Rajumpi kuin koskaan ennen – Lotus Exige Cup 430

Lotus on perinteinen urheiluautovalmistaja, joka keskittyy autoissaan vain olennaiseen. Exigen uusin painos tarjoilee mallihistorian rajuimman annoksen sporttisuutta.

Lotuksen maahantuonti Suomeen aloitettiin loppuvuodesta 2015, ja pääsimme silloin tutustumaan Brittivalmistajan koko mallistoon. Malliston rajuin katuauto Exige teki vaikutuksen omalla koruttomuudellaan jo silloin, mutta nyt valmistaja on esitellyt vielä huomattavasti rajumman version samasta mallista.

Lotuksen urheiluautojen lähtökohtana on aina ollut keveys. Myös Exigen uuden version tapauksessa valmistaja jatkaa samalla hyväksi todetulla linjalla, ja painoa on tiputettu jälleen muutamia kiloja. Kuivapainona vaakaan kilahtaa Exige Cup 430 -mallin kohdalla 1 056 kiloa.

Huomattavasti keventyneestä painosta huolimatta tehoja on kasvatettu huomattavasti. 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6 on lainattu isoveli Evora GT430:sta, ja se tarjoilee 436 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 r/min. Vääntöäkin löytyy kevyttä autoa liikuttamaan 440 newtonmetriä. Teho-painosuhteeksi kirjataan siis kunnioitettavat 2,42 kg per hevosvoima, ja suorituskyky on tämän mukainen; 0-100 km/h taittuu 3,3 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 290 km/h.

Aerodynamiikka on luonnollisesti tärkeässä roolissa tämän suorituskykyluokan autoissa. Lotus on panostanut paljon tämän suunnitteluun ja ulkonäössä on paljon uusia funktionaalisia elementtejä, ja näiden yhteistyöllä downforcea syntyy 220 kiloa. Myös alusta on kokenut uudistuksia, ja ajonvakautusjärjestelmän lisäksi auto on varustettu kuusiportaisella luistonestojärjestelmällä.

Edeltävästä Exige Cup 380 -mallista poiketen uutuus ei ole rajoitetun erän tuota, vaan tulee sarjatuotantoon. Suomen hintaa ei ole vielä tiedossa, mutta esimerkiksi Saksassa Exige Cup 430:n hinta alkaa 127 500 eurosta.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Lotus-malleista:
Koeajo: Lotus Elise – urheiluauto sanan varsinaisessa merkityksessä
Koeajo: Lotus Exige S – nautinnollista koruttomuutta
Koeajo: Lotus Evora – Ei järjen hiventä, mutta mitä väliä?

EDIT 13.11. klo 17.03: Teho-painosuhde korjattu 3,42 –> 2,42 kg/hv