Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä

Skoda Octavia on ollut jo vuosien ajan Suomessa uusien autojen myyntitilastojen kärjessä. Perusmallien lisäksi mallistossa korostuvat urheilulliset RS-versiot.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 35 687 € (Combi RS)

RS-version myyntiosuus hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Skoda Octavian kokonaismyynnistä maailmalla RS nappaa 13 prosentin osuuden, mitä voi pitää korkeana malliston kalliimman pään versioille. Suomessa, missä ihmiset aina perustelevat autohankintaansa järjellä, Octavian myynnistä lähes 20 prosenttia on selkeästi malliston kalliimpaan päähän sijoittuvia RS-malleja. Octavian vuosimyynnillä tämä tarkoittaa yli 1 000 RS-mallia. Mallisto täydentyi viime vuonna dieselin nelivetoversiolla, ja tämä on noussut selvästi suosituimmaksi versioksi; noin puolet RS:n myynnistä on nelivetoisia dieseleitä.

Nyt Skoda esitteli faceliftin kokeneen Octavian piristyneet RS-versiot. Ulkoisesti suurin muutos on muiden versioiden tapaan kahteen osaan jaetut etuvalot. Lisäksi puskureissa on hieman uutta ilmettä ja sivulta mallin tunnistaa suuremmista vanteista ja punaiseksi maalatuista jarrusatuloista.

Sisällä palikat ovat tuttuun tapaan hyvin kohdallaan. Sporttipenkit antavat hyvän tuen, ja ajoasennon saa miellyttäväksi. Muiden konsernisisarten tapaan multimediajärjestelmästä on otettu painikkeet pois, mikä ei käytettävyyden kannalta ole paras ratkaisu. Takana tilaa on tuttuun tapaan reilusti sekä matkustajille, että tavaroille.

Ensimmäiset ajofiilikset otimme uudistuneesta bensaversiosta, joka on myynnillisesti Suomessa varsin pienessä roolissa. Se on kuitenkin aidoin RS, ja tarjoaa etenkin manuaalivaihteisena ajamisen tunnelmaa. Auton alustaa ja ohjausta on kehitetty uudistuksen yhteydessä ja ratin takana on suorastaan miellyttävää työskennellä. Ohjaus on mukavan tunnokas ja auto etenee suuntavakaasti. Reagointi kuljettajan pyyntöihin on nopeaa. Alusta on jämäkkä, mutta sitä ei ole pilattu pintakovuudella edes Sport-asetus valittuna.

Uudistuksen yhteydessä moottorin teholukema on noussut 230 hevosvoimaan. Tämä on etuvetoiselle jo varsin korkea lukema, mutta onneksi pidosta huolehditaan elektronisella tasauspyörästön lukolla. Ainakin kuivalla alustalla järjestelmä hoitaa tehtävänä hienosti, vaikka kahdella pienimmällä vaihteella sutimista tapahtuu varsin helposti. Eniten pikaisen ajon perusteella autossa nousee häiritsemään voimakas ja teennäinen sisälle johdettu äänimaailma Sport-asetuksella. Tämä on tarpeeton ja mekaanisempi ääni normaalilla ajoasetuksella on miellyttävämpi.

Octavia RS:n menestystä ei tarvitse kauaa ihmetellä. RS tuo ulkonäköön sopivasti itsevarmuutta, ja lisäksi varustelu on samalla erittäin kattava. Etenkin bensamalli tarjoaa todella reippaan suorituskyvyn ja lyhyt pyörähdys käsittelyradalla vahvisti käsitystä auton tasapainoisesta ajettavuudesta. Kun pakettiin yhdistetään vielä luokkansa johtavat tilat ja erittäin kilpailukykyinen hinta, alkaa tämä malliston lippulaiva todellakin tuntua todella järkevältä valinnalta.

Kuvat: Mikko Autio