Koeajo: Lotus Evora – Ei järjen hiventä, mutta mitä väliä?

Lotuksen lippulaivamalli Evora tarjoaa perinteistä ajamisen iloa. Mutta onko siitä jopa Porsche 911:n haastajaksi?

Hinta alkaen 167 215 €

Tykkäsimme

Mielettömistä pakoäänistä

Konstailemattomasta ajonautinnosta

Emme tykänneet

Laatuvaikutelmasta

Voisi olla kevyempi

Lotuksen Filosofia on pohjautunut niin moottoriurheilussa, kun katuautoissa kevyeen omapainoon. Sen ansiosta hyvään suorituskykyyn päästään pienillä teholukemilla. Esimerkiksi malliston pienin Elise painaa vain 876 kiloa ja tehoa on 135 hevosvoimaa.

Pikkuveljeensä nähden Evora on raskaan sarjan ottelija, sillä auton omapainoksi ilmoitetaan 1395 kiloa ja tehoa on 400 hevosvoimaa. Myös näillä lukemilla päästään hyvään teho-paino-suhteeseen, mutta väkisinkin mieleen herää kysymys: onko Lotus hävittänyt jo oman identiteettinsä?

Auton pulskistuminen on seurausta mukavuusvarusteiden lisääntymisestä. Evorasta löytyy jopa ohjaustehostin! Autoon ei tarvitse myöskään ryömiä sisälle, päinvastoin kuin Lotuksen muissa malleissa. Kyseessä onkin ensimmäinen Lotus, jota voi harkita tavalliseen arkikäyttöön.

Mukavuuden lisääntyminen miellyttää varmasti tiettyä ostajakuntaa, mutta samalla autoa aletaan verrata perinteisiin urheiluautoihin, kuten esimerkiksi Porsche 911:een. Ja siinä onkin kova haaste. Piensarjoina tehdyt autot kun ovat laadullisesti jotain muuta kuin tämän hintaluokan autossa on totuttu näkemään. Se tulee ilmi jo pelkistetystä avaimesta, joka muistuttaa erehdyttävästi vanhan Fordin avainta. Oikeastaan auto on kokoelma eri merkkien komponentteja. Ensivilkaisulla komponentteja on haalittu ainakin Opelilta ja Fordilta. Moottori pohjautuu puolestaan monipuolisesti Toyotan mallistossa käytettyyn voimayksikköön.

Laadullisesti auto ei siis kestä vertailua isomman volyymin urheiluautoihin, mutta tunnepuolella kaikki on toisin.

Vaikka Toyotan tekemä kuutosmoottori voi mielikuvana vaikuttaa tylsältä, on se kaikkea muuta. Jo pelkkä moottorin käynnistäminen saa ihon kananlihalle. Vaihteiston mekaaninen kolina, yhdistettynä remmiahtimen vinkunaan ja pakoputkiston sulosäveliin on jotain, mitä sanoilla on vaikea kuvata. Lotuksessa on jotain alkukantaista, mitä uusista autoista on enää vaikea löytää. Kulmia ei ole pyöristetty, vaan kaikki tarjoillaan kuljettajalle suodattamattomana.

Sama fiilis tulee esiin myös auton ajo-ominaisuuksista. Evora istuu tiessä kuin magneetilla kiinnitettynä. Pienikin ohjausliike saa aikaan välittömän suunnan muutoksen – ainakaan keskialueen tunnottomuudesta ei tätä auto voi moittia. Arkiajossa ohjaus on turhan hermostunut, mutta sen kanssa tulee toimeen. Myös alusta on yllättävän mukava, vaikka kyseessä on ominaisuuksiltaan superauto.

Lotus Evora pitää lupauksensa hyvistä ajo-ominaisuuksista ja sen konstailemattomuus tekee vaikutuksen. Sen ratissa on kuitenkin vaikea olla miettimättä, mitä kaikkea muuta vastaavalla rahalla saisi.

Lotus Evora 400
Moottori 3495 cm3, kompressoriahdettu V6
Vaihteisto 6-portainen manuaali
Teho 298 kW (400 hv) 7000 r/min
Vääntö 410 Nm 3500 r/min
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 300 km/h
Keskikulutus 9,7 l / 100 km
CO2-päästöt 225 g/km
Mitat Pituus 4385 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1229 mm, akseliväli 2575 mm
Omamassa 1395 kg

Kuvat: Mikko Autio