Mikä BMW se tällainen on? Ei takavetoa eikä kuutoskonetta

Kompaktin luokan BMW on erottautut kilpailjoistaan takavetoisuudellaan. Järkevyyden ja kustannusten takia kolmas sukupolvi siirtyy hyödyntämään etuvetopohjaa.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

BMW esitteli ensimmäisen 1-sarjan vuonna 2004. Kompaktin luokan takaveto herätti paljon kiinnostusta ja hauskan ajettavuuden tarjonnut auto sai hyvän vastaanoton. Toinen sukupolvi seurasi ensimmäisen jäljillä, ja näitä kahta mallisukupolvea on myyty yhteensä 1,3 miljoonaa kappaletta. Nyt nähtävä 3. sukupolvi on etuvetoinen. Tyhjältä pöydältä valmistaja ei ole tähän lähtenyt, sillä onhan BMW:llä etuvetokokemusta 2-sarjan Active-malleista, i3-sähköautosta ja Mineistä.

Kyseessä on etenkin kustannusten ja tilankäytön kannalta järkevä ratkaisu, mutta takavetofaneja nämä tiedot eivät varmaankaan juuri lämmitä. Ulkomittojen osalta auto on muutaman millin edeltäjää lyhyempi ja akseliväli on lyhentynyt 20 milliä. Leveyttä on tullut 34 milliä lisää ja korkeudessa on kasvua 13 milliä. Lyhentyneestä pituudesta huolimatta takapenkillä on enemmän tilaa ja tavaratilaa on perusmuodossaan tarjolla 380 litraa. Muutosten myötä uusi 1-sarja on lähempänä minkä tahansa valmistajan hatchback-malleja kuin aikaisemmin.

Nyky-Bemareiden tapaan huomio kiinnittyy keulan isoon munuaismaskiin. Ulkonäköä on maustettu lukuisilla terävillä pokkauksilla ja kylkeä koristaa vahvasti nouseva kylkilinja, ja C-pilarista löytyy BMW:lle tyypillinen Hofmeisterin koukku. Perästä löytyy aiempaa leveämmät ja viirumaisemmat takavalot. Sisätilat noudattavat valmistajan isommista malleista nähtyä viimeaikaista tyyliä ja tarjolla ovat ensimmäistä kertaa muun muassa digitaalinen mittaristo sekä HUD-näyttö. Keskikonsolista löytyy vakiona 8,8-tuumainen näyttö, jonka kautta käytetään uutta iDrive-järjestelmää. Digimittariston yhteydessä keskikonsolin näyttö päivittyy 10,25-tuumaiseen.

Alkuvaiheessa pellin alle on tarjolla kolme dieseliä ja kaksi bensakonetta. Dieseleistä pienin on kolmisylinterinen 1,5-litrainen (116d (85 kW/116 hv)) ja kaksi isompaa nelisylinterisiä 2,0-litraisia (118d (110 kW/150 hv) ja 120d (140 kW/190 hv)). Bensakoneista pienempi on 1,5-litrainen kolmisylinterinen (118i (103 kW/140 hv), ja malliston lippulaivan paikalta löytyy BMW:n tehokkain 2,0-litrainen nelisylinterinen moottori (M135i (225 kW/306 hv)). Kaksi pienempää dieseliä sekä pienempi bensakone ovat aina etuvetoisia ja vakiona manuaalivaihteisia. 116d ja 118i on saatavilla 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla, kun taas 118d:n pariksi on tarjolla 8-portainen automaattivaihteisto. Sekä 120d että M135i ovat alussa tarjolla vain xDrive-nelivedolla ja 8-portaisella automaattivaihteistolla. Takavedon hylkäämisen lisäksi siis 1-sarjan kohdalla sanotaan heipat kuutoskoneille.

Nykytrendien mukaisesti uusi 1-sarjaan on tarjolla aiempaa enemmän kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Vakiovarusteluun kuuluuvat kaistavahti ja vakionopeudensäädin. Lisävarustelistalta voi poimia sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen että ohjausavustimen. Tarjolla on myös pysäköintiavustin sekä automaattisesti ajettua reittiä takaisin peruuttava peruutusavustin.

Uusi 1-sarja esitellään isolle yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Myös hintatietoja joudutaan vielä odottamaan.

Kuvat: Valmistaja

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.