Käytännöllisyyden ei tarvitse olla rumaa – koeajossa hatchbackin ja coupén risteytys Audin tapaan

Audi A5 Sportbackin ensiesittelystä on seitsemän vuotta aikaa. Mallistossa oli jo ennen sitä runsaasti vaihtoehtoja, mutta A4:n ja A6:n välille kaivattiin jotain kaunista ja näyttävää, mutta käytännöllisempää kuin perinteiset coupé-mallit. Nyt ideologialla rakennetaan koko brändin imagoa.

Tykkäsimme

Itsevarmasta muotoilusta

Hallintalaitteiden modernista tekniikasta

Hiljaisuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Start-stop-järjestelmän hitaudesta

Hinnasta

Hinta alkaen 43 541 €
Koeajoauto 86 836 €

A5 Sportback eroaa käytännössä A5 Coupésta kahden takaovensa verran. Niitä ei ole kuitenkaan lyöty kiinni samaan koriin, vaan ulkomitoiltaan puhutaan hieman suuremmasta autosta. Suurempi kori ja muotoilu sallivat myös 15 litraa enemmän tavaratilaa. A4 sedaniin nähden taas lastausaukon avautuminen vastaa lähes farmariauton käytännöllisyyttä.

Luokka edustaa marginaalista uutta kombinaatiota, joten A5 Sportbackin markkinoilla ei ole ruuhkaa. Lähin samaa tyyliä edustava kilpailija on BMW 4-sarjan Gran Coupé. Ostajaehdokkaita kosiskellaan tosin BMW 3-sarjalta, Mercedes C-luokasta ja Jaguar XE:ltä.

Audi oli vuonna 2016 saksalaisten premium-autojen eniten rekisteröity henkilöautomerkki Suomessa. Kyseesä oli jo kolmastoista kerta peräkkäin. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2016 Suomessa 6076 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 5,2 %. Kasvua edeltävuoteen tapahtui 688 kappaleen verran ja 

Suosituin Audi-malli viime vuonna oli uusi Audi A4, jota rekisteröitiin 2279 kappaletta. Tämän perässä tulevat perinteistä tyyliä edustavat A3 ja A6. Näiden lukemiin verrattuna viime vuonna noin sadan kappaleen paikkaille jäänyt A5 on marginaalinen malli, mutta ymmärrettävästi suuri osa potentiaalisista ostajista lienee odottanut jo jonkin aikaa nyt esiteltyä uutuutta.

Alkuvuodesta 2017 markkinoille saapuneet A5 Sportback ja Coupé ovat yhdessä uuden Q5:n valmistajan mukaan merkin tämän vuoden tärkeimmät uutuudet. Vuoden teema on siis selkeästi kauniin käytännöllisyyden puolella, mikä perustelee myös korkeaa hintatasoa.

MIKÄ Premium-coupén käytännöllisempi versio.

KENELLE Käytännöllisyyttä ja kauneutta arvostavalle hyvin toimeentulevalle autoilijalle.

AJETTAVUUS A5 Sportbackin tuntuma on pehmeä ja mukava kunhan jousituksen jäykkyyden säätelyyn pääsee kiinni ja valinnat alkavat löytyä eri tilanteisiin. Mukavuuden tuntua lisää myös erittäin alhainen melutaso. Tuuli- ja tiemelu ovat tukahdutettu taitavasti, mikä tekee autosta erinomaisen matka-auton. Hallintalaitteiden ohjaaminen on sujuvaa niiden herkkyyden ja hyvän sijoittelun ansiosta. Laitteita ja toimintoja autosta löytyy tosin runsaasti eivätkä kaikki toiminnot löydy aivan autenttisesti, joten automerkin vaihto vaatii laitteisiin tutustumista ja totuttelua. Kun käyttöjärjestelmän ja reitit oppii, on hallintalaitteita hyvä käyttää ja ne vastaavat teknologiansa osalta nykyvaatimuksiin hyvin.

SUORITUSKYKY A5 Sportbackin rauhallisuus vie ajamisesta hauskuutta. Ohjauksessa on tunnottomuutta ja alustassa pehmeyttä sen verran, että auto ei tarjoa suurta jännitystä ajamiseen. Parhaimmillaan auto onkin matka-ajossa, jolloin tasainen ja hiljainen moottori loistaa. Toisaalta voimanlähteen vähäeleisyys yhdistettynä voimakkuuteen on vaikuttavaa. Se on erittäin pätevä tarjoamaan kunnollisen määrän tehoa, joten hitaamman liikenteen ohittaminen ei tuota mitään ongelmaa.

TILAT A5 Sportback tarjoaa paljon tilaa vaarantamatta tyylikästä muotoilua. Ohjaamossa on väljää ja takapenkeillä matkustaa mielellään myös aikuinen. Tavaratila toimii loistavasti, koska koko tila avautuu käytännöllisesti saataville eikä tavaroita tarvitse kalastella kontin perukoilta.

MALLISTO Audi A5 Sportback on saatavilla kahdella dieselmoottorilla ja kolmella bensiinimoottorilla. Pienin teholuokka löytyy dieseleistä, joka on 190 hevosvoimainen 2,0 TDI. Toinen diesel-vaihtoehto on kolmelitrainen TDI (218 hv). Bensiinipuolella moottoreina on tarjolla 1,4-litrainen (150 hv) ja 2,0-litrainen TFSI-moottori kahtena tehoversiona (190 ja 252 hv). Kaikki moottorit ovat yhdistetty S tronic -automaattivaihteistoon. Molemmat dieselit ja tehokkain bensavaihtoehto ovat nelivetoisia, ja kesymmät bensavaihtoehdot ovat etuvetoisia.

Audi A5 Sportback, 2,0 TDI 140 kW quattro S tronic
Moottori 1968 cm3, R4 turboahdettu dieselmoottori
Teho 140 kW (190 hv) / 3800-4200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1750-3000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 121 g/km
Mitat Pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1386 mm, akseliväli 2824 mm
Omamassa 1675 kg
Perävaunumassa jarruin 1800 kg
Tavaratila 480 l – 1300 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Salakuvat: A5:n urheilullinen versio ensi vuonna markkinoille
Koeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upee
Se käytännöllisempi coupé Audin tapaan
Viralliset kuvat: tässä on Audin elegantti uutuus