Honda esitteli uudistuneen dieselin – ensimmäisenä Civicin keulalle

Kaikista dieselin ympärillä pyörivistä huhuista ja epäilyistä huolimatta kyseessä on edelleen varteenotettava voimanlähde uusiinkin autoihin. Etenkin Euroopan markkinoilla toimivat valmistajat jatkevat edelleen dieselin kehittämistä, ja nyt Honda on esitellyt uudistuneen 1,6-litraisen turbodieselin, joka tullaan näkemään ensi keväänä 10. sukupolven Civicin keulalla.

Moottorin uudistuksessa valmistaja on kiinnittänyt huomiota uuden standardin mukaisiin päästömittauksiin, jotka suoritetaan lähempänä todellista ajotilannetta simuloivalla testillä. Tämän lisäksi uuden mittauksen ohessa käytännön päästöjä valvotaan niin sanotuilla RDE-mittauksilla, jotka Hondan uusi moottori on myös läpäissyt. Virallisiksi kulutus- ja CO2-päästölukemiksi uudelle moottorille Honda ilmoittaa 3,7 l/100 km ja 99 g/km.

Suurimmat uudistukset 1,6-litrainen turbomoottori on kokenut sisäisesti. Moottorin sisäistä kitkaa on pienennetty sylinterinseinämien uudella käsittelyllä. Lämpöhäviöiden minimoimiseksi moottorissa käytetään uusia teräksestä tehtyjä takomäntiä. Myös moottorin värinöihin ja äänimaailmaan on tehty parannuksia. Kenties olennaisimpana muutoksena pakoputkista löytyy uusi NOx-katalysaattori, joka huolehtii näiden otsikoissa olleiden päästöjen jäämisestä loukkuun.

Kaiken tämän jälkeen 1,6-litrainen iDTEC-moottori tarjoaa 120 hevosvoiman tehon ja 300 newtometrin väännön, joiden turvin Civicillä kerkeää satasen nopeuteen 10,5 sekunnissa. Moottori tulee tarjolle Civicin kumpaankin korimalliin. Ensi vuoden puolivälissä tämän moottorin parina tullaan myös näkemään Hondan isommissa malleissa nähty yhdeksänportainen automaattivaihteisto.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Koeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojen
Koeajossa Honda Civicin kymmenes painos – turvallisuus edellä tulevaisuuteen​​​​​​​

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.