Googlen sisaryhtiö Waymo keräsi 5,6 miljardia dollaria lisärahoitusta robottitaksipalvelunsa laajentamiseen useampiin kaupunkeihin

Googlen sisaryhtiönä Alphabet-emoyhtiön alla toimiva Waymo on nostanut 5,6 miljardia dollaria eli noin 5,2 miljardia euroa lisärahoitusta.

Waymo kehittää itseajavia autoja ja tarjoaa jo Yhdysvalloissa useammissa kaupungeissa itse (Los Angeles, San Francisco ja Phoenix) tai yhdessä Uberin kanssa (Austin ja Atlanta) kaupallista kyytipalvelua robottitakseillaan.

Waymolla on tätä nykyä myös Alphabetin ulkopuolisia sijoittajia. Uutta rahoituskierrosta Waymoon johti kuitenkin Alphabet itse, minkä lisäksi mukana sijoitttajina olivat pääomasijoitusyhtiöistä Andreessen Horowitzin (a16z), Fidelityn, Perry Creekin, Silver Laken, Tiger Globalin and T. Rowe Pricen rahastot.

Waymo aikoo käyttää rahoitusta palvelujensa laajentamiseen entistä useampiin kaupunkeihin.

Yhteensä uusi rahoitus käytännössä tuplaa Waymon rahoituksen 11,1 miljardiin dollariin aiempien 3,2 miljardin ja 2,5 miljardin dollarin rahoituskierrosten jatkona.

Los Angelesissa, San Franciscossa ja Phoenixissa Waymon oman Waymo One -sovelluksen kautta tapahtuu jo yli 100 000 matkaa viikossa robottitakseilla, joten kyse on jo varsin mittavasta toiminnasta.

Waymo on tähän asti käyttänyt autojensa pohjana muun muassa Jaguar I-Pacea ja Chrysler Pacificaa,

Jatkossa Waymon uusi 6. sukupolven laitteisto tulee kuitenkin käyttöön Geelyn Zeekr-brändin Waymolle toimittamassa kustomoidussa, lähtökohtaisesti robottitaksiksi suunnitellussa autossa sekä Hyundai-yhteistyön myötä muokatuissa IONIQ 5 -autoissa. Hyundain kanssa Waymo kertoi juuri viisivuotisesta yhteistyöstä.

Waymon 6. sukupolven laitteisto koostuu 13 kamerasta, neljästä LIDAR-anturista sekä kuudesta tutkasta sekä joukosta ulkoisia äänivastaanottimia. Samalla Waymo on kasvattanut merkittävästi myös auton sisältämän laskentatehon määrää. Komponenttien lukumääräää Waymo on onnistunut pienentämään, sillä 5. sukupolven Jaguar I-Pace-pohjaisessa laitteistossa on ollut 29 kameraa, viisi LIDAR-anturia sekä kuusi tutkaa. Waymon mukaan anturiteknologian kehittyminen sekä parempi sijoittelu ovat mahdollistaneet määrän vähentämisen.

Waymon mukaan sen uusi laitteisto on optimoitu parempaan suorituskykyyn merkittävästi pienemmällä kustannuksella, turvallisuudesta tinkimättä.

Waymon kilpailijoista Tesla esitteli hiljattain tilaisuudessaan oman itseajavaksi robottitaksiksi suunnitellun autonsa Cybercabin sekä suuremman Robovanin. Cybercabin tuotannon Elon Musk lupaili alkavan parin vuoden päästä vuoden 2026 lopulla, mutta nähtäväksi jää toteutuu usein ylioptimistisista lupauksistaan tunnetun Muskin ennuste tällä kertaa.

Tesla pyrkii toteuttamaan itseajamisen kameroihin perustuen, minkä myötä Cybercabin hinta olisi painettavissa luvattuun 30 000 dollariin. Waymon autojen hinta on tiettävästi niiden monipuolisen anturivarustuksen myötä moninkertainen tähän nähden, mikä osaltaan on ollut hidasteena sen robottitaksipalvelujen laajentamiselle.