Vain yksi jäi alle viiden tähden tuoreimmassa Euro NCAP -testissä – ensi vuonna arvostelu tiukkenee

Euro NCAP:n tuoreimmassa kolaritestissä arvioitiin kymmenen auton turvallisuutta. Testatuista vain Kia Picanto jäi neljän tähden tulokseen. Ensi vuonna tiukentuvilla kriteereillä muutamalta muultakin olisi jäänyt viisi tähteä saavuttamatta, kertoo Autoliton tiedote.

Euroopassa myytävien uusien autojen kolariturvallisuutta mittaavan Euro NCAP:n vuoden kolmannessa testissä oli mukana kymmenen automallia. Yhdeksän autoa eli Audi A6, BMW X3, Chevroletit Aveo ja Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Opel Ampera sekä Volkswagenit Golf Cabriolet ja Jetta ylsivät täyteen viiden tähden tulokseen.

Testatuista autoista vain Kia Picanto jäi neljään tähteen, mikä on monia sen kilpailijoita huonompi tulos. Yksi merkittävistä syistä heikompaan menestykseen oli, että ESC-ajonvakautusjärjestelmä ei ole vakiovaruste kaikissa malleissa. Ensi vuonna ESC-järjestelmä tulee pakolliseksi kaikissa uusissa automalleissa Euroopassa.

Akkuihin varastoidulla ja bensiinillä toimivan generaattorin tuottamalla sähköllä toimiva Opel Ampera jatkoi pistokehybridien ja sähköautojen hyviä tuloksia viidellä tähdellä. Ampera sai muun muassa täydet pisteet pylvästestistä.

Euro NCAP on erityisen tyytyväinen Chevroletin panostuksesta turvallisuustyöhön. Siinä missä edellinen Aveo sai vuonna 2006 vain yhden kokonaisen ja yhden puolikkaan tähden aikuisten turvallisuudesta, oli uusi Aveo vuosien varrella kiristyneistä kriteereistä huolimatta viiden tähden arvoinen.

Hyundai i40 sekä Volkswagen Jetta ja Golf Cabriolet saivat kiitosta lapsiturvallisuudestaan. Lapsiturvallisuus on erittäin tärkeässä osassa ja sen kriteereitä aiotaankin tiukentaa tulevina vuosina.

Hyvistä tuloksista huolimatta testatuissa autoissa löytyy yhä parannettavaa. Autonvalmistajat eivät huomioi vielä riittävästi jalankulkijaturvallisuutta uusissa malleissaan. Esimerkiksi Opel Ampera, Audi A6 ja Citroën DS5 saavuttivat juuri ja juuri nykyisen viiden tähden tuloksen vähimmäisvaatimuksen jalankulkijaturvallisuudessa. Ensi vuodeksi jalankulkijaturvallisuuden arvosteluasteikkoa kiristetään siten, että nykyisen 40 prosentin sijasta viiden tähden autolta edellytetään vähintään 60 prosentin tulosta.

Törmäystestin lisäksi Euro NCAP palkitsi Euro NCAP Advanced -palkinnolla Mazdan takaa tulevia ajoneuvoja tarkkailevan järjestelmän (Rear Vehicle Monitoring System), joka yhdistää kaistavahdin ja kuollutta kulmaa valvovan tekniikan.

Tuoreimmat Euro NCAP -testitulokset Autoliiton sivuilla: Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo, Chevrolet Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Kia Picanto, Opel Ampera, VW Golf Cabriolet, VW Jetta.

Teknari