Tässä on Opelin kolmas X – luvassa myös pistokehybridi

Opel on ottanut X-merkinnän erottamaan katumaasturit muusta mallistosta. Kolmantena tämän merkinnän saa toistaiseksi isoin malli, Grandland X.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Opel aloitti X-merkinnän käytön Mokkan faceliftin yhteydessä viime vuonna. Keväällä Genevessä nähtiin Mokkan alapuolelle sijoittuva crossover-henkinen Crossland X, ja nyt Frankfurtissa Opel esitteli katumaasturimalliston lippulaivan paikan ottavan Grandland X:n.

Muotoilullisesti Grandland X antaa hyvin vankan vaikutelman. Etulokasuojista alkava nouseva kylkipokkaus kiertää tyylikkäästi perän ympäri, ja voimakkaasti eteenpäin kallistettu C-pilari antaa ilmeeseen modernia linjakkuutta.

Grandland X sijoittuu noin 4,5 metrin pituudellaan katumaasturien keskikokoluokkaan. Kilpailu on kovaa ja Opel tähtää markkinoille hyvien tilojen sekä varustelun turvin. Kuten muistakin Opelin malleista Grandland X:stä löytyy muun muassa hyväksi todetut AGR-istuimet, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, etutörmäysvaroitus automaattisella hätäjarrutuksella sekä 360 asteen kamera.

Sisätilat tarjoavat kiitettävät tilat neljälle aikuiselle. Kuljettajan paikalla ilme on tuttu merkin muista malleista. Tavaratilaa on perusmuodossaan tarjolla 514 litraa, ja takapenkit kaadettuna tilaa löytyy 1 652 litraa.

Pinnan alta löytyy palkittua tekniikkaa, sillä Grandland X jakaa perustekniikaan Peugeot 3008 kanssa. Myös moottorit ovat PSA:lta tuttuja. Bensavaihtoehtona on 1,2-litrainen kolmisylinterinen pikkuturbo (130 hv) ja dieselin virkaa hoitaa 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen nelisylinterinen. Molemmat ovat tarjolla sekä manuaalina että automaattina. Bensan hinnat alkavat 25 906 eurosta ja dieselin 26 179 eurosta.

Itse auto oli toki nähty jo kuvissa, mutta Opel pääsi myös yllättämään. Valmistaja nimittäin ilmoitti tuovansa markkinoille Grandland X:stä pistokkeesta ladattavan version. Tätä on lupa odottaa markkinoille jo tulevana vuonna.

Kuvat: Mikko Autio