Ferrari esitteli taittuvalla kovakatolla varustetun Californian vuonna 2008. Nyt Frankfurtin autonäyttelyssä italialaiset esittelivät täysin uudistuneen seuraajan tälle menestysreseptille.
Ferrarin markkinointiosaston mukaan Californian ja uuden Portofinon ainoa yhteinen osa on merkki. Toki myös perusidea on tuttu, mutta näiden mallien eroa korostaakseen valmistaja muutti myös nimen. Anekdoottina mainittakoon, että Portofino on Italian Rivieralla sijaitsevan pienen kylän nimi.
Muotoilu on ottanut huiman harppauksen eteenpäin edeltäjään verrattuna. Lapsenomainen pyöreys on kadotettu ja ilmeessä on uutta särmikkyyttä. Myös katon linjaa on veistetty sulavammaksi, ja auto näyttää tasapainoisemmalta sekä katto auki että kiinni. Myös ohjaamo on uudistettu vastaamaan nykypäivän tarpeita. Kuljettajan paikka muistuttaa muista nykyisistä Ferrareista, mutta uurimman eron tekee keskikonsolin uusi iso kosketusnäyttö.
Uutuuden voimanlähteenä toimii 3,9-litrainen ahdettu V8. Edeltäjään verrattuna voimavaroja on kasvatettu merkittävästi; tehoa on tarjolla 600 hevosvoimaa ja vääntöä 760 newtometriä. Sataseen Portofino ampaisee 3,5 sekunnissa, kaksi sataa taittuu ajassa 10,8 sekuntia ja hiuksia voi parhaimmillaan kuivatella yli 320 km/h nopeuksissa. Katto avautuu ja laskeutuu noin 14 sekunnissa.
California ei täyttänyt kaikkien perinteisten Ferrari-kuskien vaatimuksia ajettavuuden suhteen, mutta tämänkin asian pitäisi olla nyt korjattu. Alusta on kauttaaltaan uudistettu ja toki merkittävästi kasvaneet voimavarat vaativat aiempaa jämäkämpiä asetuksia. Paremman ajettavuuden puolesta puhuvat myös 35 prosenttia aiempaa jäykempi kori ja 80 kiloa pienentynyt massa.
Kuvat: Mikko Autio
Lisää autoalan uutuuksia luvassa Teknavin 14. tuotantokauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 25.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla ja uusinta samalla kanavalla sunnuntaina 1.10. klo 12.00.