Kia uutuus EV9 on aivan eri luokkaa, kuin valmistajan ensimmäiset mallit. Tulevaisuuden suunnitelmissa panostetaan elämysten tarjoamiseen ja kestävään kehitykseen, auton omistamisen sijaan.
Kia julkisti uuden EV9 mallin tyylikkäästi Helsingin Sanomatalolla lokakuussa. Autovalmistaja on kasvattanut asemaansa kovaa vauhtia; vajaassa kahdessakymmenessä vuodessa se on noussut yhdeksi Suomen suosituimmista merkeistä.
Rami Kittilä, Kian brand director astara Finlandilta, uskoo Kian suosioon Suomessa vaikuttaneen erityisesti mallien eurooppalainen muotoilu. Lisäksi tarjolla on laaja mallisto, joka tarjoaa erilaisia käyttövoimia sekä kokoluokkia.
-Kia tuli Suomeen lähes 20 vuotta sitten. Erikoistuimme silloin pienempiin ja edullisempiin autoihin. Tänään esittelemme yli viisimetrisen maasturi, joka puhuttelee markkinoilla ehkä eniten työsuhdeautoilijaa, Kittilä vertaa.
Kia EV9 sisältää monta mielenkiintoista ominaisuutta
Kia EV9 erittäin isokokoinen SUV. Malli on rakennettu tehtaiden uudelle sähköautopohjalle ja kokonaismittaa on yli viisi metriä. Malli on sisältä tilava ja muunneltavissa.
-Vetokyky on ehdottomasti yksi tämän auton kilpailuvalteista. Auton vetomassa on 2500 kg, jolla pystyy vetämään vähän painavampaakin kärryä perässä. Lisäksi EV9:stä on mahdollisuus ottaa virtaa ulos. Sukoliitännästä saa virtaa 3,6 kilowattia, jolla pyörittää jo vaikka porakonetta, kertoo Kalle Kaura,astara Finlandin tuotepäällikkö.
Kia EV9 mahdollistaa myös virran ulosantamisen verkkoon. Sähköauton akkuja voidaan siis käytännössä käyttää virtapankkina, joista sähkö vapautetaan takaisin yleiseen verkkoon. Kyseessä on kuitenkin isompi kokonaisuus, joka vaatii verkko- ja sähköyhtiöitä mukaan talkoisiin.
Kia EV9:n hinnat alkavat vajaasta 82.000 eurosta. Toimitusajat ovat 2-6 kuukautta.
Malli tulee myöhemmin koeajoon myös Teknavin Vauhtikaksikolle, Markku Alénille ja Marko Terva-Aholle.
Kian tulevaisuus kääntyy enemmän elämysten tarjoamiseen
Sjoerd Knipping on Kian Euroopan toimintojen Vice President of Product and Marketing. Hän näkee Kian tulevaisuuden valoisana. Tätä tukee vuoden 2021 uudelleen brändäys sekä yrityksen ensimmäinen sähköauto, palkittu EV6. Pelkän tuotteen sijaan, Kia haluaakin tarjota asiakkailleen elämyksiä.
-Tämä sisältää liitettyjä palveluja, latauksen helppoutta ja käytettävyyttä perinteisen auton omistamisen sijaan. Siirrymme myös tiettyjä käyttötarkoituksia varten rakennettujen ajoneuvojen markkinoille. Hyödynnämme tällä B2B-markkinoiden kasvupotentiaalia, Knipping sanoo.
Kia tähtää johtavaksi kestävän kehityksen liikkuvuuden tarjoajaksi.
-Strategiamme perustuu kolmeen pilariin; ihmiset, maapallo sekä tuotto. Täytyy myös huomioida ihmisten muuttuvat vaatimukset. Lisäksi väestötilastot, kaupungistuminen sekä teknologiset innovaatiot kuten liitettävyys, latausinfrastruktuuri sekä sääntelyn muutokset vaikuttavat. Ekosysteemimme koostuu näistä kaikista ja tukee matkaamme kestävän kehityksen liikkuvuuden tarjoajaksi, Knipping visioi.
Lue myös
Koeajo: Vauhtikaksikko testaa tutunoloisen Ineos Grenadier Trialmaster N2G:n
Autoesittely ilman autoa – Kia hyödynsi suomalaista AR-teknologiaa tilaisuudessaan
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.