Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville

Kaasuautot eivä ole Suomessa nousseet kansa suosioon. Tämä siitäkin huolimatta, että niiden käyttöä voi perustella niin ympäristöystävällisyydellä kuin taloudellisuudella.

Tykkäsimme

Puhtaudesta

Taloudellisuudesta

Emme tykänneet

Hieman pienentyneestä tavaratilasta

Lievästä tehonpuutteesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 23 992 €
Koeajoauto 26 434 €

Miltä kuulostaisi bensiiniautoa puolta pienemmät polttoainekustannukset, ja kaupan päälle huomattavasti pienemmät päästöt? Mikäli kuulostaa hyvältä, niin kannattaa tutustua kaasuautoihin tarkemmin. Yksi mielenkiintoinen kaasuauto on juuri uudistunut Skoda Octavia G-TEC.

Octavian koko mallisto uudistui aiemmin keväällä ja vihreää osastoa edustaa kaasulla kulkeva G-TEC. Kaasuauto ei ole niin eksoottinen kuin saattaisi kuvitella. Käytön kannalta kaasulla ajaminen ei eroa bensiinistä tai dieselistä, ja kaasuautoilla onkin mahdollista ajaa myös bensiinillä. Ratin takana polttoaineen vaihtumista ei käytännössä huomaa, ja auto kulkee lähtökohtaisesti kaasulla.

Kaasun merkittävimmät edut tulevat kuluttajalle esille tankilla käydessä. Tällä hetkellä maakaasun hinta Suomessa kaasua jakelevan Gasumin verkostossa on 1,21 euroa kilolta, mikä vastaa litroiksi muunnettuna 0,776 euroa litralta. Polttoainekustannus on siis noin puolet bensiinin hinnasta tällä hetkellä. Avainlipulla varustettu ja kotimainen biokaasu maksaa 0,928 euroa litralta. Polttoainekustannusten lisäksi kaasuautoilla on dieselin tapaan erillinen käyttövoimavero, mutta se on huomattavasti dieseliä pienempi. Octavian tapauksessa vuosittain käyttövoimaveroa tulee maksettavaksi noin 200 euroa. Hankintahinnassa ero vastaavantehoiseen bensamalliin puolestaan jää lähinnä nimelliseksi, noin 600 euroon.

Rahallisen säästön lisäksi myös ympäristö kiittää kaasuautoilijaa. Autoilevan maailman huulilla olevat hiilidioksidipäästöt ovat paikallisesti noin neljänneksen pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa, ja biokaasulla lukema on vielä huomattavasti pienempi. Etenkin kaupunkiympäristöissä terveyden kannalta tärkeämpi asia on pienhiukkasten puuttuminen. Monissa suurkaupungeissa autoilua joudutaankin rajoittamaan juuri hiukkaspäästöjen vuoksi, joten tästä näkökulmasta kaasuauto on hyvä vaihtoehto.

Uudistunut Octavia itsessään on erittäin tasapainoinen tuote. Auto ei varsinaisesti yllätä millään osa-alueella, vaan kaikki toimii kuten odottaa sopii. Tilaa on tarjolla koko perheelle, ja varusteluun nähden myös hinta on erittäin kohtuullinen. Kokonaisuutta tarkastellessa ei tarvitse ihmetellä, miksi Octavia on Suomen myydyin auto.

Kaasulla kulkeva Skoda Octavia G-TEC on mukana myös tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 17.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään sunnuntaina 23.4. klo 15.30 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Octavian kaasulla kulkeva ekoversio.

KENELLE  Käytännöllisyyttä arvostavalle ympäristön ystävälle.

AJETTAVUUS Octavia on nykyaikainen perheauto, joka tarjoaa helppoutta.

SUORITUSKYKY Kaasumalli vastaa tehoiltaan malliston aloitusversiota, joten mitään suuria tehoelämyksiä kaasu-Octavian kanssa ei ole tiedossa. Se pärjää arkipäivän haasteista kuitenkin riittävällä tarmolla, ja kaksoiskytkinvaihteisto hyödyntää nykyaikaisen turbokoneen alavääntöä.

TILAT Octavia tarjoaa luokassaan todella hyvät tilat sekä ihmisille että tavaroille. Kaasusäiliöt nappaavat aavistuksen tavaratilasta, eikä kaasumallissa pysty laskemaan välipohjaa puskuritason alapuolelle. Tilaa on tästä huolimatta useimpiin tarpeisiin riittävästi.

MALLISTO Octavian mallistosta löytyy jotakin lähes kaikkeen makuun, mutta kaasu edustaa yksinään vaihtoehtoisia voimanlähteitä. Kaasuversio on monien muiden tapaan saatavana sekä manuaalina että automaattina, sekä eri varustetasoilla muutamia kalleimpia vaihtoehtoja lukuun ottamatta.

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI G-TEC DSG
Polttomoottori
 1 395 cm3, R4 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 4 800-6 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,1 s
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 3,5 kg/100 km (5,5 l/100km, 95 E10)
CO2-päästöt 99 g/km (125 g/km, 95 E10)
Mitat Pituus 4 667 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 441 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 480-1 610 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää uudesta Octaviasta:
Koeajo: Suomen myydyin automalli uudistuu - pienillä muutoksilla eteenpäin
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä​​​​​​​