Nissan esitteli Tokiossa auton Facebook-sukupolvelle

Nissan esitteli parhaillaan meneillään olevassa Tokion autonäyttelyssä useamman konseptiauton. Näistä Teatro for Dayz on tyypillinen Tokio-konsepti.

Se puhuttelee elektroniikasta viilliintyviä ja elektroniikan avulla jopa yksilöllisyyttään korostavia japanilaisia. Ja tokihan Facebook-sukupolvi tarvitsee auton, jossa voi olla koko ajan yhteydessä kavereihin.

Idea isosta nelipyöräisestä, jatkuvasti verkossa olevasta ja yksilöllisen liikkumisen mahdollistavasta mobiililaitteesta on hyvä – eikä siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä, että autotehtaat yrittävät popularisoida mobiililaitteiden suosion. Mutta eiköhän se hyvä älypuhelin riitä monelle naamakirjaan? Ei kai siihen autoa tarvita ympärille? Toki Nissanin konseptissa on lukuisia mielenkiintoisia viihde- ja kommunikointijärjestelmiä, ja auton sisätilojen muuntuva värimaailma on kiva jippo.

Nissan konseptissa on myös kyse isommasta kuvasta. Kun puhutaan elektroniikasta ja autoista, on mielenkiintoista nähdä, mikä on näiden kahden välinen suhde tulevaisuudessa. Tarvitseeko auto järeät integroidut mobiilijärjestelmät, vai riittääkö se, että aina taskussa mukana kulkeva älypuhelin yhdistyy näppärästi autoon ja sitä voi käyttää auton ison kosketusnäytön kautta? Itse veikkaan jälkimmäiselle vaihtoehdolle valoisampaa tulevaisuutta. Miksi rakentaa kalliita ja älykkäitä autoja, kun tyhmästä autosta voi tehdä älykkään mobiililaitteen avulla?