Koeajo: Vauhtikaksikko testaa tutunoloisen Ineos Grenadier Trialmaster N2G:n

Brittiläinen Sir Jim Ratcliffe halusi rakentaa korvaajan legendaariselle Landrover Defenderille. Ineos Grenadier Trialmaster N2G etsii nyt paikkaansa automaailmassa.

Brittiläinen miljardööri Sir Jim Ratcliffe on henkeen ja vereen Landrover Defender -miehiä. Kun Defenderien valmistus oli määrä lopettaa vuonna 2016, Ratcliffe alkoi hahmotella omaa Defenderin oloista, maailman parasta maasturia. Mistään Defenderin kopiosta ei ollut alun alkaenkaan kyse, vaan nykyaikaisesta, mutta vanhan liiton hengessä suunnitellusta ajoneuvosta. Näin syntyi automerkki, joka tehdään Ranskassa. Vaan Landrover Defenderin taru ei päättynytkään ja nyt Ineos etsii paikkaansa automaailman kartalla.

Ulkomuodoltaan Ineos Grenadier Trialmaster N2G muistuttaa vahvasti esikuvaansa, Landrover Defenderiä. Kyseessä onkin kevyt maastokuorma-auto, jossa on BMW:n moottori ja vaihdekeppi sekä Regaron istuimet. 

-Täällä on näkymä vähän kuin helikopterissa, Markku Alén kuvailee Ineos Grenadierin kattoon sijoitettuja maastoajon kytkimiä.

Ajotietokoneen erilliset painikkeet saavat puolestaan kehuja Marko Terva-aholta.

-Näppäimistö on hyvin selkeä. Pääsee kurahanskoilla painelemaan.

Koeajoauto oli keskieuroopasta ja siinä ei ollut penkinlämmittimiä, mutta ne on kyllä valittavissa autoon. Torvia sen sijaan löytyy ihan kaksin kappalein, joista toinen, hiljaisempi, on tarkoitettu pyöräilijöille. 

Maastoajo tuo mallin kyvyt esiin

Ineos Grenadier Trialmaster N2G luokitellaan kevyt kuorma-autoksi, ja se asettaa sille nopeusrajoituksia. Kiihtyvyys on kiitettävä, mallin koko huomioon ottaen.

-Voimalinja on todella hieno, samoin vaihdelaatikko. Kun ajetaan perinteistä suomalaista asfalttitietä, joka on pieni ja kapea, tämän käyttäytyminen on hyvä, mutta ohjaus on todella hidas. Kurviin täytyy kääntää yli puolet ratin kääntösäteestä, Alén listaa.

Teknavin Vauhtikaksikon suunnatessa Ineos Grenadier Trialmaster N2G:n kanssa kivikkoisempaan maastoon, on aika kääntää maastoajon kytkimet päälle. Dieselkoneen veto on pettämätön, mutta ulkoiset seikat tulevat vastaan. Vajaan viiden metrin mittainen kone ei ole millään tavoin ketterä. Kääntösädekin on lähes 13,5 metriä.

-On se niin uskomaton tuo vetopito. Taivaaseen lähdetään ja ei muuta kuin pyörät pitää. Mieti millaisten kivien yli mentiin, eikä kertaakaan ottanut pohjaan kiinni. Grande vau, Alén hehkuttaa menoa.

Uuden automerkin ensitestistä on helppo löytää ne positiiviset puolet.

– Sir Ratcliffe sanoi, että hän tekee kestävimmän, maastokyvykkäimmän ja maailman parhaimman maasturin. Onko hän oikealla tiellä?

-Kyllä mä luulen, että tie on ihan hyvä. Mutta mikä sitten on maailman paras, se on asia eri. Kyllähän tämän on ihan huima maastoauto. Tällaisen kun ostat, niin et jää helposti kiinni tiellä, Alén ynnää kokemuksen.

Lue myös
Koeajo: ”Tällä pitäis mennä Jyväskylään” -Vauhtikaksikko palaa Maseratin kyytiin lähes kymmenen vuoden jälkeen

Edullisista pikkuautoista viisimetriseen maasturiin – Kian ensimmäiset 20 vuotta Suomessa ovat olleet menestyksekkäitä

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.