Ensituntuma: Opel Grandland X saapui Suomeen – tähtäimessä suosikkiluokan kärkipaikat

Opel on laajentanut mallistoaan aggressiivisesti tänä vuonna. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan juuri Suomeen saapuneeseen Grandland X -katumaasturiin.

Hinta alkaen 25 906 €

Opel esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä kuluvan vuoden viimeisen kokonaan uuden mallin. Grandland X on Opelin isoin katumaasturihenkinen auto, jolla valmistaja tähtää mukaan kasvavaan autoluokkaan. Kilpailijoiksi maahantuoja listaa muun muassa luokan pitkäaikaisen suosikin Nissan Qashqain, mutta myös Volkswagen Tiguanin ja esimerkiksi Peugeot 3008:an. Tässä seurassa Opel pyrkii kolmen joukkoon Suomessa, mikä käytännössä tarkoittaa noin 1 500 kappaleen vuosittaista myyntiä.

Muotoilullisesti Grandland X tarjoilee perinteisiä katumaasturipiirteitä. Muhkeat muodot antavat vankan vaikutelman, ja maastohenkisyyttä korostetaan korkealla maavaralla, isoilla pyörillä sekä muovisilla pyöränkaarilla. Tuttuja Opel-piirteitä edustavat maski isolla merkillä, terävät kylkipokkaukset ja valojen ilme.

Vahvat Opel-piirteet jatkuvat myös sisätiloissa. Mittaristo ja keskikonsoli ovat tuttuja Astrasta ja uudesta Insigniasta. Ergonomia on hyvin kohdallaan ja etenkin lisävarusteiset penkit (noin 450 €) tarjoavat hyvät säätövarat ja hyvän tuen. Myös takapenkillä on luokassaan hyvät ja tilat ja tavaratilaa on perusmuodossaan kiitettävät 514 litraa, ja takapenkit kaatamalla tilaa löytyy 1 652 litraa.

Mallisto on alkuun varsin suppea, tai yksinkertainen kuten maahantuoja toteaa, sillä tarjolla on vain vain kaksi moottorivaihtoehtoa. Bensamoottorin roolia hoitaa PSA:n tuotteista tuttu 1,2-litrainen kolmisylinterinen, joka tuottaa 130 hevosvoimaa, ja dieselin virkaa hoitaa 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen nelisylinterinen. Molemmat ovat tarjolla sekä manuaalina että automaattina.

Ensimmäisten kilometrien perusteella Grandland X on positiivinen kokemus. Ajoomme valikoitui bensavaihtoehto automaattivaihteistolla. Ohjaamossa tunnelma on rauhallinen ja etenkin hiljaisuus tekee vaikutuksen myös moottoritienopeuksissa. Hitaissa nopeuksissa moottori kuuluu jonkin verran sisään, mutta kolmisylinterisyys ei muodostu häiritseväksi piirteeksi. Pikkuturbon voimavarat riittävät hyvin isohkon auton liikuttamiseen, mistä osittainen kiitos kuuluu kevyehkölle 1 373 kilon omamassalle. Ainoastaan automaattivaihteiston toiminta jättää pientä toivomisen varaa sulavuudessaan. Nyt koeajettu yksilö tosin edusti tehtaan esisarjaa, joten tuotantomalleissa tätä piirrettä ei välttämättä enää ole havaittavissa.

Grandland X tuntuu kokonaisuutena kiinnostavalta vaihtoehdolta keskikokoisten katumaasturien markkinoilla. Se kilpailee ennen kaikkea hinnalla ja kilpailukykyisesti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Malliston suppea tarjonta ja nelivedon puute voi verottaa jonkin verran asiakkaita. Moottorivalikoima kylläkin on laajentumassa ensi vuoden puolella tehokkaammilla vaihtoehdoilla, ja luvassa on myös pistokkeesta ladattava hybridiversio.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Opel Grandland X:stä:
Tässä on Opelin kolmas X – luvassa myös pistokehybridi

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.