Ensituntuma: Suomalaisten suosikki saa kolmisylinterisen voimanlähteen

Skoda Octavia on ollut jo vuosia suomalaisten suosituin automalli, joka saa nyt piristystä uuden moottorin muodossa. Teknavi on parhaillaan Tsekeissä tutustumassa uutuuteen.

Hinta alkaen 21 594 €
Koeajoauto 27 740 €

Skoda Octavia oli viime vuonna Suomen myydyin auto 5 832 kappaleen myynnillä. Suosio on helposti ymmärrettävissä jo nopean tutustumisen jälkeen. Se tarjoaa erittäin kilpailukykyisen hinta-laatu-suhteen lisäksi ylivoimaisesti luokkansa parhaat tilat. Auto jakaa Volkswagen-konsernissa laajasti käytössä olevan MQB-pohjalevyn, joten tekniikkaa on pääosin tuttua muun muassa Volkswagen Golfista ja Audi A3:sta.

Nyt Skoda uudistaa suosikkimallin moottorivalikoimaa hinnaston edullisimman mallin osalta. Valikoimasta jätetään pois vanha nelisylinterinen 1,2-litrainen TSI-moottori, jonka paikan ottaa juuri esimerkiksi Audi A3:n keulallakin esitelty 1,0-litrainen kolmisylinterinen moottori. Kyseessä on konsernin uusinta downsizing-tekniikkaa hyödyntävä erittäin kevyt ja taloudellinen voimanlähdö. Pienestä iskutilavuudesta huolimatta moottori tuottaa kiitettävät 115 hevosvoimaa ja 200 newtonmetriä vääntöä. Moottori on tarjolla molempiin korimalleihin, ja sen pariksi on valittavissa manuaalivaihteiston lisäksi kaksoiskytkinautomaatti.

Aikaisempien kokemusten perusteella odotukset ovat korkealla. Eikä ensivaikutelma myöskään petä. Kolmisylinterisyyttä ei käytännössä huomaa muuta kuin vasta kovemmilla kierroksilla rajuimmissa kiihdytyksissä. Tähänkin on harvoin tarvetta, sillä huippuvääntö on tarjolla jo 2 000 minuuttikierrokselta lähtien ja 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto hyödyntää tätä tehokkaasti. Normaalin liikenteen rytmissä pysymisessä ei ole mitään ongelmaa ja satasen nopeuskin saavutetaan riittävässä 10,0 sekunnissa. Kone jaksaa viedä autoa hyvin myös moottoritienopeuksilla, mutta kiihtyvyys alkaa luonnollisesti olla jo varsin verkkaista. Ilmoitettu kulutus automaattivaihteistolle on 4,6 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 106 g/km. Käytännön ajossa lukema pyörii vajaan 6,0 l/100 km paikkeilla.

Ajettavuutensa osalta Octavia ei tarjoa yllätyksiä. Pikkukoneen yhteyteen ei ole saatavissa säädettävää DCC-alustaa, joka on tullut tarjolle kaikkiin yli 150-hevosvoimaisiin malleihin. Hillityllä rengastuksella varustettuna mukavuus on kuitenkin riittävällä tasolla, eikä ajoasetusten valinnalle varsinaisesti tule tarvetta.

Uusi pikkukone on saatavissa Active-perusvarustetason lisäksi Ambition- ja Style-varustetasoilla. Ensimmäinen kustantaa noin 1 000 euroa lisää ja Style noin 2 000 euroa Ambitionin päälle. Näistä Active sisältää olennaisimmat varusteet ja Style tuo mukanaan muun muassa kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot, ja isommat näytöt sekä mittariston ajotietokoneeseen että keskikonsolin multimediajärjestelmään. Koeajoauton kaltainen Style-varusteinen ja automaattivaihteinen versio tarjoaa käytännössä kaiken tarvittavan normaaliin liikenteeseen.

Ensimmäiset uudella pikkukoneella varustetut autot saadaan Suomeen kesän jälkeen, todennäköisesti elokuun loppupuolella.

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus