Koeajossa Hyundai i30 N Performance Pack – suorituskykyä ja hyvää fiilistä

Hyundai kasvaa nopeasti Euroopassa ja tähtäimessä on olla aasialaisten automerkkien ykkönen Euroopassa vuoteen 2021 mennessä. Tähän tarvitaan perusautojen lisäksi fiilistä, ja sitä on tullut tarjoilemaan uusi i30 N.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Suorituskyvystä

Äänistä

Emme tykänneet

Vaihdekeppi hieman turhan kaukana

Hinta alkaen 36 990 €
Koeajoauto 44 530 €

Hyundai tykittää uutuuksia laajalla rintamalla. Perusautot ovat tuoreita ja niiden tekniikka on ajantasalla. Lisäksi korealaisvalmistajan valikoimasta löytyy sähköautoja, hybridimalleja aina pistokkeesta ladattavista niin sanottuihin kevythybrideihin, ja Hyundai on myös yksi harvoista isosti polttokennoautoja kehittävistä valmistajista. Näiden lisäksi uutena haarana löytyy N-osasto, joka vastaa urheilullisista autoista.

Nimi N viittaa kolmeen asiaan; valmistajan tuotekehityskeskukseen Namyangissa, auton testipaikkana toimineeseen legendaariseen Nürburgringin moottorirataan, ja viimeisenä shikaanin muotoon. Valmistajan mukaan N-malli ei tavoittele maksimaalista tehoa tai suorituskykyä, vaan haluaa tarjota ajonautintoa sekä tunteisiin vetoavan ajokokemuksen.

Ulkonäön suhteen ensimmäisen N-käsittelyn saanut i30 N erottuu perusmalleista varsin hillitysti. Puskurit ovat hieman muhkeammat ja takaosaa hallitsee kaksi ulostuloa sekä katon rajasta löytyvä hillitty takaspoileri. Sisällä mallin erottuu hyvän tuen tarjoavista urheiluistuimista, ratin muutamasti lisänapista, erilaisella grafiikalla varustetusta mittaristosta sekä pyöreästä vaihdekepin nupista. Keskikonsolin näytölle puolestaan on saatavissa monenlaista infoa auton toiminnasta, minkä lisäksi sen kautta on mahdollista säätää Custom-ajotilan asetukset. Kaikkiaan kuljettaja pystyy säätämään moottorin, iskunvaimentimien, ajonvakautusjärjestelmän, tasauspyörästön lukon, ohjauksen ja Rev Matching -toiminnon toimintaa, sekä auton äänimailmaa.

Moottorina i30 N:ssä toimii 2,0-litrainen bensaturbo, josta on tarjolla 250- ja 275-hevosvoimaiset versiot. Molempien vääntölukemaksi kirjataan 353 newtometriä, joka voi hetkellistä nousta yliahtotoiminnolla 378 newtonmetriin. Tehokkaammassa versiossa vääntö on käytettävissä aavistuksen laajemmalla kierrosalueella. Lisäksi tehokkaampi versio kulkee aina käsikädessä Performance Pack -varustelun kanssa, joka tuo mukanaan muun muassa sähköisen tasauspyörästön lukon huolehtimaan pidon optimoinnista.

N-osaston käsittely ei jää pelkästään ulkoisiin piirteisiin ja moottoriin. Auton etuakselisto on suunniteltu uudestaan vastaamaan kasvaneita voimavaroja, ja se on paitsi muuta mallistoa kevyempi se tarjoaa myös paremman sivuttaisjäykkyyden. Samalla myös ohjaus on kokenut muutoksia, ja muuhun mallistoon verrattuna auto tarjoaa nopeamman reagoinnin, mutta myös paremman vakauden suurilla nopeuksilla uudelleen säädetyn ohjaustehostuksen ansiosta. Kokonaisjäykkyyden nimissä taka-akselisto on saanut poikittaisen jäykistintangon, joka on kiinnitetty iskunvaimentien yläpäihin ja on nähtävissä tavaratilassa.

Sanoista tekoihin

Käynnistypainikkeen painaminen herättää miellyttävästi murahtavan turbokoneen. Korkealla olevat odotukset alkavat saada äänien lisäksi katetta ensimmäisistä metreistä lähtien; auto on sopivan jämäkkä ja erottuu muusta mallistosta tuntumallaan. Voimaa on tarjolla miellyttävästi ja eteneminen kaikissa normaaleissa liikennetilanteissa on vaivatonta. Tämä on nykypäivänä myös sporttisten autojen edellytys, sillä niiden tulee tarjota jokapäiväiseen liikkumiseen riittävää mukavuutta.

Auton toinen puoli löytyy ajoasetuksia säätämällä. Urheilullisempaan Sport-asetukseen siirryttäessä auto jämäköityy alustan sekä ohjauksen osalta, kaasunvaste terävöityy ja äänimaailma saa uuden räyhäkkäämmän sävyn. Hyundai käyttää sisä-äänien luomiseen tuulilasin alaosasta löytyvää elektronista äänigeneraattoria, jonka voimistama ääni ei kuulosta teennäiseltä. Tämän lisäksi pakoputkisto on varustettu säätyvällä venttiilillä, ja myös äänimaailma ulospäin on varsin mahtipontinen. Nyt auto alkaa tarjota sitä fiilistä, mitä tällaiselta sportilta odottaa.

