Esittelyssä Volkswagen T-Roc – suosikkiluokan uusi haastaja

Volkswagen lähtee mukaan kompaktien crossovereiden luokkaan itsevarmuutta uhkuvulla T-Rocilla. Hurjan nimen takaa löytyy pääasiassa tuttua tekniikkaa.

Kompaktien crossoverien markkina on tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Tämän segmentin autoja myydään nykyään noin 6,4 miljoonaa kappaletta, kun kymmenen vuoden päästä Volkswagenin arvio kokoinaismarkkinasta on 10,6 miljoonaa. Kompaktien crossovereiden suosion taustalla on ainakin järkevä koko yhdistettynä suhteellisen hyviin sisätiloihin. Nykyään myöskään kompaktin autoluokan tuotteiden kanssa ei juurikaan tarvitse tehdä kompromisseja esimerkiksi varustelun suhteen.

T-Roc sijoittuu siis mielenkiintoiseen luokkaan, ja mielenkiintoiselta vaikuttaa itse autokin. Muotoilullisesti Volkswagen on lähtenyt kenties toivotulle hieman rohkeammalle linjalla, ja auto erottuu sisarmalleista uudella monipuolisemmalla ilmeellä. Keulaa hallitsee iso maski, ja ajovalot on integroitu aiempaa tiiviimmiin maskin linjoihin. Sivuprofiilia puolestaan hallitsevat massiiviset pyöränkaaret, joiden välillä kulkeva kylkilinja luo autolle vankan vaikutelman. Takapyöränkaaresta lähtevä linja puolestaan luo perään massiiviseen vaakasuuntaiseen ilmeen kiertäen koko takaosan. Persoonallisuutta ulkonäköön tuovat crossover-tyylisten mustien muovisomisteiden lisäksi tarjolla oleva kaksivärisyys. Muotoilullisesti huomio kiinnittyy myös erittäin viistoon takalasiin ja lyhyisiin koriylityksiin.

Massiivinen ilme ei ole pelkkää silmänlumetta. Vain hieman yli 4,2 metriä pitkällä autolla on akseliväliä yli 2,6 metriä ja leveyttäkin yli 1,8 metriä. Korkeus jää kuitenkin alle 1,6 metriin, joten SUV-tyylisestä korkeahkosta maavarasta huolimatta auto näyttää ennen kaikkea leveältä ja matalalta. Sisällä tilaa puolestaan on jopa yllättävän hyvin ja myös takapenkillä mahtuu istumaan ryhdikkäästi. Tavaratilaa on tarjolla perusmuodossaan 445 litraa ja takapenkit kaadettuna T-Roc vetää 1 290 litran verran.

Sisätilojen leveyttä korostaa maskin muotoa noudatteleva keskikonsolin vaakasuuntainen kehys, joka omalta osaltaan korostaa tilan leveyttä. Keskikonsolin ylimmältä paikalta löytyy vakiovarustukseen kuuluva 6,5-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, ja lisävarustelistalta voi poimia paitsi keksikonsolin 8-tuumaisen näytön, myös 11,7-tuumaisen mittaristonäytön.

Teknisesti T-Roc perustuu Volkswagenin MQB-pohjalevyyn, ja siten iso osa pinnan alta löytyvästä tekniikasta on tuttua esimerkiksi Tiguanista ja Golfista. Voimanlähteiksi T-Rociin on tarjolla kolme TSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria. Pienimmät versiot tarjoavat 115 hevosvoimaa (1,0 TSI; 1,6 TDI), ja ovat aina varustettu kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Seuraavat tehoversiot ovat 150-hevosvoimaisia (1,5 TSI; 2,0 TDI), ja näiden pariksi on tarjolla automaattivaihteiston lisäksi myös neliveto. Nelivetoversiot ovat Suomessa aina automaattivaihteisia. Malliston huipulta löytyy aina neliveto-automaattina tulevat 190-hevosvoimaiset (2,0 TSI; 2,0 TDI) tehoversiot. Automaattivaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.

Ensivaikutelmien perusteella T-Roc tähtää kompaktien katumaasturien fiilismarkkinoille. Auto on merkille jopa poikkeuksellisen rohkeasti muotoiltu, ja tyyliä pääsee korostamaan uusien värien lisäksi myös auton kaksivärisyydellä. Volkswagen on siis onnistunut rakentamaan tutuista palikoista persoonallisen vaihtoehdon nopeasti kasvavaan autoluokkaan, joten menestystä voi olla vaikea välttää.

Toki paljon jää kiinni myös hinnasta. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta Saksassa auton hinnat alkavat noin 20 000 euron paikkeilta. Kilpailijoihin lukeutuvat muun muassa Opel Mokka X, Peugeot 2008 sekä luonnollisesti Seat Arona. Suomeen T-Roc saapuu vuoden vaihteen tienoilla.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.