Koeajossa Kia Soul EV – helppo hyppy sähköautoiluun

Kia Soulin sähköinen versio on paitsi ekologinen ja persoonallinen, myös hyvää työtä niin ajettavuuden kuin materiaalien osalta. Lähtöhinnaltaan se on melko kallis, mutta vakiovarustelistaa ei tarvitse paljon kahlata läpi, kuten vain pari tonnia karvalakkimallia kalliimpi koeajoauto todistaa.

Tykkäsimme

Persoonallisuudesta

Vakiovarusteista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Hinnasta

Toimintamatkasta

Hinta alkaen 35 490
Koeajoauto 37 186 €

Pienten ja vähän isompienkin sähköautojen joukko on saavuttanut jo mukavasti vertailupintaa, kun markkinoilta löytyvät muun muassa BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Nissan Leaf, Renault Zoe ja Volkswagen e-Golf. Kiinnostava uutuus Suomen markkinoilla on Soulin pohjalle rakennettu sähköversio EV. Kia valitsi Soulin sähköisen mallistonsa keulakuvaksi menestyksensä ansiosta; Soul on menestynyt USA:n markkinoilla merkin automalleista parhaiten. Myös EV-mallin myynti aloitettiin rapakon takana jo vuoden 2014 loppupuolella. Viime vuonna perusmallia myytiin maailmanlaajuisesti yli 195 000 autoa. Soul EV on menestynyt parhaiten Norjassa, missä sitä on myyty tähän mennessä noin 6800 kappaletta. Kia Soulin tekniikka on ollut lanseerauksestaan lähtien vuodesta 2014 ennallaan, joten Suomen lanseerauksen ajoitus ei ole ollut parhain.

Kia Soul EV kulkee yhdellä lataksella enintään 250 kilometriä. Todellisuudessa noin 13 plusasteen lämpötilassa auto ilmoitti toimintamatkan olevan enintään 194 kilometriä, kun ajaminen keskittyi lähinnä kaupunkiajoon ja siirtymiin kehäteillä. Suurin tekijä sähköautojen toimintasäteeseen on nykytottumus. Autossa on totuttu seuraamaan satojen kilometrien toimintamatkoja, joten helposti alle sataa kilometria näyttävä auto vaikuttaa käytännössä tyhjältä.

Soul on muotoilultaan huomiotaherättävän kepeä ja hyväntuulinen. Perinteisen Soulin vahvuudet ovat vahvasti käytännöllisyyden, helppouden ja hinnan puolella. Malliston edullisimman 132 hevosvoimaisen version 21 000 euron lähtöhinnan ja Soul EV:n yli 35 000 euron välillä on kuitenkin suuri ero. Kustannukset kompensoituvat tosin käytön myötä ja etenkin, jos hyödyntää ilmaisia latausasemia. Oma asennoitumisensa on sitten siihen, että ottaa lataukset osaksi jokapäiväistä toimintaansa.

Soul EV on pienehköksi autoksi melko hintava. Varustelu on kuitenkin kohdallaan eikä lisävarusteviidakossa tarvitse kuluttaa aikaa. Lisähinnalla valittavaksi löytyy ainoastaan mukavuutta lisäävä paketti, joka tuo nahkaverhoilun, ilmastoi etupenkit ja tuo lämmitysominaisuuden takaistuimille. Lisäksi listalta löytyy metalliväri, kaksiväri ja panoraamalasikatto. Kian tuttu seitsemän vuoden takuu kattaa Soulin kohdalla myös akuston.

MIKÄ Kia Soulin sähköversio.

KENELLE Kaupunkiympäristön autoilijalle, joka harkitsee siirtymistä sähköautoiluun.

AJETTAVUUS Kia Soulin sähköistä EV-mallia on helppo ja mukava ajaa. Siinä on riittävästi suorituskykyä kaupunkiajoon. Ajettavuus vastaa pitkälti polttomoottoriversiota – autoa on helppo hallita ja sen mitat on helppo hahmottaa ahtaissakin parkkihalleissa. Vahvasti mukavuuspainotteinen ajettavuus jättää ohjauksen tiukoissa tilanteissa tunnottomaksi, jolloin autoon ei tunnu saavan kunnolla kontaktia. Jos kuitenkin standardi-Soul on tullut tutuksi, ei sähköiseen versioon siirtyminen vaadi totuttelua kuin lataamisen osalta.

SUORITUSKYKY Suorituskyvyltään sähkömoottorin vahvuudet näkyvät välittömänä kaasunvasteena. Kaupunkiliikenteeseen Soulin potku riittää hyvin, mutta maanteiden ohittelut vaativat tarpeeksi aikaa ja tilaa.

TILAT Soul EV:n tiloissa ei ole merkittävää eroa verrattuna perinteisiin polttomoottorimalleihin. Korkea muotoilu pitää huolen avaroista sisätiloista helposti täytettävästä kuormatilasta, joka avartuu kuten muutkin Soulin mallit, suhteessa 60:40.

MALLISTO Soul EV on Kian ensimmäinen täyssähköauto, jonka voimanlähde tarjoaa 111 hevosvoimaa. Perinteisellä puolella tarjolla samaan koriin on tarjolla turbobensa (204 hv) ja vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensakone (132 hv) sekä 1,6-litrainen turbodiesel (136 hv). Pienemmän bensakoneen yhteyteen on tarjolla 6-portaisen manuaalivaihteiston lisäksi perinteinen 6-portainan automaatti. Diesel on tarjolla manuaalin lisäksi 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja huippumalli on aina varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla.

Kia Soul EV
Sähkömoottori
Teho
81,4 kW (111hv)
Vääntö 285 Nm / 0-2 730 r/min
Akkukapasiteetti 30 kWh
Toimintamatka 250 km
Vaihteisto Suoraveto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 145 km/h
EU-keskikulutus 14,3 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 593 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 490 kg
Perävaunumassa jarruin 0 kg
Tavaratila 281 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue lisää Kia Soulista:
Koeajossa Kian kuuma Soul – tehoversio sielukkailla saundeilla
Video: Koeajossa persoonallinen Kia Soul

Lue lisää sähköautoista:
Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto
​​​​​​​Koeajo: Nissan Leaf 30 kWh – vain muutaman kilometrin tähden
​​​​​​​Ensituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköauto
​​​​​​​Koeajossa sähköautoilun keihäänkärki
Säästö alkaa sähköllä – tulevaisuudessa sähköautolla mahdollisuus jopa tienata rahaa​​​​​​​

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.