Prius on yhä erikoisuus maailman autokartalla

Toyotan hybridivallankumous alkoi ensimmäisestä Priuksesta vuonna 1997. Lähes 20 vuoden jälkeen se erottuu edelleen massasta.

Hinta alk. 34 981 €

Tykkäsimme

virtaviivaisesta ulkomuodosta

ajamisen helppoudesta

järkevästä hybriditekniikasta

riittävistä tiloista

selkeästä hinnastosta

Emme tykänneet

kojelauta turhan futuristinen

CVT-vaihteistosta

kantavuus edelleen niukahko

Prius on tavallaan Toyotan käyntikortti. Se on se auto, jonka avulla Toyota on pitkälti määritellyt omakuvaansa. USA:ssa Prius oli pitkään Hollywoodin trendiauto, nykyisin tuo titteli kuuluu Teslalle.

19 vuodessa on tapahtunut paljon. Prius on ehtinyt neljänteen sukupolveen, ja samalla maailmasta on tullut hyvinkin hybriditietoinen. Yleiseksi ei hybrideitä voi vieläkään väittää, mutta tarjonta on räjähtänyt muutaman viime vuoden aikana.

Vuosien varrella Toyotalla on ollut aikaa hioa timanttiaan. Nykyisellään Toyota lupaa Priuksen kulkevan sata kilometriä kolmella litralla bensaa. Se on vajaan litran verran vähemmän kuin edeltäjässä, eli hybridijärjestelmän parannukset ovat merkittäviä. Toki auto pohjautuu myös Toyotan kokonaan uudelle modulaariselle ja entistä kevyemmälle pohjalevylle. Ja uusista rakenteista huolimatta auton perustekniikka on sama kuin edeltäjässä.

Kulutuslenkillä auto vei 3,6 litraa, eli aivan luvattuun se ei pystynyt, mutta voimalinja on silti erittäin kilpailukykyinen modernien dieseleiden kanssa. Valittavissa on myös erilaisia ajotiloja. Priuksen voi pakottaa kulkemaan hetken pelkällä sähköllä – tai moottorijarrutusta voi tehostaa, jolloin akku latautuu nopeammin kuin normaalitilassa. Tätä B-asentoa voi hyödyntää fiksusti kaupungissa. Yhdessä ennakoivan ajotavan kanssa hybridivoimalinja pelittää nätisti ja menee vähällä.

Omimmillaan Prius on muutenkin edelleen kaupungissa. Mitä suuremmaksi auton nopeus kasvaa, sen vähemmän hybriditekniikasta on iloa. Urheilulliseen tai nopeaa ajoon ei Priusta ole tehty.

Bensakone on jo edeltäjästä tuttu1,8-litrainen ja 99-heppainen, mutta sen tehokkuutta on parannettu. Moottorin energiatehokkuudeksi ilmoitetaan nyt yli 40 prosenttia, joka on huipputulos bensamoottorien joukossa. Hybridivoimalinjan täydentää 72-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa niin ikään tutulta metallihydridiakulta. Akku on pieni (1,3 kWh), joten pelkällä sähköllä voidaan ajaa korkeintaan kilometri tai kaksi. Voima välitetään eturenkaille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä.

Yksi Priuksen heikkous on ollut se, ettei sen perään ole tähän mennessä voinut kytkeä lainkaan peräkärryä. Näiltäkin osin Prius on nyt lähempänä ehtaa perheautoa; vetokoukun perään saa kytkeä enimmillään 725 kiloa.

Priuksen tavaratila ei ole perhekäyttöä ajatellen suuri, ja myös kantavuuden raja tulee turhan nopeasti vastaan kesälomalle lähdettäessä. Arkeen ja lyhyemmille lomamatkoille Prius taipuu sen sijaan erinomaisesti.

Voimalinjan jatkeena on edelleen portaaton automaattivaihteisto, joka ei istu kaikkien makutottumuksiin. Suurin parannus ajofiikseen on kuitenkin sillä, ettei vaihteisto huudata konetta enää yhtä herkästi kuin ennen.

MIKÄ Maailman myydyin hybridi, Toyotan ekolaivueen lippulaiva. Vuodesta 1997 myynnissä ollut Priusta on myyty maailmalla noin 3,6 miljoonaa kappaletta.

KENELLE Priuksen kasvanut tavaratila tekee siitä vaihtoehdon kompaktia perheautoa etsivälle. Lähtöhinta on tosin kova, eli Priuksen ostaja hyväksyy hinnassa tietyn ekolisän. Moni hybrditekniikkaa halajava valitseekin Auriksen, jonka myynnistä Euroopassa yli puolet on hybridejä.

AJETTAVUUS Prius tuntuu tien päällä entistä tukevammalta. Meno on yhä kevyttä, mutta auto istuu paremmin tiessä. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea se, että akut on sijoitettu entistä matalammalle. Näin Priuksen painopiste on madaltunut reilulla kahdella sentillä. Kuljettaja myös tuntee istuvansa matalammalla, joka sekin lisää ajamisen nautintoa. Priuksen kori on myös edeltäjää 60 prosenttia jäykempi. Lisäksi jousitusmukavuutta parantaa taka-akselille ilmestynyt monivarsituenta.

SUORITUSKYKY Prius on tehty pihiksi. Se vastaa herkästi kaasuun, mutta voimalinja toiminta on sellaista, että autolla haluaa ajaa mieluummin taloudellisesti kuin urheilullisesti. Toyota luottaa Priuksessa edelleen metallihydridiakkuun, mutta sen latautumista on parannettu. Myös tämä parantaa polttoainetaloutta.

TILAT Prius on venähtänyt pituutta kuudella sentillä, jonka huomaa tavaratilassa – etenkin kun akku on sijoitettu nyt takaistuinten alle. Prius on myös leventynyt hieman, jonka huomaa puolestaan matkustamossa. Ohjaamossa fiilistä nostaa parantunut laatuvaikutelma, joskin käsien ulottuvilla on yhä myös kovaa muovipintaa. Etenkin keskikonsoli on outo kovaa muovia oleva ”amme”.

MALLISTO Kolme varustetasoa: Life (alk. 34 981 e), Active (35 919 e) ja Premium (40 893 e). Näiden päälle on tarjolla erilaisia varustepaketteja. Uuteen Priukseen pohjautuva ja pistokkeesta ladattava versio on tulossa myyntiin loppuvuodesta sekin. Siinä on 8,8 kWh akusto, joka mahdollistaa noin 50 km ajon pelkällä sähköllä. Yhdistetyksi EU-kulutukseksi ilmoitetaan 1,4 l/100 km eli hiilidioksidipäästöt ovat 32 g/km.

Toyota Prius
Moottori 1 798 cm3, 4-syl. bensiinimoottori
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottori
53 kW (72 hv)
163 Nm
Yhteisteho 90 kW (122 hv)
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 3,0 l/100 km
CO2-päästöt 70 g/km
Mitat Pituus 4 540 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 375 kg
Tavaratila 343 l

Kuvat: Vesa Eskola