Porsche 911 on yksi urheiluautomaailman legendoista. Valmistaja on juuri esitellyt mallisarjan kahdeksannen sukupolven Los Angelesin autonäyttelyssä.
Porschen sukupolvenvaihdoksista kuulee usein sanottavan, että uutta hädintuskin erottaa vanhasta. Autoista kiinnostumattomalle tilanne on 8. sukupolven 911-mallin kanssa on jälleen sama. Keulasta ja etuviistosta uudistusta voisi luulla faceliftiksi, mutta takaosa paljastaa suuremmat muutokset. Edestä uuden mallin tunnistaa aiempaa isommista ilmanottoaukoista ja keulapellin uusista historiaan viittaavista pokkauksista. Muita tunnistettavia yksityiskohtia ovat uuden designin saaneet peilit sekä korin pintaan piiloutuvat ovenkahvat. Takaosasta auton tunnistaa uudeksi jo ensivilkaisulla. Isommista Porsche-malleista tuttu koko perän leveydeltä jatkuva valolista korostaa auton leveyttä, ja takaspoileri nousee tuttuun tapaan esille vauhdin noustessa. Pakoputkien ulostulot löytyvät aiempaa korkeammalta helmaan integroituna.
Sisällä sukupolvenvaihdos on selkeämmin havaittavissa. Kuljettajan näkökentässä keskellä on edelleen perinteinen kierroslukumittari, mutta tämän molemmin puolin löytyy nyt näytöt. Keskikonsolista puolestaan löytyy 10,9-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on tuttu Panamerasta ja Cayennesta. Näytön alapuolelta löytyy kaksi ohjelmoitavissa olevaa pikavalintaa, luistoneston painike sekä iskunvaimennuksen säätö.
Uuden 911-malliston aloitusmallina nähdään 911 Carrera S, jonka voimanlähteenä nähdään uudistettu turboahdettu bokserikutonen. Moottori tuottaa nyt 331 kW (450 hv) ja voima välitetään uuden 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta joko pelkästään takapyörille tai kaikille neljälle pyörälle 4S-mallissa. Nopeimmillaan Carrera 4S saavuttaa 100 merkkipaalun 3,4 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 306 km/h. Takavetoisen arvot ovat 3,5 sekuntia ja 308 km/h. Manuaalivaihteisto on tulossa tarjolle myöhemmin vuoden 2019 aikana.
Ajamisen näkökulmasta auton suurimpiin uutuuksiin kuuluu Wet-ajotila, joka säätää kuljettajaa avustavat järjestelmät märkien olosuhteiden mukaisiksi. Tämän lisäksi 911 on varustettu hätäjarrutusavustimella, ja lisävarustelistalta voi poimia lämpökameralla toteutetun pimeänäköavustimen ja pysähdyksiin asti toimivan aktiivisen vakionopeudensäätimen. Perinteiseen tapaan varusteita tulee tarjolle riittävästi auton personoimiseksi.
Digitalisaatio tuo tullessaan kuljettajalle uusia järjestelmiä. Porsche Road Trip -applikaatio tarjoaa tukea reitin suunnittelussa, ja osaa suositella esimerkiksi hotelleja, ravintoloita ja nähtävyyksiä. Ajan hengen mukaisesti Porsche haluaa kiinnittää huomiota myös ympäristöarvoihin. Valmistaja tarjoaa uuden 911-mallin yhteydessä CO2-laskurin, ja mahdollisuuden kompensoida ajamisesta syntyviä päästöjä taloudellisesti. Rahaa voi lahjoittaa erilaisiin kansainvälisiin ympäristöprojekteihin, joiden joukossa on muun muassa tuuli-, vesi- ja aurinkovoimaa sekä metsän suojelua.
Uuden 911 mallisto laajentunee Porschelle tyypilliseen tapaan hiljalleen. Luvassa ovat oletettavasti perusmalli Carrera, tehoversio Turbo ja urheilullisemmat GTS- ja GT-mallit. Lisäksi odotamme mielenkiinnolla nähdäänkö mallistossa huhuissa pyörinyt hybridiversio.
Kuvat: Valmistaja
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.