Ratakierroksella Hyundai i30 Fastback N – lukko puree ja putkisto paukkuu

Linjakas i30 Fastback sai viimein kaivattua lisäpotkua, kun mallista esiteltiin N-versio. Pääsimme tutustumaan uutuuteen Ahveniston moottoriradalla.

Tykkäsimme

Moottorista

Alustasta

Tasauspyörästön lukon toiminnasta

Emme tykänneet

Pitkähköistä vaihdekepin liikkeistä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 37 390 €
Koeajoauto 44 165 €

Kompaktien sporttien tarjonta on kehittänyt positiivisesti viime vuosina. Yksi viimeisimmistä mukaan liittyneistä pelureista on Hyundai, joka esitteli i30 N -mallin vuonna 2017. Alkuun tehomalli oli tarjolla vain viisioviseen hatchbackiin, mutta nyt valmistaja on laajentanut tarjontaa istuttamalla pirteän turbokoneen myös linjakkaamman Fastback-mallin keulalle.

Sporttisen N-version voimanlähteenä toimii turboahdettu 2,0-litrainen bensamoottori. Perusversiossa tehoa on tarjolla 184 kW (250 hv) ja Performance Pack -versiossa 202 kW (275 hv). Molemmissa versioissa on vääntöä 353 Nm, ja hetkellisellä yliahtotoiminnolla 378 Nm. i30 N on aina manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta eroa kahden version välille tuo elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, joka on osa Performance Pack -versiota.

Napista tapahtuvaa käynnistystä säestää odotuksia nostattava murahdus. Performance Pack tuo mukanaan myös säädettävän pakoputkiston, jonka mörinä saa jo paikallaan ollessaan kaasua napauttaessa bensalenkkarit vipattamaan. Ykkönen silmään ja menoksi. Liikkeellelähtö tapahtuu vaivattomasti helppokäyttöisen kytkimen ansiosta. Ensimmäisillä kierroksilla lämmitellään rauhassa autoa ja kuljettajaa.

Rauhallisessa ajossa on helppo huomata moottorin vääntävä luonne. Jo alle 1 500 minuuttikierrokselta käytössä oleva yli 350 newtonmetrin vääntö tekee etenemisestä hyvin vaivatonta. Laajan vääntöalueen ansiosta moottori on luonteeltaan hyvin nöyrä ja vastaa kuljettajan toiveisiin napakasti kierrosalueesta riippumatta.

Vauhtia ja kierroslukua nostettaessa moottori alkaa päästä tehoalueelleen. Veto jatkuu raikkaana aina huipputeholle saakka, ja mittaristossa välkkyvät valot opastavat hakemaan isompaa vaihdetta. Nopeissa tilanteissa vaihdekepin liikkeiden toivoisi olevan aavistuksen lyhyempiä ja täsmällisempiä, minkä lisäksi itse keppi voisi olla hieman lähempänä kuljettajaa.

Jos moottori tekee ajamisesta hauskaa, niin samaa voi sanoa myös alustasta. Säädettävän iskunvaimennuksen jäykin asetus pääsee oikeuksiinsa radalla, ja auto etenee erittäin täsmällisesti kaikissa tilanteissa. Ohjaus on tarkka ja sopivan nopeaksi välitetty. Myös haastavat kanttikivien ylitykset tapahtuvat ilman ylimääräisiä ohjelmaa. Kaarteista ulos kiihdytettäessä ei ole havaittavissa pienintäkään sutimista, vaan tasauspyörästön lukko hoitaa tehtävänsä esimerkillisesti. Muutaman kierroksen kokeilu lukottomalla autolla vahvistaa asian. Aavistuksen hillitymmästä teholukemasta huolimatta perusversion sisäpyörä alkaa sutimaan yllättävän helposti tiukimmissa kaarteissa, ja tätä puolestaan seuraa luistoneston aktivoituminen ja menon hidastuminen.

Oman mausteensa ajamiseen tuo myös sporttinen äänimaailma sekä automaattinen rev matching -toiminto. Kiihdytyksissä ohjaamossa korostuu luonnollinen moottorin ääni, kun taas moottorijarrutuksissa ja pienemmälle vaihdettaessa putkistosta kuuluu hauskaa pauketta, joka ei kuitenkaan ole liian teennäistä. Alaspäin vaihdettaessa kuljettajan ei halutessaan tarvitse huolehtia kierrosten täsmäytyksestä, eli jarrutuksen yhteydessä ei tarvitse näpäyttää kaasupoljinta. Mikäli toiminto on kytkettynä auto huolehtii kierrosten nostamisesta automaattisesti, ja kytkimen voi huoletta nostaa heti vaihtotapahtuman jälkeen. Myös jarrutuntuma on katuautoksi hyvällä tasolla ja auto pysyy vakaana myös kovissa hidastuksissa.

Kokonaisuutena Hyundai i30 Fastback N ihastuttaa viisiovisen sisarmallinsa tavoin. Takaluukun päällä ole näyttävä lippa yhdessä isojen putkiston ulostulojen kanssa tekee selväksi, että kyseessä on perusmalleja vauhdikkaampi versio. Auto on myös muilta osin säädetty rohkeasti fiilis edellä ja olemus on ratin takana useimpia kilpailijoita rajumpi. Se ei ole paras mahdollinen vaihtoehto jokapäiväiseen liikkumiseen, mutta vastapainona Ännä on aina valmis lähtemään radalle. Ja siellä se tarjoaa todistetusti erittäin hauskoja hetkiä.

Hyundai i30 Fastback N Performance Pack
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 202 kW (275 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 353 Nm (378 Nm yliahdolla) / 1 450-4 700 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto, sähköinen tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,3 l/100 km
CO2-päästöt 188 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 455 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 419 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 516 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 450-1 351 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Hyundai i30 Fastback – se linjakkaampi vaihtoehto
Koeajossa Hyundai i30 N Performance Pack – suorituskykyä ja hyvää fiilistä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.