Koeajossa McLaren 570S Spider – kun Porschet ja Ferrarit ovat liian tavallisia

Jos sinulla on urheiluautokuume, mutta perinteiset merkit tuntuvat tylsiltä vaihtoehdoilta, voi McLaren olla sopiva vastaus.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Persoonallisuudesta

Emme tykänneet

Heikosta näkyvyydestä taakse

Koeajoauto 379 990 €

McLaren nimenä lienee useimmille tuttu ainakin Formula 1 -sarjasta. Valmistaja on panostanut viime vuosina entistä enemmän myös katuautomallistoon, jota on myös laajennettu tasaiseen tahtiin. Mallisto on jaettu kolmeen kategoriaan, jotka kulkevat suorituskykyjärjestyksessä nimillä Sport Series, Super Series ja Ultimate Series. Pääsimme tutustumaan kotimaan kamaralla kesyimmän tuoteperheen avonaiseen versioon.

Kaksivärinen McLaren 570S Spider on jo paikallaan ollessaan huomiota herättävä ilmestys. Värien leikittelevillä rajoilla korostetaan auton aerodynaamisia muotoja, eikä isot ilmanottoaukot jää huomaamatta. Muodoissa itsessään ei kuitenkaan ole sorruttu liioitteluun, vaan kokonaisuus on hyvin sulavalinjainen keulasta perään saakka. Sivusta katsottuna huomaa ohjaamon sijaitsevan auton keskilinjan etupuolella, mistä voi päätellä moottorin löytyvän auton keskeltä. Akseliväli on pitkä suhteessa auton kokonaispituuteen, ja etenkin takaylitys on hyvin lyhyt.

Ovet aukeavat näytösluontoisesti yläviistoon. Ohjaamoon laskeudutaan todella alas, eikä varsin korkea ja leveä jäykkyyttä parantava ovikotelo helpota tehtävää. Paikalleen pääsyn jälkeen kuljettaja on tiukasti lähellä maanpintaa sijaitsevan istuimen syleilyssä. Istuimet myös sijaitsevat suhteellisen lähellä auton keskilinjaa, mistä johtuen tunnelma ohjaamossa on varsin tiivis. Ajoasento on helppo saada hyväksi ja myös ergonomia on pääasiassa kohdallaan. Jos ohjaamossa jotain toivoisi olevan eri tavalla, niin vasemman jalan paikka voisi olla hieman leveämpi, ja parempi näkyvyys takaviistoon helpottaisi peruuttelua ja esimerkiksi kuolleen kulman tarkistamista.

Mittaristo on toteutettu moderniin tyyliin näytöllä, ja ajotietokonetta hallitaan useimmista ratkaisuista poiketen viiksestä. Ohjauspyörästä ei puolestaan nykytrendien vastaisesti löydy yhtään nappia, mikä tekee kuljettajan näkymästä miellyttävän pelkistetyn. Keskikonsolista löytyy pystysuuntainen 7-tuumainen kosketusnäyttö navigointi- ja viihderjärjestelmien käytöön.

Itse asiaan

Käynnistystä säestää terävä murahdus. Tyhjäkäynnillä sporttiputkistolla varustettu auto tekee läsnäolonsa selväksi, mutta ei kuitenkaan ylläpidä turhaa showta. Äänessä on kuitenkin tiettyä karkeutta ja repivyyttä, joka tuo itsevarmuutta. Putkistossa ei ole monien nykyautojen tyyliin erillisiä asetuksia erilaisiin ajotilanteisiin.

Ajoon liittyvät toiminnot löytyvät auton keskikonsolista. Ajovaihde ja peruutusvaihde kytketään päälle keskikonsolin nopeista, minkä jälkeen kaksoiskytkinvaihteisto toimii automaattina, tai kuljettaja voi vaihtaa vaihteita ratin takaa löytyvillä läpysköillä. Näiden etupuolelta löytyy kattaus nappeja ajojärjestelmien hallintaan. Lähtöjärjestelmälle löytyy oma nappinsa, ja päästäkseen vaikuttamaan voimalinjan sekä alustan ja luistoneston asetuksiin täytyy ensin painaa Active-nappia. Vasemmanpuolinen pyöritettävä kytkin säätää Handling-asetuksen valintaan, joka vaikuttaa sekä alustaan että luistonestojärjestelmään. Oikeanpuoleinen puolestaan vaikuttaa voimalinjaan, eli moottorin reagointiin sekä vaihteiston toimintaan. Kytkimien keskeltä löytyy vielä valinnat luistoneston poistamiseksi, sekä vaihteiston pakottamiseksi manuaaliasentoon.

