Käytännöllisyyttä vai lifestyleä? Mercedes lupaa molempia uudessa X-sarjassa

Mercedekseltä löytyy erilaisia autoja aina A-sarjasta edustusautojen kautta monenlaisiin hyötyajoneuvoihin. Yksi on kuitenkin puuttunut ja se asia korjataan nyt.

Mercedes-Benzin mallistosta on puuttunut avolava, mutta ei enää. Valmistaja julkaisi ensimmäisen kasvavaan keskikokoisten pickup-autojen luokkaan sijoittuvan X-sarjan. Kyseessä ei kuitenkaan ole täysin saksalaisten omaa käsialaa oleva uutuus, vaan X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa.

Muotoilullisesti tämä näkyy jossain määrin etenkin lavan ja korin liitoskohdassa, mutta kokonaisuutena Mercedes on luonut oman muotokielen avolavalleen. Ulkonäköön on mahdollista vaikuttaa myös paljon varustelulla, millä tavoitellaan etenkin lifestyle-puolen asiakkaita. Juuri keskikokoisten avolavojen myynnistä entistä suurempi osa menee kovan työkäytön sijaan yksityisten asiakkaiden yleisajoneuvoksi.

Myös sisustuksen osalta X-sarja haluaa erottautua luokassaan. Työkalumaisuuden sijaan sisätiloihin on tuotu tuttuja elementtejä etenkin Mercedeksen V-sarjasta. Näitä ovat esimerkiksi kolmipuolainen ohjauspyörä ja keskikonsoliin sijoitettu iso keskusnäyttö, jota ohjataan keskikonsolin kiertokytkimellä. Myös sisätiloihin löytyy materiaalivaihtoehtoja täyttämään erilaisia tarpeita. Tämän ajan kuuman puheenaiheen mukaisesti X-sarja on varustettu luokassaan poikkeuksellisen laajoilla multimedia- ja liitettävyysominaisuuksilla.

Käytännössä yhteistyö Nissanin kanssa näkyy auton perusrakenteessa. X-sarja vastaa Nissan Navaran pidempää koriversiota, joka on luokassaan poikkeuksellisesti varustettu taka-akselin kierrejousituksella perinteisen lehtijousituksen sijaan. Myös tuotannon alkuvaiheessa voimalinjat ovat tuttuja Nissanilta. Pellin alta löytyy 2,3-litrainen turbodiesel joko yhdellä tai kahdella ahtimella, ja tehoa nämä neloskoneet tarjoavat samassa järjestyksessä 163 tai 190 hevosvoimaa. Autot kulkevat mallinimillä X 220 d ja X 250 d. Molemmat ovat vakiona manuaalivaihteisia ja takavetoisia, mutta kytkettävä neliveto on luonnollisesti tarjolla. Tämän lisäksi tehokkaampaan versioon on tarjolla 7-portainen automaattivaihteisto.

Lippulaivamalli X 350 d täydentää mallistoa vuoden 2018 puolivälissä. Silloin keulalle istutetaan Mercedeksen omaa käsialaa oleva 3,0-litrainen V6-diesel, jonka voima välitetään aina 7-portaisen automaattivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Etenkin tällä mallilla Mercedes haastaa tällä hetkellä kyseisen autoluokan hienostuneinta vaihtoehtoa eli Volkswagenin Amarokia.

Mercedes-Benz X-sarjan valmistus alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa ja auto tulee myyntiin Euroopassa loppuvuodesta. Hintatiedot julkaistaan myöhemmin.

Alta löydät myös valmistajan videon uuden X-sarjan julkaisutilaisuudesta.
 

Kuvat ja video: Valmistaja

Lue lisää moderneista avolavoista:
Koeajossa salonkikelpoinen työkalu
Koeajossa Volkswagen Amarok jääradalla – hämmästyttää käsiteltävyydellään​​​​​​​
Koeajossa Nissan Navara – tyylitelty työkalu avolavamarkkinoille​​​​​​​