Koeajo: Volkswagen Golf R Variant – Rrrriehakas järkiauto

Kaikille kaikkea, se on teema automaailmassa tällä hetkellä. Iso tavaratila ja urheilullisuus eivät ole toistensa vastakohtia.

Golfista taotaan hirveällä temmolla uusia malliversioita. Kävimme eteläisessä Espanjassa testaamassa kolme tuoretta tulokasta farkkuluokkaan: maastoviritteisen Alltrackin, 184-heppaisen sporttidieselin GTD:n sekä kireän 300-heppaisen R:n. Jälkimmäinen on näistä tietyllä tapaa kiinnostavin – vaikkei se oma valintani kolmikosta olekaan.

R-version ulkonäkö on varsin hillitty, mitä aikuispainotteinen ostajakunta pitää varmasti plussana. Mitään teinivirityksiä ei Ärrään ole yritetty tuunata. Isoin ilmanottoaukoin varustetun keulan ilme on sopivan tuima, ja takanäkymää hallitsevat neljä pakoputkenpäätä. Muuten olemus on hillitty. Jos R-logot jättää siis korista pois, naapuri ei tule edes kateelliseksi.
Auton luonne paljastuu kuitenkin nopeasti radalla, tässä tapauksessa Rondan lähellä sijaitsevan Ascarin hauskoissa mutkayhdistelmissä. Turboa ajetaan voimalla, eli maksimiteho löytyy jo 5 500–6 200 kierroksella. DSG toimii jopa rataympäristössä ok, joskin ripeämmän etenemisen nimessä kannattaa turvautua rattivaihteisiin.

Ohjaamon R-lisukkeet ovat melko maltillisia. Vähän sinistä mittaristosta, R-logot istuimissa ja ratissa sekä sporttipolkimet. Tyyli on aikuismainen.​
Ohjaamon R-lisukkeet ovat melko maltillisia. Vähän sinistä mittaristosta, R-logot istuimissa ja ratissa sekä sporttipolkimet. Tyyli on aikuismainen.​

Lisävarusteena saatavasta mukautuvasta alustansäädöstä on valittu Race-asetus, joka jämäköittää tukevaa menoa entisestään sekä terävöittää moottorin ja DSG:n toimintaa.

Älykäs neliveto tekee ajamisesta erittäin helppoa. Auto etenee kuin ison magneetin vetämänä kiskoilla mutkasta toiseen. Kuljettajan pitää vain yrittää löytää ihanteellinen ajolinja, auto tekee loput lähes itsestään. Käytös pysyy balanssissa äärirajoille asti – eli niin kauan, kunnes pito renkaissa käy vähiin. Alusta itsessään kestäisi enemmänkin vauhtia.

Jos lähistöltä löytyy siis rata, Ärrää on hauska ulkoiluttaa siellä välillä. Siviiliajossa kuski voi puolestaan nauttia voimasta ja tuon voimavarojen mahdollistamasta taloudellisesta ajosta. Eco-tilassa auto kruisailee maantiellä lähes tyhjäkäynnin tuntumassa.

Miksi en siis ottaisi Ärrää? Koska GTD tarjoaa manuaalivaihteisena lähes yhtä hauskan arkisen ajokokemuksen, on selvästi edullisempi ja myös taloudellisempi.

R taipuu hyvin hauskanpitoon ratapäivillä, farmari on pidemmän peränsä ansiosta jopa tasapainoisempi ajettava kuin 5-ovinen Ärrä.​
R taipuu hyvin hauskanpitoon ratapäivillä, farmari on pidemmän peränsä ansiosta jopa tasapainoisempi ajettava kuin 5-ovinen Ärrä.​

Tykkäsimme

tasapainoisesta ajettavuudesta 

miehekkäistä äänistä (neloskoneeksi) 

farmarin käytännöllisyydestä

aikuismaisesta olemuksesta

Emme tykänneet

hinta karkaa

R-lisukkeita voisi olla enemmän

MIKÄ Tehokkaimman Golf-version farmariperäinen versio.

KENELLE Hinta nousee sen verran kovaksi, että ostajan on pakko pitää vauhdikkaasta Volkswagenista. Seat-leiristä löytyy 280-heppainen Leon ST Cupra varsin houkuttelevaan hintaan, joskin se on etuvetoinen. Audi S3 Sportback on puolestaan suurin piirtein saman hintainen Golfin kanssa, mutta tavaratila jää Audissa selvästi pienemmäksi. Ja jos Golf R Variantin kanssa asettaa samalle viivalle saman arvoisen Passat-farmarin 240-heppaisella turbodieselillä, valinta vaikeutuu entisestään. Yli 50 000 euron hintaluokassa tarjonta on kovaa.

AJETTAVUUS Nelivetoinen R-Golf on erittäin tasapainoinen ajettava. Se ei tee mitään yllättävää, on sopivan notkea mutkissa (etenkin kaasua nostettaessa) ja vakaa myös isoa lujaa ajettaessa. Yksinkertaistettuna: R kulkee kuin kiskoilla. Tässä auttavat tasauspyörästön lukot etu- ja taka-akselilla. Ärrä ei hevin puske. Voima siirtyy myös joustavasti akselien välillä. Tarvittaessa lähes kaikki veto saadaan myös takapyörille. Ohjaus on progressiivinen ja nopea, ratti kiertyy 2,1 kierrosta laidasta laitaan. 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti toimii hienosti ja loogisesti jopa rataympäristössä. Auton alakerta on napakka olematta epämukavan kova. Rengasmelu karkaa levein renkain hieman turhan korkeaksi.

SUORITUSKYKY 300-heppaiseksi kiristetty kaksilitrainen bensaturbo jättää GTI-Golfin selvästi varjoonsa. Kiihdyttäminenkin on vielä helppoa launch control -järjestelmän avulla. Vahva 380 Nm maksimivääntö kierrosalueella 1 800–5 500 tuo ajamiseen oman vitsinsä sekin. Ajo ei ole siis hauskaa pelkästään punarajan tuntumassa.

TILAT ovat samat kuin tavallisessa perhe-Golfissa. Tavaratila vetää 605 litraa.

MALLISTO Ärrä on varsin hyvin varusteltu, mutta ei vielä täydellinen. Urheilualusta on esimerkiksi vakiona, mutta mukautuva alustansäätö maksaa ekstraa noin 1 250 euroa. Sitä kannattaa tämän auton kanssa kuitenkin harkita, sillä se tuo mukaan Race-moodin. Käytännöllisyyttä syö aavistuksen se, ettei Ärrään saa vetokoukkua. Erilaisen etumaskin takia myös sumuvalot ovat pannassa.

Ärrän pannuhuoneesta löytyy tyylikkäästi mutta konservatiivisesti koteloitu kaksilitrainen bensaturbo. Litrateho on siis vaikuttavat 150 heppaa.​
Ärrän pannuhuoneesta löytyy tyylikkäästi mutta konservatiivisesti koteloitu kaksilitrainen bensaturbo. Litrateho on siis vaikuttavat 150 heppaa.​

VW Golf R 2.0 Variant BlueMotion Technology 4Motion DSG
Hinta alk. 57 776 €
Suomeen kesällä 2015

Moottori 1 984 cm3, bensaturbo
Teho 221 kW (300 hv) / 5 500
Vääntö 380 Nm / 1 800
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,0 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 596 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 467 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 574 kg
Tavaratila 605–1 620 l

Lue lisää:
Koeajo: Volkswagen Golf GTD Variant – erinomainen matka-auto
Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack – Citymaasturit vaviskaa!

​