Liikkeellelähtö automaattiasennolla tapahtuu nykyaikaisten urheiluautojen tapaan vaivattomasti. Parkkipaikalla auton leveys tulee hyvin esille ja myös 93 millimetrin maavaran kanssa saa olla tarkkana. Onneksi pahimpiin paikkoihin helpotusta tuo mahdollisuus nostaa keulaa muutamilla senteillä.

Ensimmäiset huomiot kadulta ovat yllättävä mukavuus, mutta siitä huolimatta hyvin mikroautomainen ajettavuus. Säädettävä iskunvaimennus suodattaa epätasaisuudet pehmeimmällä asetuksella kiitettävästi, mutta toki isommissa heitoissa pienet joustovarat luovat omat rajoitteensa. Mukavuudesta huolimatta auto ei kallistele kaarteissa ja ohjaus on miellyttävän nopea olematta kuitenkaan hermostunut keskialueella. Rauhallisessa ajossa Normal-asetuksella auto on myös äänimaailmaltaan hyvin hillitty, ja vaihteisto latoo isompaa pykälää sisään jo noin 2 000 minuuttikierroksen kohdalla. Vaihteisto hyödyntää kasikoneen vääntöä, eikä turhaa tiputa useampaa vaihdetta, vaikka kaasupoljinta painaisi hieman syvemmällekin.

Ajoasetusten seuraava asento on Sport. Alusta jäykistyy hieman, mutta ei kuitenkaan ole liian kova katuajoon. Vaihteisto pitää keskimäärin yhden pykälän pienemmän vaihteen päällä, ja vaihtaa alaspäin herkemmin ja ripeämmin. Kiihdytyksissä vaihde pysyy myös pitempään päällä ja moottori pääsee paremmin vetoalueelle. Kunnolla meno alkaa noin 5 000 minuuttikierroksen jälkeen ja samalla äänimaailma alkaa herätä.

Ja sitten kun on tosi kyseessä, löytyy molemmista kytkimistä Track-asetus. Silloin kahdella turbolla varustettu V8 reagoi nopeammin kuljettajan pyyntöihin, 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii terävämmin, ja luistonestojärjestelmä on sopivan salliva vauhdikkaampaan ajoon. Alusta jäykistyy huomattavasti Sport-asetuksesta, ja tämä asento sopiikin nimensä mukaisesti parhaiten radalle. Suorituskyky ei jätä toivomisen varaa, ja vetopitoakin tuntuu riittävän tasauspyörästön lukon puuttumisesta huolimatta.

Ratin takana nautinto paranee odotetusti vauhdin hieman kasvaessa ja tien käydessä syheröisemmäksi. 570S Spider on tarkkuudessaan erittäin nautinnollinen ohjastettava, ja auton herkkä reagointi kuljettajan pyyntöihin saa hymyn huulille. Voimalinja toimii nopeasti, joskaan ihan nopeimpien kilpailijoiden brutaaliuteen vaihteiston toiminta ei yllä. Myös moottori voisi olla aavistuksen luonteikkaampi, mutta toki mallisarjojen aloitusversioiden kohdalla täytyy muistaa, että myös yläpuolelle pitää jättää tilaa.

McLaren 570S Spider tekee vaikutuksen jo hyvin lyhyelläkin koeajolle. Se on modernien urheiluautojen tapaan hämmästyttävän moniulotteinen ja kykenevä toimimaan arkiautona, aurinkoisen kesäpäivän nautiskelulaitteena, tai vaikka hauskuutta hakevan rataleluna. Ja ominaisuuksiensa lisäksi se tarjoaa täysin uudenlaista eksotiikkaa, verrattuna moniin muihin saman suorituskykyn tarjoaviin kulkupeleihin verrattuna.

Teknavin on paikalla Lempäälän Ideaparkin Autoareenan avajaisissa lauantaina 11.8. kello 11.00. Paikalla nähdään tämän jutun McLaren Markku Alénin käsittelyssä, ja muutama onnekas pääsee myös itsensä Dr. Alénin kyytiin.

McLaren 570S Spider
Polttomoottori
3 800 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 419 kW (570 hv) / 7 500 r/min
Vääntö 600 Nm / 5 000-6 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 3,2 s
0-200 km/h 9,6
Huippunopeus 328 km/h
EU-kulutus 12,2 l/100 km (WLTP)
CO2-päästöt 276 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 530 mm, leveys 2 095 mm, korkeus 1 202 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 498 kg
Tavaratila 150+52 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Haluatko Markku Alénin ohjastaman McLarenin kyytiin? Tulevana lauantaina se on mahdollista
Ensituntuma: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteiston paluu
Koeajossa italialaisten ylpeys – Ferrari 488 GTB