Mercedeksen G-sarja on yksi maastoautojen ikoneista. Se ei ole kokenut suuria muutoksia vuoden 1979 jälkeen moottorivalikoimaa lukuun ottamatta, joten auton uudistaminen ei ollut helppo tehtävä.
Uudelta autolta odotetaan monesti jotain mullistavaa. Jos muotoilumuutokset ovat vähäisiä, saattavat asiakkaat pitää autoa jo valmiiksi vanhanaikaisina. Mercedes-Benzin kohdalla tilanne oli poikkeuksellisen haastava, sillä harrastajat toivoivat auton säilyttävän ikonisen tyylinsä mahdollisimman hyvin.
Jo ensimmäisellä vilkaisulla voi sanoa Mercedeksen onnistuneen haastavassa tehtävässä. Kaikki G-sarjalaisen tutut piirteet ovat tallella, vaikka pituutta on tullut 53 milliä ja leveyttä yli 120 milliä lisää. Pyöreät valot keulalla, vaakapinnasta ylös nouseva konepelti ja vilkut, massiiviset pyöränkaaret, jotka tosin ovat saaneet hieman pyöristyneemmän muodon, jämäkkä kylkilista, ulkopuolella näkyvät saranat ja edeltäjästä tutut ovenkahvat varmistavat, että myös vanha G-kuljettaja tunnistaa uutuuden. Suurin ulkoinen muutos on todennäköisesti aerodynamiikan ehdoilla pyöreyttä saaneet sivupeilit.
Suuremman muutokset kokeneita sisätiloja esittelimme jo aikaisemmin. Siellä ilmettä hallitsee uusi kahdella näytöllä varustettu mittariston ja multimediajärjestelmän näyttökokonaisuus. Muutamat maastoajoon viittaavat yksityiskohdat kuitenkin ovat saaneet säilyä. Keskikonsolista löytyy edelleen painikkeet kolmelle 100 prosenttiselle tasauspyörästön lukolle, ja apukuljettajan edestä löytyy edelleen tartuntakahva, jos meno maastossa alkaa hirvittää. Ja kuten ulkomitoista voi päätellä, on sisätiloihin tullut merkittävästi lisää tilaa joka suuntaan.
Muotoilun ohella G-sarja on ollut tunnettu maasto-ominaisuuksistaan. Vaikka valtaosa autoista ei varmaan koskaan näe kunnon maastoa, on uutuus tehty selviämään hurjimmistakin paikoista. Auton alusta on suunniteltu yhteistyössä Mercedes-Benz G-osaston sekä Mercedes-AMG:n toimesta. Tikapuurunko on edelleen lähtökohta. Etukulmat ovat tuettu kahdella päällekkäisellä kolmitukivarrella ja takaa löytyy jäykkä taka-akseli. Maavara etuakselin kohdalla on 270 millimetriä ja lisäystä maavaraan akseleiden välissä on tullut kuusi milliä. Maastoajossa olennaiset kulmat ovat parantuneet ja kahluusyvyydeksi kirjataan nyt 70 senttiä. Kolmen tasauspyörästön lukon lisäksi G on luonnollisesti varustettu alennusvaihteistolla.
Kuljettajan paikalta yksi auton suurimpia muutoksia todennäköisesti on huomattavasti parantunut ajomukavuus. Alustan kehityksen lisäksi sekä rungon että korin vääntöjäykkyys on parantunut merkittävästi, ja uusien materiaalien hyödyntämisen ansiosta omamassa on tippunut 170 kilolla. Kuljettajaa myös avustetaan kaikilla moderneilla järjestelmillä, jotka ovat muista Mercedeksen autoista tuttuja.
Alkuvaiheessa markkinoille tulee G 500. Moderni 4,0-litrainen ahdettu V8 tarjoaa 422 hevosvoimaa ja 610 newtonmetrin väännön. Vaihteistona toimii Mercedeksen muusta mallistosta tuttu 9-portainen automaattivaihteisto. Uusi G valmistetaan edelleen Magna Steyrin tehtaalla Itävallassa, ja uutuuden hinnaksi Saksassa kirjataan hieman yli 107 000 euroa. Suomeen auto tulee kesän kynnyksellä.
Kuvat: Valmistaja
Lue myös:
Maastoautojen ikoni saa jatkoa – tässä ensimmäiset kuvat uudesta Mercedeksen G-sarjasta