Seat esitteli uutuuden kasvavaan crossover-luokkaan – tässä on raikas Arona

Seat jatkaa uutuustykitystä kompaktilla crossoverilla. Uusi Arona jakaa tekniikkansa hiljattain esitellyn Ibizan kanssa.

Crossoverit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Tämä näkyy paitsi katukuvassa myös jatkuvasti laajenevassa tarjonnassa, johon Seat liittyy nyt uudella Aronalla. Teknisesti kyseessä on Ibizan sisarmalli, joka siis perustuu MQB A0 -pohjalevyyn ja jakaa perustekniikan Ibizan kanssa.

Muotoilullisesti Arona noudattelee merkin viimeaikaista tyyliä ja on siis helposti tunnistettavissa merkkinsä edustajaksi. Sukunäkö on selkeä, mutta korkeus luo uudenlaista sympaattisuutta ilmeeseen. Mittasuhteet ovat kokonaisuudessaan varsin onnistuneen oloiset. Suurimman huomion kiinnittää katon erottava C-pilarin läpi nouseva linja, joka tuo hauskaa persoonallisuutta ilmeeseen. Seat haluaa myös tarjota asiakkaille mahdollisuuden personoida uutuus mieleisekseen ja ulkovärien erilaisia kombinaatioita löytyy yhteensä 68 kappaletta.

Moottorivalikoima on yhteisen tekniikan myötä hyvin samankaltainen kuin Ibizassa. Peruskoneet ovat 1,0-litraisia ahdettuja, joista on tarjolla 95- ja 115-hevosvoimaiset versiot. Näiden lisäksi tarjolla 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen TSI-moottori. Dieselmallisto koostuu 1,6-litraisen moottorin 95- ja 115-hevosvoimaisista versioista. Mallisto täydentyy vuoden 2018 aikana myös mielenkiintoisella 1,0-litraisella maakaasuversiolla. Manuaalivaihteistojen lisäksi tiettyihin malleihin on tarjolla 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, mutta nelivetoa pieneen crossoveriin ei tule.

Myös viihdejärjestelmien osalta Arona pohjautuu Ibizaan. Keskikonsolia hallitsee iso kosketusnäyttö ja muutenkin varustelut noudattelevat Ibizassa nähtyä tyyliä. Istuma-asento on kuitenkin korkeampi ja samaa korkeampaa tyyliä on haettu kojelautaan. Sisätilojen osalta Arona tarjoaa varsin hyvät tilat neljälle, ja tavaratilaakin vain 4,2-metrinen auto tarjoaa 400 litraa.

Arona on tärkeä osa Seatin kasvustragiaa. Valmistaja tulee julkaisemaan keskimäärin yhden uuden auton puolivuosittain kahden ja puolen vuoden ajan. Seuraavaksi ensi vuoden alussa on luvassa uusi iso SUV, joka tulee olemaan koko Seat-malliston lippulaiva.

Kuvat: Mikko Autio