Teknavin Vauhtikaksikko kohtaa kaksinkertaisen rallin maailmanmestarin Kalle Rovanperän. Kalle ajoi tällä kaudella vain osan MM-kaudesta, mutta vapaaksi jäänyt aika ei suinkaan ole ollut autotonta.
Pitkällä ajomatkalla sitä loppuu jutun aiheet kesken jopa Vauhtikaksikolta. Silloin on onneksi runsas katsojapalaute, johon tarttua.
-Mika Vantaalta kysyy, montako vuotta olette tehneet ohjelmaa? Voin vastata, että liian monta. On se jo 14 vuotta, Terva-aho tietää.
-Onko niin vähän, Alén epäilee.
-Viljami Naantalista kysyy, mikä on ollut paras testaamanne auto?
Sitten aukeavatkin miesten muistelot.
-Meillä on ollut niin monta makeeta autoa, Alén huokaa kaihoisasti.
–Bugatti Veyron oli huima laite. Ja muistatko Formula Offroadin ja hiekkakuopan. Se oli elämyksenä kauhea, Terva-aho avaa traumojaan.
-Joo totta, sitä mä en muuten muistanut.
-Pauliina Joensuusta kysyy, miksi Tervis ei pääse ikinä ajamaan. No olenhan minä ajanut. Esimerkkeinä vaikka legendaarinen Kontio Sisu, kesärenkaiden vesiliirtotesti sekä arvokas virka Mercedes-Benz S 400 Hybridillä, kun Markku sai kerrankin olla takapenkillä.
Yleisöosastokirjoittelu päättyy Paulin terveisiin.
-Pauli Lapualta kysyy, eikö teillä ole koskaan mitään uutta kerrottavaa. Ei ole eikä tule. Se siitä kirjenurkkauksesta sitten seuraavien harrastusten pariin.
Herra kaksinkertainen maailmanmestari
Kalle Rovanperä on tuttu näky Teknavin katsojille, mies kun on vieraillut ohjelmassa aina sopivasti ja säännöllisesti. Kyseessä on rallin kaksinkertainen maailmanmestari ja Teknavin kunniavieras, joten lienee paikallaan käydä taas hänen luonaan.
Vuonna 2022 Kallesta tuli kautta aikain nuorin rallin maailmanmestari yhdessä kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa. Viime vuonna hän uusi tittelin, mutta tällä kaudella hän päätti ajaa vain osan kautta. Siitäkin tosin muistona neljä osakilpailuvoittoa. Hän on ollut tyytyväinen päätökseensä.
-Olen huomannut että on jäänyt aikaa tehdä kaikkia asioita, mitä on halunnut ja sitten on aika paljon keho ja mieli levännyt ja on ylipäätään paljon parempi olla.
-Toki ensikaudella taas rallipolut kiinnostaa täysipäiväisesti. Sehän on ollut koko ajan sovittu, että täyssarja ja sillä kaavalla mennään edelleen.
Drifting
Drifting on pitkään kuulunut Kalle Rovanperän harrastuksiin. Laji on kai alkujaan “Japanin vuoristoissa luisuttelusta”, mutta nykyään se on kilpailulajina omalla sarjallaan muun muassa Yhdysvalloissa ja euroopassa.
-Drifting kiinnosti pitkään, silloin kun laji alkoi nousta. Kävin kerran kokeilemassa tutun autoa ja se lähti heti tosi hyvin ja oli sellainen fiilis, että tätä on hauska harrastaa.
-Siellä on kolme tuomaria. Linjatuomari määrittelee ajolinjan, joka merkitään bokseilla ja alueilla missä pitää käydä. Kulmatuomari seuraa kuinka isossa driftingkulmassa auto on. JA tyylituomari seuraa kuinka aggressiiviselta ja jouhevalta ajo näyttää. He yhdessä antavat pisteet. Kisassa ajetaan mies miestä vastaan samaa rataa. Edellä ajava yrittää ajaa täydellistä lajittelulijaa, eli se ei mieti takana olevaa autoa. Takana tuleva yrittää peilata sitä ajolinjaa, eli sama kulma, samassa kohtaa rataa ja mahdollisimma lähellä.
Driftingissa Rovanperän työvälineenä on Toyota GR Supra a90. Nykysukupolven runkoon on laitettu 90-luvun Supran moottori, joka on viritetty ihan tappiin. Driftingissa ajoneuvojen tekniikkapuoli on melko vapaa.
-Sen takia se laji on näyttävä, kun kaikki rakentavat tosi erilaisia laitteita ja niiden tekniikat on ihan erilaisia. Jollain on isoja V8 ja jollain on pieniä moottoreita ja kaikkea siltä väliltä. Ei ole Määritelty mitään maksimi tehoja, voi tehdä tosi mielenkiintoisia.
Katso ensi viikolla, kuinka Teknavin Vauhtikaksikko joutuu todelliseen myllytykseen Kalle Rovanperän driftauksessa.
LUE MYÖS
Power+ avasi Espoon Suonenojassa
Auto ja persoona: Mari Valosaari ja Maxus eDriver 7 hevoskyytinä
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.