Koeajossa verottajaa kiusaava pistokehybridi

Hybriditekniikkaa yhdistetään yleensä ensimmäisenä taloudellisuuteen. Pienempien päästöjen lisäksi Suomen verotus tekee myös pistokehybridien hankintahinnasta usein kilpailukykyisen.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Pienistä päästöistä

Emme tykänneet

Pienentyneestä tavaratilasta

Pintakovasta jousituksesta

Ohjauksen tunnottumuudesta

Hinta alkaen 45 884 €
Koeajoauto 47 685 €

Nykyaikaiset pistokehybridit ovat Suomen verojärjestelmän vuoksi varsin houkuttelevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi BMW:n 3-sarjan kohdalla 330e-mallimerkinnällä kulkevan pistokehybridin Business-varustellun mallin hinnat alkavat vajaasta 47 000 eurosta, kun samantehoisesta, joskin aina nelivetoisesta, 330i xDrivesta joutuu maksamaan noin 8 000 euroa enemmän. Ero muodostuu pitkälti autoverosta, jota hybridin kohdalla maksetaan noin 3 400 euroa, ja samantehoisen bensaversion kohdalla noin 12 000 euroa. Autoverottomalta hinnaltaan ja esimerkiksi Sakassa 330e on monimutkaisemman tekniikkansa vuoksi kalliimpi vaihtoehto.

Käytön kannalta oikeastaan ainoa miinus verrokkiautoon on tavaratilan pieneneminen akkupaketin myötä. 3-sarjalaisen ikä alkaa näkyä tässä, sillä uusimpien kilpailijoiden kohdalla akuston sijoittaminen on otettu huomioon ja automallia suunniteltaessa. Valitettavasti hybriditekniikkaa ei myöskään ole saatavissa farmarimallin pariksi.

Akusto täyteen ladattuna 330e:llä pääsee käytännössä 20-30 kilometriä, mikä on varsin monissa tilanteissa riittävä matka. Tämän osuuden jälkeen voimaa tuotetaan 2,0-litraisella bensakoneella, joka itsessään tarjoaa tässä variaatiossa 184 hevosvoimaa. 88-hevosvoimainen sähkömoottori löytyy vaihteistokotelon sisältä, ja tehoa tärkeämpää käytännön kannalta on sen tarjoama 290 newtonmetrin vääntöä. Järjestelmän suurin yhteisteho on asemoitu juuri 330i:n kanssa samaan lukemaan eli 252 hevosvoimaan. Suorituskyky on kokonaisuudessaan vaivaton, ja oikeastaan ainoana toiveena etenkin talvea ajatellen olisi nelivetoisuuden saaminen myös tähän pakettiin.

 

Liikkeellelähdöt tapahtuvat lähtökohtaisesti sähköllä. Vaikka sähkömoottorin voima välitetään eteenpäin automaattivaihteiston kautta, ei ajossa käytännössä ole havaittavissa vaihtotapahtumia kahden ensimmäisen vaihteen jälkeen. Laatikkona toimii monista muistakin bemareista tuttu ZF:n valmistama 8-portainen automaatti. Myöskään polttomoottorin liittymistä mukaan ei voimalinjan osalta huomaa.

Lisätekniikka ja ennen kaikkea akusto tuovat luonnollisesti oman lisänsä auton massaan. Nelivetoiseen vertailumalliin nähden lisäpainoa on noin 100 kiloa. Tällä on todennäköisesti oma osansa myös alustan lievään pintakovuuteen, jota ei ole ollut havaittavissa samalla tavalla muissa 3-sarjalaissa. Vakioalustan lisäksi vakio-ohjaus ei saa kovin suuria pisteitä puolelleen. Ohjauksen keskialue on hyvin kevyeksi tehostettu, mikä hävittää varsin tehokkaasti myös tuntuman. Tämä heikentää suuntavakautta ja auto vaatii aktiivista kaitsemista maantiellä. Sport-asetus vähentää tehostuksen määrää, mikä hieman parantaa vakautta. Aikaisempien kokemusten perusteella M Sport -varustelun myötä mukavuus ei juurikaan kärsi, mutta ohjaus on huomattavasti miellyttävämpi. Nämä toki ovat makuasioita ja mahdollisuuksien mukaan molempia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla.

Akuston lataaminen tyhjästä täyteen vie normaalista kotipistokkeesta noin kolme tuntia. BMW:n omalla latausjärjestelmällä aika tippuu noin kahteen tuntiin. Normaaliin arkiajoon 330e siis tarjoaa kyllä selkeää säätöpotentiaalia, mutta toki auton käyttäminen ilman sähkötekniikan huomioimistakin mahdollista. Sekalaisessa arkiajossa auton kulutus pysyi alle 5 l/100km lukemissa, mitä voi pitää varsin hyvänä suorituksena 250-hevosvoimaiselle bensa-autolle.

Tästä päästään taas Suomen verotuksen myötä mielenkiintoiseen hinnoitteluun. Jos harkinnassa on 3-sarjan kokoluokkaan osuvan bensakäyttöisen sedanauton hankkiminen, kannattaa tätä hybridiä käydä kokeilemassa. Lisätekniikka ei tunnu eikä näy auton käytössä, mutta sähkö mahdollistaa merkittävät säästöt lyhyessä kaupunkiajossa. Edullisemman hankintahinnan lisäksi myös kaikki lisävarusteet ovat huomattavasti halvempia kuin enemmän päästävissä sisarmalleissa. Esimerkiksi varsin kattavasti varustellun Business M Sport -mallin hinta jää alle 52 000 euroon.

BMW 330e
Moottori
1 998 cm3, R4 turbo
Polttomoottorin teho 135 kW (184 hv) / 5 000 r/min
Polttomoottorin vääntö 290 Nm
Sähkömoottorin teho 65 kW (88 hv)
Sähkömoottorin vääntö 250 Nm
Järjestelmän yhteisteho 185 kW (252 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
Akusto 7,6 kWh
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 1,9 l/100 km
CO2-päästöt 44 g/km
Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 811 mm, korkeus 1 429 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 370 l

  • Ohjaamo on tuttu muista 3-sarjan autoista
  • Perinteisen kulutusnäytön kohdalla näkyy Auto eDrive -tilassa sähkömoottorin käyttö
  • Mittaristoon tulee näkyviin latauksen valmistumisajankohta
  • Ajomoodeja on kolme, joista Auto eDrive toimii arkiajossa hyvin
  • Ajomoodia voi vaihtaa vaihteenvalitsimen juuresta
  • Business Plus -paketti (809e)  tuo mukanaan huomattavasti vakiota paremmat urheiluistuimet
  • Takana on riittävät tilat kahdelle aikuiselle
  • Pistokehybrideissä täytyy lakiteknisistä syistä avata polttoaineluukku erillisillä painikkeella

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus