolme TDI-dieselmoottoria ja yksi CNG-bio/maakaasumoottori. Pienitehoisimpana perää pitää 110 hevosvoimainen bio/maakaasuversio ja ensimmäisessä bensiinimoottorissa tehoja on 115 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa RS-versiossa hevosvoimia on 184. Vaihteistoina toimivat joko 5- tai 6-vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style DSG
Moottori 1395 cm3, R4 turboahdettu bensiinimoottori
Teho 110 kW (150 hv) / 5000-6000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1500-3500 r/min
Vaihteisto 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 219 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2686 mm
Omamassa 1 292 kg varustelusta riippuen
Perävaunumassa jarruin 1500 kg
Tavaratila 610-1 740 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue lisää Skoda Octavista:
Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville
Halpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
Jälleen uusi arkea helpottava varuste Skodalta – tämän avulla autosi pysyy puhtaana roskista
Koeajo: Suomen myydyin automalli uudistuu – pienillä muutoksilla eteenpäin
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä
Ensituntuma: Suomalaisten suosikki saa kolmisylinterisen voimanlähteen
Suomalaisten suosikkiauto uudistuu – keulan ilme kokonaan uusiksi
Koeajossa ensimmäinen nelivetoinen RS-Octavia – hieman lisäpotkua, kiitos
Ensikoeajossa Alpeilla Skoda Octavia RS 4×4​​​​​​​
Skodan pääjohtaja haastattelussa – nämä kolme megatrendiä määrittelevät merkin tulevaisuutta​​​​​​​