Ensituntuma: Lexus RX 450h – nokkelan rohkea irtiotto

Kaikkeen tottuu – ilmeisesti. Takana on koeajopäivä uudella RX-Lexuksella, eikä sen keula hyppää enää yhtä voimakkaasti silmille kuin aamulla.

Hinta alkaen 84 839 €
Suomen ensiesittely 16.-17.1.2016

Neljännen sukupolven RX ottaa melkoisen irtioton sen edeltäjästä. Japanilaiset tunnetaan melko varovaisina etenkin autojen muotoiluun liittyvissä asioissa, mutta viime aikoina niin Toyota kuin myös Lexus ovat tehneet muotoilussaan melko rohkeita kokeiluja.

Aivan yltiöpäinen ei kokeilu RX:n suhteen sentään ole, sillä takana on runsaasti asian testaamista vanhoilla RX-asiakkailla. Yksi asia nousi heiltä saaduista palautteista esiin. Asiakkaat olivat valmiita muutokseen ja jopa halusivat sitä. Ja tätä heille nyt tarjotaan reilulla mitalla.

Optisen muutoksen lisäksi myös RX:n mittasuhteet ovat muuttuneet; auto on kasvanut pituutta 12 senttiä – paljolti eteen, samalla kun akseliväli on venähtänyt viidellä sentillä. Korkeus on säilynyt ennallaan, ja leveyttä on tullut lisää sentti. Auton linjakkuutta lisäävät myös tummennetut takalasit ja erittäin coupemainen c-pilari sekä takaoven kohdalta portaanomaisesti perää kohti nouseva olkalinja.

Ohjaamossa RX eroaa vähemmän sen edeltäjästä kuin mitä räväkkä ulkokuori antaa odottaa. Yleisilme on konservatiivinen ja koeajoautoissa luonnollisesti hyvin ylellinen. Testiauton varustetaso on Luxury, joka vastaa Suomessa Premier-varustelua. Autoon on siis ladattu valmiiksi lähes kaikki ja itse asiassa vähän enemmänkin. Laatuvaikutelma vakuuttaa. Hillitty tyyli kosiskelee paljon nähnyttä ja kokenutta asiakaskuntaa. Laatu on laatua, ei laatuvaikutelmalla kikkailua. Kojelaudan päällä on nahkaa paksummin kuin mitä monella löytyy kotisohvasta.

Ajokokemus on leppoisan mukava, joka on Lexuksen tavaramerkki. Valmistajan mukaan ajettavuuteen on haettu lisää dynaamisuutta, mutta saksalaisten laatubrändien ajofiilikseen ei silti ylletä. Jousitus on pikemminkin leppoisan pehmeä. Matkustustamossa viihtymistä auttaa myös alhainen melutaso.

Koeajoauto oli 450h, joka on Suomen juttu. Voimalinja koostuu 3,5-litraisesta V6-bensamoottorista (263 hv) sekä pienestä sähkömoottorista. Linjaston yhteisteho on 313 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla maksimissaan 335 Nm. Ilmoitettu keskikulutus on 5,2 litraa sadalla kilometrillä, eli hiilidioksidipäästöt ovat maltillisesti 122 g/km. Sähköä otetaan talteen ajon aikana, pistokkeesta sitä ei saa ladattua. Tämä on Lexuksen tapa toimia, uusien trendien ja tekniikan perään ei hötkyillä. Toki japanilaiset katsovat varmasti tiukasti sitä, mitä heidän eurooppalaiset kilpakumppaninsa tekevät tällä hetkellä ladattavien hybridien kanssa.

Koeajon jälkeen japanilaisten nokkeluudelle on nostettava hattua. RX:ää on uudistettu rohkeasti. Se kääntää kadulla päitä, sen verran erinäköinen se on kuin mikään muu vastaantuleva auto. Auton sisällä voi kuitenkin matkustaa mukavasti tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Yhdistelmä toimii.