Aprillipilasta tila-auto tappisladiin – Hyundai iMax N “Drift Bus”

Hyundai iMax N "Drift Bus" on kahdeksanpaikkainen tila-auto, jolla voi todistettavasti driftata. Kyseinen laite on oikeasti olemassa, vaikka kaikki alkoi aprillipilasta.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hyundai Australia on revitellyt oikein kunnolla rakentamalla tehokkaan tila-auton driftaamiseen. Hyundai Australian tuotekehitystiimin luomus näyttäytyi yleisölle ensi kertaa 2019 World Time Attack Challenge -kisassa Sydneyn Motor Sport Parkissa. Hyundai iMax N "Drift Bus" on siis todellisuutta, mutta kaikki alkoi aprillipilasta. 

Alkuperäinen idea “Drift Bus” -muutostyöhön tuli Saksan Hyundailta, joka julkaisi sosiaalisessa mediassa aprillipilana H-1-mallista käsitellyn kuvan. Kuvassa H-1, joka myydään Euroopan ulkopuolella nimellä iMax, oli muokattu N-versioksi. Kuka olisi uskonut että saksalainen huumorintaju taipuu tähän.

Australian päässä äänestettiin sosiaalisessa mediassa siitä, mistä Hyundain mallista tulisi tehdä seuraava N-malli. Tucson voitti äänestyksen, mutta Hyundai Australia valitsi toiseksi sijoittuneen iMaxin. Tucson olisi kuulemma ollut turhan helppo projekti.

Yli 400 hevosvoimaa ja tutut värit

Australialaisten tuotekehitystiimi kävi haasteen kimppuun N-mallien hengessä; ajamisen nautinto ja sykähdyttävyys on tärkeämpää kuin äärimmilleen viety suorituskyky. Vakiokuntoinen iMax lähetettiin N-pajalle, missä 2,5-litrainen CRDi-dieselmoottori kiskaistiin heti pois auton keulalta. Tilalle istutettiin kahdella turboahtimella varustettu 3,5-litrainen V6-moottori, joka tarjoaa 300 kW (402 hv) tehoa ja 555 Nm vääntöä.

Moottori on kytketty Hyundain kehittämään kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon ja edelleen Corner Carving -tasauspyörästöön, joka siirtää voiman älykkäästi vetäville takapyörille. Käsiteltävyyden optimoimiseksi iMax N:n painojakauma on täydellä kuormalla tasan 50:50, joten autoon kannattaa valmistajan mukaan ilmeisesti lastata koko kaveriporukka. Iskunvaimentimet ovat sähköisesti säädettävät ja jarruille on annettu N-tyylin vaatima käsittely.

Toisin kuin monet aiemmat tila-autojen tehototeutukset, Hyundai on säilyttänyt autossa täydet kahdeksan paikkaa. N-tyyppiset etuistuimet ja ohjauspyörä muistuttavat millaisessa laitteessa istutaan, ja myös keski- sekä takarivin istuimet on personoitu auton sävyihin sopivalla nahalla. Samaan aikaan iMax N tarjoaa tavaratilaa täydet 842 litraa, joten mukaan mahtuu vaikka kasa vararenkaita tai kokonainen varikkotiimi.

Valitettavasti matkaan mahtuu aina "mutta". Hyundai iMax N ei ole tuotantomalli, eikä edes katulaillinen auto. Hyundai Australian tiimi uskoo kuitenkin, että tavoite osoittaa intohimo N-mallien suhteen on saavutettu.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Ratakierroksella Hyundai i30 Fastback N – lukko puree ja putkisto paukkuu
Koeajossa kahdeksannen sukupolven Porsche 911 – lisää mukavuutta, suorituskykyä ja retroilua
Kohti yksilöllisempää käyttökokemusta – Hyundain uusi vakionopeudensäädin kopioi kuljettajan ajotyylin

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.