Honda esitteli tulevaisuuden CR-V:n

Maailman eniten myyty katumaasturi Honda CR-V valjastettiin hybridiksi. Japanilaisvalmistajan Frankfurtissa esittelemä prototyyppi on esimakua koko malliston sähköistämisestä.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Frankfurtissa esiteltiin sekä i-MMD -hybriditekniikkaa että uuden CR-V:n uutta muotoilua. Suositun katumaasturin uusi sukupolvi on jo myynnissä osassa maailmaa, mutta valmistaja on siitä huolimatta viimeistellyt auton muotoilua ennen Euroopan esittelyä.

Perustaltaan kyseessä on pitkälti sama auto, joka on ollut jo myynnissä Yhdysvalloissa. Suurimmat muutokset tullaan tekemään alustan lisäksi auton sisustukseen. Tästä syystä näyttelyauto oli myös varustettu tummennetuilla ikkuinoilla, eikä sisätiloista vielä siis saatu viitteitä.

CR-V Hybrid Prototype on Hondan ensimmäinen hybridivoimalinjalla varustettu katumaasturi. Sinänsä voimansiirron perusrakenne on melko tavanomainen. Järjestelmä sisältää yhden 2,0-litraisen VTEC-bensiinimoottorin, joka toimii yhdessä sähkömoottorin ja akkujen työparina. Järjestelmä on kuitenkin nimetty älykkääksi monimoottorijärjestelmäksi, mikä johtuu toisesta sähkömoottorista.

Erikoiseksi kokonaisuuden tekee se, että toinen sähkömoottori toimii generaattorina voimansiirron sähkömoottorille ja lataa tarvittaessa akkuja. Bensiinimoottori puolestaan antaa voimaa generaattorille, joka siis toimittaa virtaa voimansiirron sähkömoottorille. Ylimääräinen bensiinimoottorin voima käytetään akkujen lataamiseen.

Autossa ei ole perinteistä vaihteistoa, vaan voimalinja on varustettu kiinteällä vaihteella. Polttomoottori on erotettu voimansiirtolinjassa kytkimellä, joka aktivoituu vasta, kun auton nopeus on riittävän suuri. Polttomoottorin välityssuhde vastaa perinteisen manuaalivaihteiston suurimman vaihteen välitystä, joten käytännössä bensiinimoottorin voima voidaan välittää suoraan pyörille maantienopeuksissa.

Autossa on kolme eri ajotilaa täyssähkön, hybridin ja polttomoottorin käytön välillä. Optimointi sähkönkäytön ja polttoaineen kulutuksen välillä säätyvät automaattisesti tilanteen mukaan.

Ensi vuoden loppupuolella Euroopassa myyntiin tuleva viidennen sukupolven CR-V tulee hybridin lisäksi myyntiin 1,5-litraisella VTEC Turbolla, joka on valittavissa kuusivaihteisella manuaalilla tai CVT-automaattivaihteistolla. Dieselinä uutta CR-V:tä ei tulla enää näkemään.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.