Ensituntuma: Porsche Cayman GT4 – puhdasta nautintoa

Porsche tarjoaa muutamien mallien osalta edelleen puhtainta mahdollista ajonautintoa. Yksi näistä on vapaasti hengittävällä bokserikutosella ja manuaalivaihteistolla varustettu Cayman GT4.

Ensivaikutelman saa hymyilemään. Cayman GT4 on varustettu isolla takaspoilerilla isoveli GT3:n tapaan. Myös diffuusori on aiempaa selvemmin muotoiltu, ja sivujen ilmanottoaukot ovat huomattavasti muuta mallistoa isommat. Keulan ilmanottoaukot ovat saaneet niin ikään GT3:sta tutut muodot ja keulaluukun etupuolelta löytyy jäähdytysaukko. Lisävarusteiset keraamiset jarrut tuovat mukanaan isot keltaiset jarrusatulat, jotka kiinnittävät huomion jo kaukaa sivulta katsottaessa. Kaikkia tällaiset yksityiskohdat eivät välttämättä miellytä, mutta pikkupoika sisälläni osoittaa autoa huuli pyöreänä.

Sisätiloissa vastassa ovat kuppipenkit, jotka ottavat matkustajat tiukkaan syleilyyn. Käynnistys herättää Carrera S:stä lainatun 3,8-litraisen bokserikutosen, joka murahtaa odotuksia nostattavasti. Sporttiputkistosta löytyy äänekäs ja todella äänekäs vaihtoehto. Jälkimmäinen hymyilyttää enemmän, joten päädyn siihen.

Ja sitten yksi merkittävimmästä eroista esimerkiksi GT3:een verrattuna. Tällä autolla liikkeelle lähteminen vaatii kytkimen painamista ja vaihdekepin käyttämistä. Ja se jos mikä on nautinto. Kaikki hallintalaitteet toimivat täsmällisesti ja kevyesti, eikä kuljettajan tarvitse missään kohtaa käyttää voimaa. Äänimaailma saa hymyn huulille kerta toisensa jälkeen.

Nykyaikaisten turbokoneiden aikakaudella vasta kierrosten myötä heräävä moottori vaatii totuttelua. Vääntökäyrä lähtee kunnolla nousuun 3 500 kierroksen jälkeen ja 420 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan laajalla 4 750-6 000 kierrosalueella. Ja tämän jälkeen alkaa meno kohti 385 hevosvoiman tehohuippua, joka saavutetaan 7 400 kierroksella.

Moottorin lisäksi GT4:n alusta on eri maata perus-Caymanin kanssa. Autoon on lainattu paljon osia GT3:sta ja alusta muistuttaa toiminnaltaan isoveljeään. Perusasetuksella se on jämäkkä olematta pintakova, mutta Sport-asetus menee turhan jäykän puolelle ainakin katuajoon.

Ensifiilikset Caymanin tehomallista ovat suorastaan omistushaluiset. Moottori on upean luonteikas ja äänimaailma sykähdyttää. Alusta toimii esimerkillisesti ja autoa on yksinkertaisesti sanottuna nautinto ajaa.

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus