Koeajossa ladattava metsien mies

Minin viehätysvoima perustuu pitkälti sen jakamiin mielipiteisiin. Monen mielestä auto on sympaattisen näköinen, mutta omistajuuteen riittävää asennetta löytyy kuitenkin harvemmalta.

Hybridin hinta alkaen 40 898 €
Mallisto alkaen 32 265 €
Koeajoauto 56 248 €

Tykkäsimme

Persoonallisuudesta

Ajettavuudesta

Tiloista

Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

Hinta karkaa varusteiden myötä

Minin iso Countryman on Minin crossover-tyyppinen ratkaisu. Se on myös merkin aikuisempi perheautoversio. Se on kasvanut entisestään ja sen materiaalit ovat parantuneet. Auton kasvanut koko ei kuitenkaan ole vienyt sen viehätysvoimaa ja asennetta. Ratissa on rohkea tunnelma ja auto kerää kovasti katseita.

Countryman on on ollut markkinoilla jo vuodesta 2010, mutta silti moni mieltää Minin pieneksi autoksi. Mallin markkinoinnin takia se on saattanut jäädä monelle tuntemattomaksi. Maalaispoika-nimi viittaa miehille suunnattuun autoon ja tuo mieleen trendikkään, mutta rennon, ruutupaitaan pukeutuvan korpimetsiä rakastavan omien polkujen kulkijan. Auto kuitenkin soveltuu mitä parhaiten perheautoksi ja vaihtoehdoksi joko kaupunkimaasturille tai farmariautolle.

Täysin uuden luvun Minin historiaan tuo nyt mallistoon tiensä löytänyt pistokkeesta ladattava hybridiversio. Countryman on tähän luonnollinen pohja, sillä akkujen ja muun sähköisen tekniikan viemä tila ja lisäpaino eivät häiritse niin paljoa kuin pienemmässä autossa. Mini jakaa perustekniikkaansa BMW 225xe:n kanssa, eli keulalta löytyy 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo, ja taka-akselilta löytyvä  sähkömoottori tekee autosta nelivetoisen.

Täydellä akulla Mini Countrymanilla pystyy hyvissä oloissa ajamaan pelkällä sähköllä noin 40 kilometriä. Sähkömoottorissa riittää voimaa kaupunkiliikenteeseen, mutta taajamanopeuksien ulkopuolella pelkällä sähköllä ajettaessa kiihdyttelyn kanssa saa olla tarkkana. Kokonaisuutena voimalinja toimii hienostuneesti, eikä polttomoottorin käynnistymistä huomaa juuri muusta kuin kolmisylinterisen äänestä. Akun lataaminen sujuu kotitalouspistokkeesta reilussa kolmessa tunnissa.

Mini tuo mielenkiintoisen vaihtoehdon pistokehybridien kasvavaan joukkoon. Se rikkoo mielikuvia Ministä pienenä ja sporttisena lifestyle-autona. Vastoin odotuksia Countryman Cooper S E on tasapainoinen ja aikuismainen kokonaisuus, jota Minille tyypilliset liekkisyydet maustavat mukavasti.

MIKÄ Minin ensimmäinen pistokehybridi.

KENELLE Erottuvaa tyyliä etsivälle, tilaa tarvitsevalle. Vaihtoehto kaupunkimaasturille tai farmarille.

AJETTAVUUS Minin ajettavuus on totutusti hyvää. Ohjauksessa on napakka tuntuma ja alusta pitää jämäkyytensä kovemmassakin kurvailussa. Auto tosin ei ole enää nimensä mukaisesti kovinkaan pieni, minkä vuoksi Countryman ei tarjoa pienempien sisarmallien hauskuutta. Auton korkeuden luulisi vaikuttavan tuuliherkkyyteen, mutta meno on yllättävän vakaata.

SUORITUSKYKY Kolmisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelillä hybridi-Mini liikahtaa vaivattomasti. Eikä ihme, sillä onhan kyseessä malliston toiseksi tehokkain versio. Kuljettaja voi ajotilaa vaihtamalla säätää painottaako auto sähköajoa vai mahdollisimman välitöntä vastetta, jolloin polttomoottori on valmiina palveluksiin.

TILAT Coutrymanin tilat ovat kaikkea muuta kuin perinteistä Miniä. Urheillullinen muotoilu on vienyt farmariautoista taakse asti korkealla pysyvän kattolinjan, mutta Ministä sellainen vielä löytyy.  Vaikka auto ei ole farmariauton pituinen, on tilat lähes yhtä monipuolisesti hyödynnettävissä juuri muotoilun ansiosta. Tämä näkyy ja tuntuu etenkin takapenkillä, jossa on hämmästyttävän hyvin tilaa joka suuntaan. Tilojen laajentaminen sujuu myös monipuolisesti, koska takaistuimet taittuvat kolmessa osassa ja tarjoavat pienellä kynnyksellä olevan tilan käyttöön. Akusto tosin nappaa omansa tavaratilasta.

MALLISTO Mallistoon kuuluvat perinteisten polttomoottoriversioiden lisäksi myös hybridiversio. Perinteisten bensakäyttöisten voimanlähteiden tehot vaihtelevat 136 ja 231 hevosvoiman välillä ja dieselit ovat tehoiltaan 150 tai 190 hevosvoimaa. Hybridiversio on aina nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Muista versioista valinnanvaraa löytyy manuaalivaihteiston, automaatin, etuvedon ja nelivedon välillä.

MINI Countryman Cooper S E ALL4 Business
Polttomoottori
1499 cm3, R3 turbo
Teho 100 kW (136 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 250-4 300 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 165 Nm / 0-3 000 r/min
Yhteisteho 165 kW (224 hv)
Yhteisvääntö 385 Nm
Akkukapasiteetti 7,6 kWh
Toimintasäde 42 km
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus 2,1 l/100 km
CO2-päästöt 49 g/km
Mitat Pituus 4 299 mm, leveys 1 822 mm, korkeus 1 559 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 660 kg
Tavaratila 405-1 275 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Koeajossa kaikkien aikojen suurin Mini