Uusi Prius pihistelee entistäkin taitavammin

Vuonna 1997 esitelty Toyota Prius on maailman tunnetuin hybridiauto. Ensi vuonna markkinoille tulee neljäs sukupolvi, joka on edeltäjäänsä etevämpi kaikilla osa-alueilla.

Toyota Prius on helppo tunnistaa persoonallisesta ulkonäöstään. Uusi malli on aikaisempia sukupolvia kulmikkaampi, mutta perusmuoto on edelleen aerodynamiikan ehdoilla tehty. Ilmanvastuskerroin (Cd) onkin parantunut edeltäjän 0,25 luvusta arvoon 0,24.

Pohjarakenteena uusi Prius käyttää ensimmäistä kertaa Toyotan uutta TNGA-rakennetta (Toyota New Global Architecture). Tämän myötä auto on aiempaa kevyempi, vaikka sisätilat ovatkin parantuneet lievästi kasvaneiden mittojen vuoksi. Korin vääntöjäykkyys on parantunut jopa 60 prosentilla ja painopiste on 2,5 senttimetriä aikaisempaa alhaisempi, mikä lupaa hyvää myös ajo-ominaisuuksille.

Teknisesti hybridijärjestelmää on päivitetty kaikkien merkittävien osien osalta. Kokonaan uusi nikkelimetallihybridiakku on aiempaa kompaktimpi ja energiatiheydeltään parempi. Uudistuneen hybriditekniikan lisäksi polttomoottoritekniikkaa on hiottu taloudellisemmaksi. Atkinson-työkiertoa käyttävä 1,8-litrainen VVT-i-bensiinimoottori on ennätyksellisen polttoainetehokas 40 prosentin termisellä hyötysuhteella. Tähän on päästy muun muassa sisäistä kitkaa ja mekaanisia häviöitä pienentämällä.

Kokonaistehoa järjestelmästä saadaan 90 kW (122 hv), minkä avulla uusi Prius kerkeää satasen nopeuteen 10,6 sekunnissa. Huippunopeutta kertyy parhaimmillaan 180 km/h. Uusi neljännen sukupolven Prius on myös mallisarjan ensimmäinen edustaja, jolla on mahdollista vetää perävaunua vetomassan jäädessä 725 kiloon.

Priuksen kohdalla pääkiinnostus kohdistuu taloudellisuuteen. Kyseessä on taloudellisin Prius koskaan ja samalla taloudellisin hybridiauto, joka ei ole pistokkeesta ladattava. Kaikkien uudistusten tuloksena neljännen sukupolven Priuksen yhdistetty kulutus kirjataan 3,0 l/100 km, mikä vastaa hiilidioksidipäästöinä lukemaa 70 g/km. Edeltäjään verrattuna muutos on todella merkittävä, sillä kolmannen sukupolven kulutukseksi kirjattiin 3,9 l/100 km.

Lue myös: Tässä Toyotassa on maailman tehokkaimmin toimiva moottori​

comments powered by Disqus