Telia kertoo estäneensä Suomessa kuluvan vuoden aikana jo yli kymmenen miljoonaa huijauspuhelua.
Kymmenen miljoonan estetyn huijauspuhelun raja rikkoutui joulukuussa. Suomalaisia vaivaavia huijauspuheluita pystytään torjumaan aiempaa paremmin syksyllä 2023 käyttöön otetulla ratkaisulla.
Syksyllä 2023 operaattorit Suomessa ottivat käyttöön uuden suodatusteknologian, jolla huijauspuheluita pystytään torjumaan. Loppuvuodesta 2024 huijauspuhelut näyttävät asettuneen uudelle trenditasolle, joka on lievästi nousujohteinen.
”Uusi suodatusteknologia mahdollistaa sen, että estämme huijaussoiton ennen kuin puhelin ehtii edes soida – näin varmistamme asiakkaidemme turvallista mobiiliarkea”, Telia Finlandin turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä Telia on estänyt keskimäärin päivässä 38 000 huijauspuhelua. Nousua vuositason keskiarvoon suhteutettuna on reilu viidennes, sillä koko vuonna torjuttiin noin 30 000 huijauspuhelua päivässä.
”Sekä loka- että marraskuussa olemme torjuneet reilusti yli miljoona huijauspuhelua kuukaudessa. Tyypillisimmillään huijauspuhelut tulevat arkena ja viikonloppuisin on rauhallisempaa. Päivissä ja jopa kuukausissa on kuitenkin paljon vaihtelua keskenään”, Westerstråhle summaa.
Eniten huijauspuheluita Suomeen soitettiin maaliskuussa, jolloin Telia esti liki 1,5 miljoonaa soittoa. Vastaavasti huijausyritysten aallonpohja nähtiin toukokuussa, kun torjuttuja huijauspuheluita oli noin 0,5 miljoonaa kappaletta.
”Loppuvuosi on tyypillisesti huijausyritysten kulta-aikaa, mikä osaltaan selittää huijauspuheluiden määrän uuden nousun. Reilun vuoden takaisiin lukuihin ei kuitenkaan enää palata, koska turvaverkko on jo niin vahva”, Westerstråhle sanoo.
Loppu- ja alkuvuoden päivät ovat puhelinsoittojen kannalta vuoden aktiivisinta aikaa. Westerstråhle muistuttaa, että puhelimeen on yhä turvallista vastata, vaikka numerosta ei heti soittajaa tunnistaisikaan.
”Itse huijauspuheluun vastaaminen ei aiheuta taloudellista vahinkoa. Mahdollinen vahinko tapahtuu, jos puhelussa luovuttaa henkilökohtaisia tietoja tai tekee tilisiirtoja. Huijauspuheluiden tavoitteena on yleensä aina taloudellinen hyöty”, Westerstråhle sanoo.
”Kaikesta huolimatta todennäköisintä loppu- ja alkuvuoden päivinä kuitenkin on, että soittaja toivottelee hyvää uutta vuotta”.