Alastaron radalla kokeillaan tällä kertaa Volvon täyssähköistä XC40 ReCharge-mallia, jonka range on noin 450 kilometriä.
Risto Virtanen, Alastaron moottorirata ja koeajo ovat yhdistelmänä jo lähes instituutio. Nyt ”Riston ruuvipenkkiin” laitetaan Volvon XC40 Recharge -malli, joka on kokenut faceliftin.
– Täyssähköautossa on sähkömoottori molemmilla akseleilla, joka tarkoittaa sitä että auto on nelivetoinen, Virtanen summaa.
Auton pelkistetyssä ja suurilla näytöillä varustetussa ohjaamossa Virtasta miellyttää perinteisetkin seikat.
– Onneksi tänne on jätetty muutama fyysinenkin painike ihan käytännöllisyyden vuoksi.
Rauhallisessa ajossa Virtanen on auton käytökseen yleisellä tasolla todella tyytyväinen, ohjaus vastaa liikkeisiin sopivasti ja kaasulle tultaessa voima välittyy renkaisiin täsmällisesti, vastaavasti jarruttaessakin – mutta Virtanen huomauttaa sähköautoille tyypillisen runsaan painon tuovan alustan käytökseen lievää kallistelua.
Rata-ajossa 408-hevosvoimainen ja 660 newtonmetrin voimalla vääntävä XC40 on Virtasen mielestä helposti hallittavissa märässä kelissä ja kitkarenkaillakin ja kiihtyvyys on erinomainen.
– Nollasta sataan auto kiihtyy 4,9 sekunnissa, hän tietää.
– Jarrutuntuma säilyy erittäin hyvänä nopeassakin ajossa, Virtanen analysoi.
Niin vauhdikkaassa mutka-ajossa kuin väistökokeessakin (kostealla kelillä) Volvosta paljastuu yksi haaste: auto aliohjaa painostaan johtuen suuresti ja eturenkaat menettävät pitoaan. ESC toki palauttaa sen heti, kun pystyy.
Loppuarviossaan Virtanen punnitsee sähkö-Volvon olevan ääritilanteissa edellämainitusti hieman ”puskevaa” sorttia, mutta arkiajo saa positiivista palautetta.
– Rauhallisessa ajossa tämä on mukava, vaivaton ja helppo ajettava!
Lue lisää XC40 Rechargesta Volvon sivuilla.