Vielä asteen verran rajumpi N-asetusta tekee autosta turhan kovan katuajoja varten. Muut toiminnot kuten rev matching ja putkisto tarjoavat entistä enemmän fiilistä, ja pienemmällä vaihtoja säestävät komeat paukkeet, jotka eivät kuitenkaan kuulosta turhan teennäisiltä. Tähän osa-alueeseen on selkeästi haluttu panostaa. Kiitos auton Custom-ajotilan, arkiajoon riittävä mukavuus ja sporttisen fiiliksen tarjoava äänimaailma on mahdollista yhdistää.

Hyundai i30 N ilmoittautuu mukaan tiukasti kilpailtujen perhesporttien luokkaan itsevarmana ja osaavana. Kuka tahansa selviytyy i30 N:n ratin takana kauppareissusta, mutta yhtä nappia painamalla auto valmis vaikka ratapäiville. i30 N tarjoaa tämän tyyliselle autolle sopivaa rosoisuutta ja luonnetta monien kilpailijoiden jäädessä turhankin sivistyneelle asteelle. Hienosti tehty Hyundai!

Hyundai i30 N on Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tuotantokauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 8.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Hyundain ensimmäinen urheilullinen N-sarjan auto.

KENELLE Hauskuutta ja fiilistä hakevalle kuljettajalle.

AJETTAVUUS i30 N tarjoaa alusta lähtien napakan tuntuman. Auto istuu tiessä tiukasti, mutta pehmeimmällä Normal-asetuksella ei ole turhaa pintakovuutta. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja vaste sopivan jäykkä. Vauhdin noustessa Sport-asetus tuo annoksen lisää jämäkkyyttä alustaan. Huonokuntoisella tiellä käyttää mieluummin pehmeämpää asetusta, ja haluamansa kokonaisuuden pystyykin säätämään Custom-ajotilan kautta. Rajuin N-asetus menee rehellisesti sanottuna kovaksi, mikä toimii hienosti sileällä pinnalla. Auto reagoi kuljettajan pyyntöihin terävästi ja sitä on helppo viedä tarkasti. Perä irtoaa pienellä kaasunnostolla ja esimerkiksi aliohjautumistilanteissa tällä saa hienosti korjattua ajolinjaa. Kokonaisuutena i30 N tarjoaa hienon yhdistelmän helppoutta ja hauskuutta.

SUORITUSKYKY Vaikka valmistaja ei olekaan tavoitetullut maksimaalista tehoa ja suorituskykyä, on se erittäin hyvällä tasolla. Voimalinja on luonteeltaan hyvin nöyrä ja toimii hienosti läpi kierrosalueen. Kuljettajan toimintaa helpotetaan muun muassa vaihtovaloilla sekä automaattisella Rev Matching -toiminnolla, joka nostaa siis moottorin kierrosluvun oikealle tasolle pienemmällä vaihteelle vaihdettaessa. Kuljettajan ei siis tarvitse jarrutuksen aikana napauttaa kaasupoljinta suorittaakseen tätä perinteistä operaatiota. Sähköinen tasauspyörästön lukko puolestaan huolehtii pidosta hienosti kuivalla alustalla ja jyrkimmistäkin mutkista lähdettäessä. Märällä pinnalla toki kaksivetoisen rajoitteet tulevat nopeasti vastaan. i30 N:n ratin takana ei jää kaipaamaan lisätehoa, sillä se tarjoaa tasapainoisuudessaan hienon ajoelämyksen.

TILAT i30 sijoittuu tilojen puolesta lähelle luokan keskivertoja suorituksia. Edessä on hyvät oltavat ja säilytystilaa on kiitettävästi. Samaisesta syystä myös vaihdekeppi sijaitsee hieman turhan alhaalla, sillä muutoin sen etupuolelle ei jäisi hyödynnettävää säilytytilaa. Takana noin 180 senttinen mahtuu istumaan toisen saman mittaisen takana, mutta varvastila jää varsin vähäiseksi. Tavaratila käytettyvyyttä heikentää varsin korkea nostokynnys. Performance Packilla varustetussa autossa myös takaosan jäykistintanko nappaa pienen osan tilasta, mutta se on myös tarvittaessa irroitettavissa muutamalla pultilla.

MALLISTO i30 N tulee myyntiin kahtena tehoversiona, joista tehokkaampi ja nyt koeajossa oleva kantaa lisänimeä Performance Pack. Paketti tuo muutaman lisähevosvoiman lisäksi varusteluun elektronisen tasauspyörästön lukon, tuumaa isommat (19”) vanteet, punaiset jarrusatulat sekä säädettävän putkiston. Lisävarustelistalla jää muutama mahdollisuus kuten metalliväri, navigointijärjestelmä sekä panoraamakatto. Pariisin autonäyttelyssä nähtiin myös N-versio i30 Fastback -mallista, joka rantautunee Suomeen lähiaikoina.

Hyundai i30 N Performance Pack
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 202 kW (275 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 353 Nm (378 Nm yliahdolla) / 1 450-4 700 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto, sähköinen tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 188 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 335 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 447 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 429 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 381-1 287 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.