Porsche toi Geneveen 911-mallistoa täydentävän rajuimman manuaalivaihteisen vaihtoehdon. 911 R -nimellä kulkeva malli yhdistää GT3 RS:n moottorin ja perinteisen manuaalivaihteiston.
Porsche sai kritiikkiä vaihteistovalinnastaan esitellessään nykyisin 991-sukupolven GT3-mallin. Tarjolla ei ollut enää vannoutuneimpien harrastajien toivomaa manuaalivaihteistoa, vaan Porsche vannoi suorituskyvyn nimeen ja toi auton tarjolle vain nopealla kaksoiskytkinvaihteistolla. Valmistaja kuitenkin kuuntelee asiakkaitaan ja vastaa nyt manuaalivaihteiston perään kuuluttaneiden pyyntöön.
Uusi 911 R on kevyin 911-malliston jäsen. 4,0-litraisella vapaasti hengittävällä bokserikutosella ja kuusiportaisella manuaalivaihteistolla varustettu auto painaa 1 370 kiloa. Painoa on saatu tiputettua hyödyntämällä materiaaleissa aiempaa enemmän hiilikuitua ja magneesiumia. Näiden lisäksi esimerkiksi ikkunat tuulilasia ja sivuikkunoita lukuun ottamatta ovat valmistettu kevyestä polykarbonaatista.
GT3 RS:stä tuttu moottori tarjoaa tehoa tasan 500 hevosvoimaa kierrosluvulla 8 250. Pari tonnia alempana saavutetaan vapaasti hengittävällä varsin kiitettävä 460 newtonmetrin huippuvääntö. 911 R kerkeää satasen nopeuteen 3,8 sekunnissa ja huippunopeutta autolle kertyy 323 km/h. Pysähtymisestä huolehtivat luonnollisesti hiilikuitukeraamiset PCCB-jarrut.
RS:ään verrattuna muuttunut aerodynamiikka on vaatinut myös alustan ja luistonestojärjestelmien uudelleenoptimointia. Ulkonäöllisesti auto on varsin lähellä perusmallista Carreraa, mutta etu- ja takapuskurit ovat tutut GT3:sta.
Porsche 911 R:n tuotantomäärä tulee olemaan rajattu. Auto on tilattavissa tästä päivästä eteenpäin ja sen veroton hinta on hieman alle 190 000 euroa.